Τουρκική Αμυντική Βιομηχανία-Η Αόρατη Απειλή

 Μέρος Β’

Το 1ο πλοίο του προγράμματος Mil Gem σε δοκιμές εν πλω ( Πηγή TRDEFENCE.COM )

Το 1ο πλοίο του προγράμματος Mil Gem σε δοκιμές εν πλω ( Πηγή TRDEFENCE.COM )

Στο Β Μέρος της ανάλυσης μας για την τουρκική αμυντική βιομηχανία θα ασχοληθούμε με τα ενεργά project για το τουρκικό πολεμικό ναυτικό και την τουρκική πολεμική αεροπορία (το πρόγραμμα ανάπτυξης του πυραύλου cruise SOM το καλύψαμε στο Α μέρος). Τα κυριότερα προγράμματα τους είναι αυτό της ανάπτυξης και κατασκευής κορβετών/ελαφρών κορβετών Stealth στα πλαίσια του προγράμματος Milgem, της κατασκευής υποβρυχίων U214 T και ανάπτυξης των αισθητήρων τους καθώς και του συστήματος μάχης, της συμμετοχής στο πρόγραμμα του μαχητικού 5ης γενιάς F-35 JSF.

Πρόγραμμα Milgem

Διαβλέποντας την ελληνική υπεροχή ιδιαίτερα μετά την εισαγωγή αξιόλογων μεταχειρισμένων φρεγατών κλάσεως S και της τοτε προγραμματισμένης προμήθειας νέων φρεγατών από την μεριά του Ελληνικού Πολεμικού  Ναυτικού  το Τουρκικό ναυτικό αποφάσισε να αναπτύξει τη δικιά του κλάση πολεμικών πλοίων κατάλληλων για παράκτια περιβάλλοντα όπως αυτό του Αιγαίου. Έμφαση στη σχεδίαση δόθηκε στην εισαγωγή χαρακτηριστικών STEALTH και κατεπέκταση τη μείωση του ηλεκτρομαγνητικού ίχνους (ή του συντελεστή σ), ακουστικού και θερμικού ίχνους επιτρέποντας με αυτό τον τρόπο να αυξάνεται η ελάχιστη απόσταση εντοπισμού/εγκλωβισμού από τα ραντάρ των ελληνικών πλοίων και αεροσκαφών. Το πρόγραμμα δανείζεται πολλά στοιχεία από την κλάση ΜΕΚΟ Α-100 της εταιρείας  Blohm & Voss η οποία είχε αρχικά επιλεγεί το 1996-7. Έπειτα όμως, μετά από διαφωνίες με τη γερμανική πλευρά το σχέδιο εγκαταλείφθηκε το 2000 και αποφασίστηκε να αναπτυχθεί μια τουρκική σχεδίαση. Περισσότερες από 50 τουρκικές εταιρείες  μεταξύ των οποίων οι γνωστές Aselsan, Havelsan και STM Inc συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Αποφασίστηκε να κατασκευαστούν σε βάθος χρόνου 12 πλοία με κοινή σχεδίαση, 8 κορβέτες της υποκλάσης Heybeliada και 4 μελλοντικές φρεγάτες TF-100 (μεγεθυμένες Heybeliada με εκτοξευτή ESSM και πιο ισχυρό ραντάρ και σόναρ).

Ο βασικός οπλισμός της κορβέτας είναι 8 πύραυλοι Harpoon II, 1 πυροβόλο 76 mm, 2 σταθεροποιημένοι τηλεχειριζόμενοι από την γέφυρα σταθμοί 12.7mm (Aleslan), 1 CIWS RAM με 21 βλήματα  για ρόλους εγγύς αεράμυνας τερματικού επιπέδου καθώς και 2 τριπλούς εκτοξευτές Μκ32 τορπίλων Mk46 με βεληνεκές 11 km ικανών να αντιμετωπίσουν νέας γενιάς υποβρύχια. Υπάρχει επίσης πρόβλεψη και υπόστεγο για ένα οργανικό ελικόπτερο S-70 καθώς και για UAV. Κύρια Αποστολή των κορβετών είναι η περιπολία, ο ανθυποβρυχιακός πόλεμος , ο πόλεμος επιφανείας-επιφανείας και η αναγνώριση-συλλογή πληροφοριών. Το πλοίο διαθέτει το σύστημα μάχης Genesis ανεπτυγμένο από την τουρκική εταιρεία Haveslan και σύστημα διαχείρισης πλατφόρμας IPMS UNIMACS 3000 ανεπτυγμένο από την Yaltes.To σύστημα διαχειρίζεται την παραγωγή και διανομή ηλεκτρικής ισχύος, την παρακολούθηση, έλεγχο και επισκευή των υδραυλικών-μηχανολογικών εγκαταστάσεων του πλοίου, τον έλεγχο της σταθερότητας καθώς και του αυτοματοποιημένου συστήματος κατάσβεσης πυρκαγιάς. H Yaltes κατασκεύασε επίσης κονσόλες χειριστή OPCON και τακτικές κονσόλες TAPCON και το σύστημα διαμοιρασμού εικόνας. Ο θόλος του σόναρ κατασκευάζεται από την ONUK-BG Defence Systems ενώ το ίδιο το σόναρ είναι ανεπτυγμένο από το Τουρκικό Τεχνολογικό Ινστιτούτο. Το σύστημα πρόωσης του είναι συνδυασμός CODAG  επιτρέποντάς το να επιτυγχάνει μέγιστη ταχύτητα 29 κόμβους και ισχύ 30000 kW. Απαιτεί πλήρωμα 93 ανδρών και έχει εκτόπισμα 2300 τόνους. Το πρώτο πλοίο ήδη υπηρετεί από το 2011 ενώ το δεύτερο πλοίο αναμένεται το 2013. Η κλάση θα είναι ο βασικός κορμός του Τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού για τις επόμενες δεκαετίες  κατασκευασμένο και ανεπτυγμένο κατά ένα μεγάλο ποσοστό από Τουρκικές εταιρείες. Το κόστος της κάθε κορβέτας είναι γύρω στα 260 εκ$. Η Ινδονησία έχει υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας για την κατασκευή 2 πλοίων της κλάσης. Υπάρχουν και απώτερες βλέψεις για την κατασκευή 4 φρεγατών αεράμυνας AAW TF-2000 αλλά το πρόγραμμα βρίσκεται ακόμη σε αρχικά στάδια.

Πρόγραμμα JSF

jsf

Έχοντας επωφεληθεί στο παρελθόν από τη συμπαραγωγή F-16 για λογαριασμό της Τουρκικής πολεμικής αεροπορίας η τουρκική αεροβιομηχανία TAI συμμετέχει στο μεγαλύτερο και πιο πολυέξοδο πρόγραμμα ανάπτυξης μαχητιού αεροσκάφους 5ης γενιάς JSF. Οι προκλήσεις του προγράμματος είναι τεράστιες όπως και οι παραγγελίες. Κύριος κατασκευαστής είναι η Lockheed Martin. H Τουρκία υπέγραψε το 2002 για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα ανάπτυξης τους αεροσκάφους ως Level 3 Partner κόστους 195 εκ $. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν το Ηνωμένο Βασίλειο ως Level 1 με 2.5δις $ η Ιταλία και η Ολλανδία με 1 και 0.8 δις $ ως Level 2 και η Τουρκία, Καναδάς, Νορβηγία, Δανία, Αυστραλία ως Level 3 συνεργάτες. Η συμμετοχή  στο πρόγραμμα δεν είναι δεσμευτική για επιπλέον παραγγελίες αεροσκαφών από τις χώρες μέλη και τα αναλογούντα κέρδη και υποκατασκευαστικό έργο αναθέτονται αναλόγως το ύψος της συμμετοχής στο πρόγραμμα ανάπτυξης. Συνολικά οι ΗΠΑ σχεδιάζουν να κατασκευάσουν 2400 αεροσκαφών 3 εκδόσεων για τους τρεις κλάδους των ενόπλων δυνάμεών τους (Α CTOL συμβατικής απογείωσης, Β STOVL κάθετης από προσγείωσης, C έκδοση για από-προσγείωση σε αεροπλανοφόρα. Κατά τη διάρκεια ανάπτυξης του αεροσκάφους παρουσιάστηκαν προβλήματα μειωμένων επιδόσεων και αύξησης του κόστους  ιδιαίτερα στην έκδοση Β με αποτέλεσμα το πρόγραμμα να κινδύνευε να ακυρωθεί. Μετά από πολλές αλλαγές κάποια προβλήματα έχουν λυθεί και οι δοκιμές συνεχίζονται. Στις 5 Νοεμβρίου έγινε η 500η πτήση δοκιμών του αεροσκάφους στην αεροπορική Βάση Eglin. To αεροσκάφος έχει την ίδια χαμηλή διατομή ραντάρ προς όλες τις κατευθύνσεις (τουλάχιστον έτσι διαφημίζεται στην πράξη κάτι τέτοιο είναι αδύνατο) και συνδυάζοντας τα χαρακτηριστικά του STEALTH, ένα ιδιαίτερα εξελιγμένο σύστημα αυτοπροστασίας, ηλεκτρο-οπτικό σύστημα DAS, ραντάρ AESA APG 81 κατάλληλο και για χρήση σε ηλεκτρονικό πόλεμο ως επιθετικό όπλο σε ρόλο παρεμβολών  μετατρέπεται σε ένα ιδιαίτερα φονικό αεροσκάφος κρούσης . Η Τουρκία έχει εκφρασμένες επιθυμίες για 113 αεροσκάφη συνολικού κόστους 10δις $. Η συμμετοχή της στο πρόγραμμα θα τις εξασφαλίσει υπο-κατασκευαστικό έργο πολλών δις $ στα πλαίσια του προγράμματος απόκτησης του αεροσκάφους από την Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία συνολικού κόστους άνω των 300δις $.

Πρόγραμμα Υποβρυχίων U-214 TN

H Τουρκία το 2009 αποφάσισε να κατασκευάσει εγχώριως υποβρύχια που βασίζονται στη σχεδίαση U-214 της γερμανικής HDW. Τα υποβρύχια θα διαθέτουν σε ποσοστό 80% συστήματα τουρκικής σχεδίασης. Με εξαίρεση το καινοτόμο σύστημα πρόωσης AIP που καθιστά το υποβρύχιο αθόρυβο στα αντίπαλα σόναρ όλα τα υπόλοιπα συστήματα θα είναι τουρκικής σχεδίασης και κατασκευής συμπεριλαμβανομένου του συστήματος μάχης, του σόναρ, του συστήματος επικοινωνιών κτλ. Το κόστος των υποβρυχίων είναι 2δις $. Το εγχείρημα είναι δύσκολο και μαζί με το πρόγραμμα των 12 κορβετών/φρεγατών θα προσδώσει μια πολύ ικανή ναυτική δύναμη δυσδιάκριτη και δύσκολα αντιμετωπίσιμη.

Πρόγραμμα κατασκευής ελικοπτεροφόρου LHD

Φωτογραφία από επίσκεψη του αεροπλανοφόρου Juan Carlos στην Κωνσταντινούπολη το 2011 (Πηγή wikipedia)

Φωτογραφία από επίσκεψη του αεροπλανοφόρου Juan Carlos στην Κωνσταντινούπολη το 2011 (Πηγή Wikipedia.org)

H Τουρκία για λόγους προβολής ισχύος ιδιαίτερα σε διεθνείς αποστολές αποφάσισε να αναπτύξει και κατασκευάσει ένα ελικοπτεροφόρο-μικρό αεροπλανοφόρο πλοίο. Σκάφη τέτοιου τύπου είναι ικανά να μεταφέρουν ικανό αριθμό μεταφορικών και επιθετικών ελικοπτέρων ώστε να μεταφέρουν από απόσταση μια ολόκληρη ταξιαρχία. Η δεξαμενή του σκάφους είναι ανοικτού τύπου well deck επιτρέποντας τη μεταφορά έως και 2 χόβερκραφτ βαρέως τύπου LCAC μαζί με μικρότερα σκάφη μεταφοράς LCM. Φαβορί για το πρόγραμμα είναι η σχεδίαση που στηρίζεται στο ισπανικό αεροπλανοφόρο Juan Carlos. Το αεροπλανοφόρο L-61 Juan Carlos έχει χωρητικότητα σε διαμόρφωση αεροπλανοφόρου (χρησιμοποιούνται και οι χώροι αποθήκευσης οχημάτων ) 30 αεροσκαφών STOVL (HARRIER, JSF B). H αυτονομία της προτεινόμενης τουρκικής σχεδίασης θα είναι 1700 nm πολύ λιγότερη σε σχέση με πλοία αντίστοιχου τύπου (Juan Carlos 9000νμ). Η Αυστραλία έχει επίσης κατασκευάσει 2 πλοία  Canberra-class LHD ( βασισμένα στο Juan Carlos) τα οποία όμως τα χρησιμοποιεί περισσότερο σαν ελικοπτεροφόρα παρά σαν αεροπλανοφόρα. Το μέλλον θα δείξει αν στην πράξη πέραν των εξαγγελιών το τουρκικό ναυτικό καταφέρει να εντάξει/εξοπλίσει στο δυναμικό του ένα τέτοιο πλοίο. H κατασκευή ενός τέτοιου πλοίου θα επιτρέψει τη δημιουργία ναυτικής αεροπορίας με αποκλειστικό ρόλο την υποστήριξη ναυτικών και αποβατικών επιχειρήσεων.  Ένα πλοίο που στο περιβάλλον της κλειστής θάλασσας του Αιγαίου είναι άχρηστο. Φαίνεται πως η γείτονος χώρα με τη μεγαλομανία της έχει ορέξεις στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου αναλαμβάνοντας το ρόλο του περιφερειακού «χωροφύλακα» !!

Εν κατακλείδι, η γείτονος χώρα συνεχίζει το φρενήρη εξοπλιστικό της ρυθμό. Η διαφορά σε σχέση με παλαιότερες εποχές είναι ότι πλέον αναπτύσσει και κατασκευάζει εγχώριος τα εξοπλιστικά της προγράμματα προσπαθώντας να ανεξαρτητοποιηθεί όλο και περισσότερο από τις ξένες εταιρείες όπλων. Τα έξοδα που απαιτούνται για την υλοποίηση  γυρίζουν στην ίδια την τουρκική οικονομία. Ζούμε στην εποχή της πληροφορίας και της ταχείας τεχνολογικής εξέλιξης. Όποιος χάσει το άρμα ανάπτυξης της τεχνολογίας θα χάσει και την ικανότητα του να αντιμετωπίζει αποδοτικά (οικονομικά και επιχειρησιακά) στρατιωτικές απειλές στον εύθραυστο κόσμο που ζούμε. Η χρόνια διαμάχη Ελλάδας-Τουρκίας πιθανόν να λήξει άδοξα για μας όχι γιατί είμαστε λιγότεροι σε αριθμό, όχι γιατί συνωμότησαν  ξένες Δυνάμεις εναντίον μας, όχι γιατί έχουμε ανεκπαίδευτο στρατό, όχι επειδή δεν είμαστε γενναίοι ή μας έχει φάει η διχόνοια αλλά επειδή κάποια Καρντάσια στην άλλη μεριά του Αιγαίου αποφάσισαν να πάρουν πιο σοβαρά τον τομέα της Άμυνας με μεθοδικότητα και μακροχρόνιο σχεδιασμό. Η Ιστορία έχει δείξει ότι η Ειρήνη είναι πολύ εφήμερη. Το εγχείρημά τους είναι δύσκολο και μπορεί σε κάποιες περιπτώσεις να οδηγήσει και σε αποτυχία. Τα βιομηχανικά(παραγωγή, οικονομία) και στρατιωτικά (προδιαγραφές, ανεξαρτησία, συνεχή ροή ανταλλακτικών και νέου υλικού) οφέλη  είναι τέτοια που υπερνικούν τα όποια ρίσκα και το μεγάλο αρχικό κόστος.

            Se vis pacem, para bellum,

Αν επιθυμείς την Ειρήνη,  προετοιμάσου για πόλεμο,

Ιούλιος Καίσαρας