Συνδυασμένη Άμυνα Στόλου Μέρος Γ’: Μετατρέποντας το ΠΝ σε κυρίαρχο των ελληνικών θαλασσών

1_medium

Η Θάλασσα ίσως αποτελεί η μόνη σωτηρία για το μέλλον αυτής της χώρας. Το Ελληνικό ΠΝ έχει καθήκον να μετατραπεί σε κυρίαρχο του παιχνιδιού (!)

Στο τρίτο και τελευταίο μέρος της Σειράς Συνδυασμένη Άμυνα Στόλου (Μέρος Α: Θέατρο ΑιγαίουΜέρος Β: Θέατρο Ανατολικής Μεσογείου) θα ασχοληθούμε με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει το ΠΝ στην υλικοτεχνική του υποδομή και ποιες προτάσεις μπορούν να το κρατήσουν αξιόμαχο και κυρίαρχο τόσο στο Αιγαίο όσο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Εν μέσω οικονομικής κρίσης, σκοπός του ελληνικού επιτελείου είναι να αξιοποιήσει το ΠΝ κάθε μέσο που διαθέτει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Αυτό απαιτεί μια σειρά ενεργειών όπως ο Εκσυγχρονισμός Μέσης Ζωής των Φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ, η παράδοση των υπόλοιπων υποβρυχίων μέχρι την εισαγωγή μη επανδρωμένων συστημάτων UUV και UAV τα οποία σταδιακά θα αναβαθμίσουν τις ικανότητες επίγνωσης κατάστασης και στοχοποίησης πέραν του ορίζοντα (OTH-T). Εν μέσω οικονομικής κρίσης το ΠΝ καλείται να αντιμετωπίσει ένα από τα πιο σύγχρονα και μαζικά πολεμικά ναυτικά στην Ανατολική Μεσόγειο, το τουρκικό ναυτικό TDK. Η κατάσταση που θα εξελιχθεί τα επόμενα χρόνια αν παραμείνουμε αδρανής θα οδηγήσει τον ελληνικό αμυντικό σχεδιασμό να απωλέσει μέρος της ποιοτικής υπεροχής που απολαμβάνει εδώ και μια δεκαετία τουλάχιστον στις αεροναυτικές επιχειρήσεις.

Προκλήσεις-Προβλήματα: To ΠΝ σε ταραγμένες θάλασσες

Τη στιγμή που οι συζητήσεις για την ΑΟΖ έχουν πάρει διαστάσεις σχεδίου «εθνικής σωτηρίας» αγνοείται από πολλούς παράγοντες της Ελληνικής Διπλωματίας η σημασία της στρατιωτικής ισχύος και πως αυτή μεγεθύνει τα επιδιωκόμενα οφέλη. Καμιά σοβαρή ξένη εταιρεία δεν πρόκειται να επενδύσει σε ένα ασταθές περιβάλλον. Οι διεκδικήσεις της Άγκυρας για μερίδιο ακόμη και από την ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας σε συνδυασμό με παρενοχλήσεις ερευνητικών σκαφών καθώς και πλοίων που εκτελούσαν εργασίες αναβάθμισης της τηλεπικοινωνιακής υποδομής καταστούν σαφές στον κάθε επενδυτή την αστάθεια στην περιοχή. Για πολλούς ξένους επενδυτές όπως η ισραηλινή Delek υπάρχουν σκέψεις για να δοθεί έστω και έμμεσα ένα μερίδιο από τα Κυπριακά αποθέματα υδρογοναθράκων στην Τουρκία (μέσω κατασκευής αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου διαμέσου Τουρκίας). Επίσης η ίδια η ελληνοκυπριακή πλευρά διατίθεται να δεσμεύσει μέρος των χρημάτων σε ένα κοινό λογαριασμό που θα προορίζεται για την μελλοντική Ένωση της Κύπρου και με το οποίο θα γίνει η ανοικοδόμηση του Βορείου Τμήματος.

Πέραν της πολιτικής κατευνασμού ο μόνος οργανισμός που μπορεί να δώσει μια ισχυρή απάντηση στις βλέψεις της γείτονος είναι το ελληνικό ΠΝ. Βρισκόμαστε στην πλεονεκτική θέση να διαθέτουμε από τα καλύτερα εκπαιδευμένα πληρώματα (με βάση την έγκυρη σελίδα strategy καταλαμβάνουμε την 6η θέση) τα οποία υπηρετούν όμως σε έναν ολοένα υπέργηρο στόλο.

Επιπλέον, η ολιγωρία ναυπήγησης νέων κύριων ναυτικών μονάδων κρούσης την προηγούμενη χαμένη δεκαετία (2000-2008) στέρησε πολύτιμα μέσα. Η φαρσοκωμωδία της λύσης της κορβετοφρεγάτας (σχεδίαση Vosper Thornycoft) που προκρίνονταν από την τότε πολιτική ηγεσία ευτυχώς ακυρώθηκε. Τα τότε οικονομικά συμφέροντα και η προσέγγιση κύκλων της πολιτικής ηγεσίας με την Μεγάλη Βρετανία τόσο λόγω Κυπριακού όσο και εύρεση πολιτικής στήριξης εντός ΕΕ λόγω Greek Statistics δημιουργούσε πιέσεις για ναυπήγηση ακατάλληλων σκαφών, υπο-εξοπλισμένων που δεν θα προσέφεραν κανένα συγκριτικό πλεονέκτημα στον ελληνικό σχεδιασμό. Χάθηκε έτσι πολύτιμος χρόνος. Υπενθυμίζεται ότι το ΠΝ έχει να παραλάβει νέας κατασκευής κύρια μονάδα επιφανείας από το 1998, 15 χρόνια πριν. Και οδεύουμε με μαθηματική ακρίβεια στην εικοσαετία. Δεδομένης της οικονομικής κατάστασης το ΠΝ καλείται επίσης να ολοκληρώσει τις ναυπηγήσεις παλαιότερων συμβάσεων για νέα υποβρύχια και ΤΠΚ.

Συνολικά τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει το ΠΝ συνοψίζονται σε:

  • Αντικατάσταση υπέργηρων κύριων μονάδων επιφανείας με νέα/μεταχειρισμένα πολεμικά πλοία. Υπενθυμίζεται ότι οι 4 ΜΕΚΟ 200 ΗΝ έχουν  ηλικία 15-21 ετών ενώ ο υπόλοιπος στόλος των 8 φρεγατών S (6 εκσυγχρονισμένων και 2 μη, 1 ακόμη μη εκσυγχρονισμένη S έχει δρομολογηθεί να αποσυρθεί) έχει μέση ηλικία μεγαλύτερη των 30 ετών. Δεδομένου ότι το μέγιστο χρονικό διάστημα που μια σχεδίαση μπορεί να χρησιμοποιηθεί είναι τα 40 έτη καθίσταται σαφές ότι μέσα στην επόμενη δεκαετία το 67% της κύριας δύναμης του ελληνικού στόλου οδηγείται στο διαλυτήριο (!).
  • Ολοκλήρωση προγραμμάτων ναυπηγήσεων υποβρυχίων U-214 και ΤΠΚ Super Vita. Τα συγκεκριμένα προγράμματα πάσχουν όχι τόσο από την έλλειψη πιστώσεων καθώς τα υπολειπόμενα ποσά προς εκταμίευση θεωρούνται γελοία αλλά περισσότερο από την οικονομική χρεωκοπία των ναυπηγείων Ελευσίνας και Σκαραμαγκά. Συγκριτικά απομένουν 80 εκ E για τα υπόλοιπα 3 υποβρύχια U-214 ενώ το αναβαθμισμένο υποβρύχιο κλάσεως U-209/1200 AIP S-118 Ωκεανός έχει ολοκληρώσει τις απαιτούμενες εργασίες αναβάθμισης. Η 5η ΤΠΚ Super Vita είναι υπό παράδοση το 2014 με τις άλλες 2 να ολοκληρώνονται μέχρι το 2016.
    Το υποβρύχιο U 209/1200 Πόντος

    Το υποβρύχιο U-209/1200 Πόντος

  • Εύρεση αντικαταστάτη για τα αποσυρθέντα ΑΦΝΣ P3B. Η ικανότητα ναυτικής επιτήρησης και ανθυποβρυχιακού πολέμου των ΑΦΝΣ τα καθιστά ιδανικά για το περιβάλλον της Ανατολική Μεσογείου. Τα ΑΦΝΣ μπορούν σε ελάχιστο χρόνο να δώσουν στον υπόλοιπο στόλο την εικόνα επιφανείας καθώς και τις θέσεις αντίπαλων υποβρυχίων. Είναι με λίγα λόγια κρίσιμοι πολλαπλασιαστές ισχύος, αντίστοιχη των ΑΣΕΠΕ της ΠΑ.
  • Ενσωμάτωση φρεγατών AAW για την κάλυψη κυρίως της εξόδου του στόλου προς της Κύπρο (βλέπε Συνδυασμένη Άμυνα Στόλου: Μέρος B’). Θεωρούμε ότι η μεταφορά στρατηγικών ενισχύσεων προς την Κύπρο θεωρείται μείζονος σημασίας ,υλοποιούμενη την κατάλληλη στιγμή, καθώς θα μπορούσε να αλλάξει τις ισορροπίες στο νησί και να γείρει την πλάστιγγα υπέρ της ελληνικής πλευράς.
  • Εκσυγχρονισμός Μέσης Ζωής για τις φρεγάτες ΜΕΚΟ 200 HN. Τα συγκεκριμένα πλοία είναι τα πλέον αξιόμαχα του ελληνικού στόλου. Η αναβάθμιση των πλοίων ιδιαίτερα στις μαχητικές τους ικανότητες και στην information superiority θα τα επιτρέψει να καταστούν πραγματικές ναυαρχίδες τους στόλου.
  • Απόκτηση αεροσκαφών εναερίου ανεφοδιασμού. Η χώρα μας συμμετέχει αισίως στο κοινό ευρωπαικό πρόγραμμα απόκτησης στόλου εναερίου ανεφοδιασμού. Ανεξάρτητα του συγκεκριμένου προγράμματος πρέπει να εξεταστεί η δυνατότητα απόκτησης 4 αεροσκαφών πολιτικού τύπου και η μετασκευή τους σε ιπτάμενα τάνκερ. (Βλέπε Ιπτάμενα τάνκερ βραζιλιάνικης αεροπορίας). Η εισαγωγή ενός ακόμη πολλαπλασιαστή ισχύος στην ΠΑ, παρόλο που δεν αφορά άμεσα το ΠΝ, θα επιτρέψει σε αεροσκάφη της ΠΑ να παρέχουν εναέρια κάλυψη στα μέσα του ΠΝ ιδιαίτερα στο «μακρινό» περιβάλλον της Ανατολικής Μεσογείου και Κύπρου.

Τρόποι ώστε να καταστεί το ΠΝ αδιαμφισβήτητος κυρίαρχος των Ελληνικών Θαλασσών

Στο ερώτημα αν μπορεί το ΠΝ χωρίς επιπλέον κόστος να πετύχει τους στόχους του η απάντηση είναι αρνητική. Αν αντικατασταθεί το «χωρίς κόστος» με τη φράση «με μικρό κόστος» η απάντηση είναι απολύτως θετική.

Λόγω των γεωγραφικών πλεονεκτημάτων στο Αιγαίο αλλά και της χαλαρής ζώνης της Ανατολικής Μεσογείου δεν απαιτούνται παρά μερικές έξυπνες επεμβάσεις στη δομή και στη δύναμη του ΠΝ. Οι επεμβάσεις αυτές αναγκαστικά επεκτείνονται και στην ΠΑ λόγω της απαιτούμενης αεροπορικής υποστήριξης που οφείλει να παρέχει στον στόλο. Οι επεμβάσεις αυτές είναι χαμηλού συγκριτικά κόστους και διασπείρονται σε βάθος δεκαετίας.

Ολοκλήρωση των παραδόσεων νέων ναυπηγήσεων παλαιοτέρων συμβάσεων

Το υποβρύχιο Παπανικολής το μόνο υποβρύχιο εφοδιασμένο με σύστημα AIP στο Αιγαίο

Το υποβρύχιο S-120 Παπανικολής το μόνο εφοδιασμένο με σύστημα AIP στο Αιγαίο

Στην παρούσα φάση η ηγεσία του ΠΝ έχει ήδη δρομολογήσει έναν οδικό χάρτη με την απόκτηση νέων μονάδων. Η ανανέωση του στόλου των ΤΠΚ με 3 επιπλέον εναπομείναντες μονάδες τείνει να ολοκληρωθεί μέχρι το 2016 με την παραλαβή ενός πλοίου κάθε χρόνο. Τα πλοία αυτά εφοδιασμένα με τελευταίας γενιάς πυραύλους SSM Exocet Block 3 (βεληνεκές 180 χλμ, βελτιωμένες κινηματικές επιδόσεις) μπορούν από μεγάλη απόσταση να πλήξουν τον εχθρικό στόλο εκμεταλλευόμενοι το ανάγλυφο των νησιών (σπήλαια, όρμους). Χαρακτηριστικά, ένα ΤΠΚ θα μπορεί από τη Σαντορίνη να εμπλέξει μια αντίπαλη ναυτική δύναμη, να αλλάξει γρήγορα θέση εκμεταλλευόμενο την ταχύτητα του και την μικρή διατομή ραντάρ, να ανεφοδιαστεί από τα γειτονικά  κυκλαδίτικα νησιά και να εξαπολύσει ξανά το θανατηφόρο του φορτίο. Συγκριτικά με μέσο κόστος ανά μονάδα μικρότερο από 150 εκ Ε/μονάδα το ΠΝ αποκτά ένα στόλο 7 σύγχρονων σκαφών με αυξημένες καταστροφικές δυνατότητες. Οι πληρωμές του προγράμματος έχουν ήδη δρομολογηθεί και εγκριθεί από την Ελληνική Βουλή.

Το πρόγραμμα των υποβρυχίων U 214 θεωρείται από τα πιο αμφιλεγόμενα όχι τόσο των τεχνικών προβλημάτων της κλάσης που έχουν επιλυθεί, όσο περισσότερο λόγω της οσμής σκανδάλου που περιβάλει την σύμβαση. Θεωρούμε ότι καθώς οι εργασίες κατασκευής έχουν ήδη ολοκληρωθεί κατά 95% το ΠΝ οφείλει να αποδεσμεύσει το υπόλοιπο ποσό των 80 εκ Ε ώστε να παραλάβει 3 νέα υποβρύχια U 214 μαζί με το εκσυγχρονισμένο U-209 AIP Ωκεανός. Παρόλο που έχει υπογραφεί σύμβαση για άλλα 2 υποβρύχια συνολικής αξίας κοντά στο 1 δις Ε θεωρούμε ότι πρέπει να αποσυνδεθεί η τύχη των 2 επιπλέον  υποβρυχίων καθώς θεωρείται αμφίβολη η δυνατότητα καταβολής επιπλέον πιστώσεων. Με την παραλαβή των υπό παράδοση υποβρυχίων με κόστος μόλις 80 εκ Ε (η ελληνική πλευρά έχει πληρώσει σχεδόν το σύνολο των υποχρεώσεων της μέχρι στιγμής) το ΠΝ την επόμενη αμέσως μέρα θα δημιουργήσει ένα στόλο 5 υπερσύγχρονων υποβρυχίων AIP πολύ μεγαλύτερων επιχειρησιακών δυνατοτήτων από τα υπηρετούντα τουρκικά. Τόσο το βάθος κατάδυσης, η αυτονομία όσο και οι αισθητήρες που ενσωματώνουν τα καθιστούν τις πλέον φονικές και «Stealth» μονάδες του στόλου. Την ελληνική δύναμη μπορεί να συμπληρώνουν και τα 3 σύγχρονα υποβρύχια U 209/1200 διατηρώντας την οροφή των 8 υποβρυχίων που απαιτείται για την κάλυψη του Αιγαίου και της Κύπρου. Πρέπει να αναφερθεί ότι τα ναυπηγεία ζητάνε άλλα 60εκ Ε περίπου για την αποκατάσταση των ζημιών που έχουν υποστεί τα υποβρύχια (βλέπε Κραυγή αγωνίας για το ΠΝ) λόγω παύσης των εργασιών. Τα χρήματα αυτά όμως δεν πρέπει να τα πληρώσει το ΠΝ καθώς ήταν τυπικότατο στις υποχρεώσεις του. Τα χρήματα αυτά είναι υποχρέωση της εταιρείας. Σαν αντιστάθμισμα για την «ακύρωση» ή αναβολή κατασκευής των 2 επιπλέον υποβρυχίων U 214 θα μπορούσε να ανατεθεί στο εν λόγω ναυπηγείο σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό των φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ.

Έτσι το ΠΝ άμεσα μπορεί να αποκτήσει ποιοτικό πλεονέκτημα στον τομέα των υποβρυχίων. Υπενθυμίζεται ότι παρόλο που το TDK έχει υπογράψει σύμβαση για την ναυπήγηση 6 νέων T-214 η έναρξη του προγράμματος αναμένεται μετά το 2016 και τίθενται εν αμφιβόλω καθώς στο υποβρύχιο θα ενσωματωθούν τουρκικά ηλεκτρονικά, αισθητήρες και σύστημα μάχης. Κάτι τέτοιο θα δημιουργήσει ένα προιόν κατώτερο από τα αντίστοιχα υποβρύχια δυτικής προέλευσης καθώς η Τουρκία δεν διαθέτει την απαιτούμενη εμπειρία για τέτοιας πολυπλοκότητας προγράμματα ανάπτυξης.

Με έναν στόλο υποβρυχίων που το 50% θα είναι νέας κατασκευής ,ποιοτικά 1 γενιά μπροστά, το ΠΝ διασφαλίζει την ναυτική υπεροχή για τουλάχιστον μια δεκαετία.

Πρόγραμμα απόκτησης νέων τορπιλλών

Με την παράδοση των νέων υποβρυχίων καθίσταται αναγκαίος ο εφοδιασμός τους με τορπίλλες σύγχρονης γενιάς όπως οι DM2A4 ή οι WASS Black Shark. Ιδιαίτερα οι τελευταίες είναι η προτίμηση του ΠΝ καθώς διαθέτουν πολύ προηγμένες ικανότητες ECCM και αναβαθμισμένο σόναρ. Το σημαντικό είναι να γίνει διαγωνισμός ώστε να κερδίσει το ΠΝ τα μέγιστα. Το κόστος του προγράμματος αποτιμάται στα 140 εκ Ε. Πέραν της συμβατικής χρήσης των τορπιλλών και οι 2 προτεινόμενες τορπίλλες μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σε διαμόρφωση αναγνωριστικού UUV.

Συνοπτική παρουσίαση επιδόσεων της Black Shark σε σχέση με τορπίλλες προηγούμενης γενιάς σε σενάρια μέγιστης ταχύτητας/μέγιστης εμβέλειας (Πηγή defenceforumindia.com)

Συνοπτική  σύγκριση επιδόσεων της Black Shark σε σχέση με τορπίλλες προηγούμενης γενιάς σε σενάρια μέγιστης ταχύτητας/μέγιστης εμβέλειας (Πηγή defenceforumindia.com)

Εκσυγχρονισμός Μέσης Ζωής των Φρεγατών MEKO 200 HN

F-452_right

Η φρεγάτα F452 Ύδρα μαζί με την F453 Σπετσες, 2 από τις φρέγατες που προτείνονται να εκσυγχρονισθούν άμεσα         (Πηγή ΓΕΝ)

To πρόγραμμα του ΕΜΖ των ΜΕΚΟ 200 που υπηρετούν στο ΠΝ μπορεί να μετατραπεί σε από τα πλέον αποδοτικά. Δεδομένου ότι  τα σκάφη έχουν ηλικία μεταξύ 15 και 21 ετών το πρόγραμμα μπορεί να υλοποιηθεί σε 2 φάσεις ώστε να επιμεριστούν οι πληρωμές και να μειωθεί ο χρόνος που τα πλοία βρίσκονται εκτός υπηρεσίας. Σε αντίθεση με τον ΕΜΖ των φρεγατών κλάσεως Kortenaer πρέπει να δοθεί έμφαση στην αναβάθμιση της ισχύος πυρός των πλοίων με το μικρότερο δυνατό κόστος.

-Εγκατάσταση νέου συστήματος μάχης κατά προτίμηση TACTICOS (CMS)

-Αναβάθμιση/επιδιόρθωση των μηχανών πρόωσης και του λεβητοστασίου των φρεγατών

-Αναβάθμιση του πυροβόλου Mark 45 mod2A σε Mark 45 mod4 με εγκατάσταση νέας μακρύτερης κάνης 127/62 η οποία επιτρέπει την χρήση νέων βλημάτων εκτεταμένου βεληνεκούς. Η νέα κάνη αντέχει σε πιέσεις πολύ μεγαλύτερες σε σχέση με την προηγούμενη γενιά με αποτέλεσμα να χρησιμοποιούνται πυρομαχικά με ισχυρότερα προωθητικά. Στην αναβάθμιση αν και δεν είναι απαραίτητο (για λόγους κόστους) μπορεί να υπάρξει αντικατάσταση του συστήματος ελέγχου καθώς και κάποιων μηχανικών μερών του όπλου ώστε να είναι πιο αξιόπιστο σε βάθος χρόνου. Επιπλέον δύναται να αντικατασταθεί το περίβλημα του πυροβόλου με νέο, μικρότερης διατομής RCS και IIR. Η  βελτίωση της εμβέλειας που επιτυγχάνεται διπλασιάζει σχεδόν το βεληνεκές με συμβατικά πυρομαχικά από τα 24 km στα 37 km. Με τον τρόπο αυτό το πυροβόλο των ΜΕΚΟ μετατρέπεται με μικρό κόστος σε έναν από τους πιο θανάσιμους αντιπάλους στο νησιωτικό σύμπλεγμα του Αιγαίου.

-Εισαγωγή πυρομαχικών εκτεταμένου βεληνεκούς 127mm  Vulcano για χρήση από το πυροβόλο Mark 45. Υπάρχουν τρεις εκδόσεις που ενδιαφέρουν το ΠΝ

  1. Μη καθοδηγούμενο συμβατικό πυρομαχικό που ακολουθεί βαλλιστική τροχιά με εμβέλεια 70 Km (84 km για 127/62). Κατάλληλο για ναυτικό βομβαρδισμό επίγειων στόχων σε μεγάλη περιοχή.
  2. Καθοδηγούμενο πυρομαχικό με τερματικό ερευνητή IIR με εμβέλεια τα 70 km (84 km για 127/62). Κατάλληλο για την προσβολή ναυτικών στόχων. Λόγω του ότι το βλήμα εκτελεί βαλλιστική τροχιά και ο ερευνητής IIR βλέπει τον στόχο από την πάνω μεριά κατά την κάθοδο είναι δύσκολο έως αδύνατο να καλυφθούν επαρκώς τα καυσαέρια που παράγονται από τις μηχανές του αντίπαλου πλοίου. Ο ερευνητής ενεργοποιείται σε ύψος 2.5 km πάνω από το στόχο αφήνοντας ελάχιστο χρόνο για αντίμετρα.
  3. Καθοδηγούμενο πυρομαχικό με καθοδήγηση INS/GPS κατάλληλο για προσβολή σημειακών στόχων. Εμβέλεια 100 km (120 km για 127/62)/CEP <20 m.

Παρόλο που τα συγκεκριμένα πυρομαχικά μπορούν να βληθούν και από τα υπάρχοντα πυροβόλα 127/54, η νέα κάνη 62 διαμετρημάτων αυξάνει την εμβέλεια που υπόσχεται ο κατασκευαστής κατά 20%. Ο λόγος είναι ότι αντέχει σε μεγαλύτερες πιέσεις που απαιτούνται για τη χρήση εκτεταμένης εμβέλειας πυρομαχικών και παράλληλα μειώνεται η φθορά της κάνης.

Βολή από το πυροβόλο 127/62 Mk-45 Mod4 του USS Pinckey DDG-95

Βολή από το πυροβόλο 127/62 Mk-45 Mod4 του USS Pinckey DDG-95

Είναι επίσης δυνατόν η τρίτη έκδοση να εφοδιαστεί προαιρετικά με ερευνητή λέιζερ τερματικής φάσης (SAL). Το τελευταίο είναι κρίσιμο καθώς σε πολλά ελληνικά νησιά οι φίλιες δυνάμεις θα μάχονται σε πολύ κοντινή απόσταση από τον εχθρό. Κάτι τέτοιο δεν θα επέτρεπε ολοκληρωτικό ναυτικό βομβαρδισμό. Με τον ερευνητή SAL οι φίλιες δυνάμεις μπορούν να καταδείξουν τους εχθρικούς στόχους με ακρίβεια μικρότερη από μερικών μέτρων (CEP<5 m).

Χαρακτηριστικά σε δοκιμές βολής με τη χρήση ερευνητή SAL το βλήμα πέτυχε  απευθείας χτύπημα  πάνω στο στόχο, σε απόσταση 33 km. O στόχος ήταν μια μεταλλική πλάκα 2Χ2 μέτρων (!).

Με την χρήση πυρομαχικών εκτεταμένου βεληνεκούς επιτυγχάνεται η «αόρατη» προσβολή της εχθρικής ναυτικής δύναμης καθώς για την στοχοποίηση πέραν του ορίζοντα (OTH-T) το πλοίο βασίζεται στους αισθητήρες άλλων πλατφόρμων όπως ελικόπτερα, ΑΦΝΣ, ΑΣΕΠΕ, UAV κτλ.

Ιδιαίτερα για τον ναυτικό βομβαρδισμό χερσαίων στόχων το μόνο που απαιτείται είναι η μεταβίβαση των συντεταγμένων του στόχου από το Αρχηγείο Στόλου. Με βάση πηγές της ιταλικής βιομηχανίας τo κόστος του κάθε βλήματος κυμαίνεται μεταξύ 40.000-50.000 $ (32-40k E). Αν υποθέσουμε ότι μεταφέρονται γύρω στα 200 βλήματα Vulcano ανά πλοίο τότε το συνολικό κόστος φθάνει τα 32.000.000 και για τα 4 πλοία. Η ολολήρωση της αγοράς μπορεί να γίνει τμηματικά με την απόκτηση 50-80 βλημάτων ανά πλοίο αρχικά και των υπόλοιπων έπειτα.

Εναλλακτικά μπορεί να επιλεγεί το MS-SGP ,προιόν της BAE Systems, το οποίο έχει όμοια χαρακτηριστικά με το Vulcano (βλέπε δοκιμή MS-SGP). Θα μπορούσε να γίνει διαγωνισμός για περαιτέρω μείωση της τιμής.

-Αντικατάσταση/Αναβάθμιση των ελαφρών τορπίλων ΜΚ 46. Στη συγκεκριμένη περίπτωση είτε μπορούν να αγοραστούν σύγχρονες τορπίλες όπως οι MU-90 και οι ΜK 54 MAKO ή μπορούν να αναβαθμιστούν οι υπάρχουσες Mk46 με τις οποίες είναι εφοδιασμένα τα πλοία. Η επιλογή της αναβάθμισης πέραν του ότι είναι πιο οικονομική, επιχειρησιακά μπορεί να έχει το ίδιο αποτέλεσμα καθώς η εταιρεία Raytheon προσφέρει κιτ αναβάθμισης των παλαιών Mk46 σε Μκ 54. Υπενθυμίζεται ότι οι τορπίλες Mk54 διαθέτουν το ίδιο προωστικό σύστημα με τις Μκ 46 και αισθητήρα σόναρ της ακριβότερης Mk 50. Επιπλέον, η επεξεργαστική της μονάδα διαθέτει ανοικτή αρχιτεκτονική και ενσωματώνει υλικά του εμπορίου (COTS) επιτυγχάνοντας μειωμένα κόστη συντήρησης και επάρκεια προμηθευτών. Με το κιτ αναβάθμισης οι ΜΕΚΟ 200 ΗΝ εφοδιάζονται με τελευταίας γενιάς τορπίλες Μκ 54 με κλάσμα του κόστους αγοράς νέων τορπιλών.

-Εγκατάσταση διπλών κάνιστρων βολής DP-48 στους εκτοξευτές VLS Mk 48 mod2 , όμοια με αυτά που εφοδίασε το πολεμικό ναυτικό της Δανίας τις φρεγάτες κλάσης Iver Huitfeldt. Με τον τρόπο αυτό διπλασιάζεται η αναχορηγία βλημάτων σε 32 βλήματα χωρίς να απαιτείται απόκτηση εκτοξευτών Μk41 VLS και η εγκατάσταση τους στο πλοίο. Μειώνεται έτσι πέραν από το κόστος και ο χρόνος επανόδου σε υπηρεσία λόγω των εργασιών αναβάθμισης.

-Εγκατάσταση 3D ραντάρ έρευνας Smart-S mk2

-Εγκατάσταση νέου σόναρ ελαφρού σόναρ VDS, το οποίο να μπορεί να συνεργαστεί με το σόναρ του οργανικού ελικοπτέρου σε ένα διστατικό συνδυασμό

-Αναβάθμιση ραντάρ ένδειξης στόχων MW-08

-Αναβάθμιση STIR 1.8

-Εγκατάσταση συστήματος δορυφορικών επικοινωνιών (SATCOM) καθώς και συστήματος ζεύξης δεδομένων Link 16 με μελλοντική πρόβλεψη για Link 22. Στην αγορά κυκλοφορούν μερικά ενιαία συστήματα multi-link που επιτρέπουν την ενσωμάτωση των ανωτέρω ζεύξεων δεδομένων.

-Αναβάθμιση συστήματος ηλεκτρονικού πολέμου Argo/Telegon

-Εγκατάσταση ΕΟ/IR Mirador

-Αναβάθμιση ενός CIWS Phalanx στο επίπεδο (PSuM) Block 1Β σε κάθε πλοίο. Εγκατάσταση ενός συστήματος RAM στην πλώρη. Η ανάγκη ύπαρξης και των 2 συστημάτων είναι ότι το σύστημα RAM εξαρτάται από τους αισθητήρες του πλοίου στο οποίο είναι ενσωματωμένο. Σε περίπτωση που το πλοίο δεχθεί πλήγμα είναι πιθανόν να τεθούν εκτός μάχης ή να χρειάζονται επισκευή οι αισθητήρες και το πλοίο να είναι «τυφλό». Αντίστοιχα σε περιβάλλον ελεγχόμενων εκπομπών (EMCON) ,που το πλοίο έχει κλειστά τα ραντάρ του, χάνει την εγγύς τερματική του άμυνα αν βασίζεται μόνο στο σύστημα RAM. Σε αυτή την περίπτωση το πλοίο δεν θα διαθέτει Εγγύς Αεράμυνα η οποία είναι κρίσιμη εναντίον εισερχόμενων πυραύλων sea-skimming (SSM) οι οποίοι ανιχνεύονται λίγα χιλιόμετρα πριν την πρόσκρουση. Παρόλο που το σύστημα RAM μπορεί να εμπλέξει το στόχο σε μικρή ελάχιστη απόσταση, ένα σύστημα CIWS χρησιμοποιώντας πυροβόλα όπως το Phalanx μπορεί να καταστρέψει εισερχόμενα βλήματα σε απόσταση μερικών εκατοντάδων μέτρων. Από την άλλη η μεγαλύτερη εμβέλεια των 10 km του συστήματος RAM  και η δυνατότητα πολλαπλών εμπλοκών, καθώς ο πύραυλος Rim-116 είναι fire and forget το καθιστούν λίαν αποτελεσματικότερο στις περισσότερες των περιπτώσεων. Με την ύπαρξη ενός Phalanx  και ενός RAM εξασφαλίζεται η επάρκεια και η αποτελεσματική αλληλοκάλυψη για κάθε ακραίο σενάριο.

Το συνολικό κόστος αναβάθμισης μπορεί να φθάσει τα 250 εκ Ε αλλά τονίζεται ότι αναβαθμίζεται σημαντικά η μαχητική ικανότητα των πλοίων και ενσωματώνονται νέες δυνατότητες όπως ο ναυτικός βομβαρδισμός για υποστήριξη των χερσαίων δυνάμεων και η «αόρατη» χρήση του ναυτικού πυροβόλου σε ρόλο AsuW που μετατρέπεται σε ένα φονικό όπλο μακράς εμβέλειας. Η προσβολή αντίπαλων ναυτικών δυνάμεων με τη χρήση πυροβόλου δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί από τα εχθρικά πλοία καθώς οι ταχύτητες, το RCS και η ορμή του βλήματος είναι τέτοια που καθιστά αδύνατη την έγκαιρη προειδοποίηση και αναχαίτιση του εισερχόμενου βλήματος.

Το κόστος του συνολικού προγράμματος μπορεί να επιμεριστεί ως εξής. Οι 2 παλαιότερες φρεγάτες F452 Υδρα και F 453 Σπετσες (κατασκευή 1992 και 1996) να εκσυγχρονιστούν άμεσα το 2014-15 και οι επόμενες 2 μετά την ολοκλήρωση των παραδόσεων των ΤΠΚ το 2017-18. Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζεται η εκκίνηση του προγράμματος καθώς απαιτούνται μόλις 125 εκ Ε και η επάρκεια πιστώσεων σε βάθος χρόνου.

ΜΕΚΟ-200 ΗΝ

Σχηματική αναπαράσταση της φονικότητας της νέας αναβαθμισμένης φρεγάτας

Απόκτηση αεροσκαφών Ναυτικής Συνεργασίας

Οι παρούσες επιλογές του ΠΝ είναι 2. Η πρώτη και πιο οικονομική επιλογή είναι η απόκτηση (με τη διαδικασία της μίσθωσης) 4 Atl-2 από το Γαλλικό Ναυτικό. Το θετικό της υπόθεσης είναι ότι το κόστος είναι συμβολικό και το απόθεμα των 36 βλημάτων AM-39 αξιοποιείται μετά την επικείμενη απόσυρση των μη εκσυγχρονισμένων Mirage 2000 στις αρχές της επόμενης δεκαετίας. Υπάρχουν φήμες ότι η προσφορά των ATL-2 είναι συνδεδεμένη με την ενοικίαση των φρεγατών FREMM σαν πακέτο (100 εκ Ε το χρόνο). Σε αυτή την περίπτωση το ΠΝ δεν χρειάζεται πλαγίως να τονώνει την γαλλική αμυντική βιομηχανία και να καταναλώνει πόρους που του είναι απαραίτητοι για άλλα προγράμματα όπως ο ΕΜΖ των ΜΕΚΟ 200.

Η άλλη λύση είναι η προσφορά της LM για 4 ανακατασκευασμένα P-3C με κόστος 198εκ Ε. Παρόλο που η λύση αυτή είναι ακριβότερη λύνει οριστικά το θέμα των ΑΦΝΣ για μια 25ετια. Αντίθετα τα ATL-2 μετά το πέρας της δεκαετίας θα αντιμετωπίσουν εξαιρετικά προβλήματα εφοδιαστικής υποστήριξης καθώς το ΠΝ θα είναι το μόνο που θα τα χρησιμοποιεί. Το Γαλλικό Ναυτικό αποφάσισε την ολοκληρωτική αναβάθμιση των 18 δικών του ATL-2 με πυρήνα το σύστημα AMASCOS.

Αν τα ATL-2 δοθούν ως ξεχωριστό πακέτο από τις FREMM τότε η λύση των ATL-2 είναι συμφέρουσα καθώς καλύπτονται άμεσα οι ανάγκες του ΠΝ με ένα σύγχρονο σύστημα. Σε διαφορετική περίπτωση τα P-3C είναι μονόδρομος και ίσως αν και ακριβότερη λύση σε βάθος χρόνου  να είναι πιο αποδοτική.

Απόκτηση μεταχειρισμένων φρεγατών

Οι φρεγάτες LCF, διακαής πόθος του ΠΝ. Αν αποδευσμευθούν μεταχειρισμένα πλοία του τύπου θα ήταν μάνα εξ ουρανού

Οι φρεγάτες LCF, διακαής πόθος του ΠΝ. Αν αποδεσμευθούν τέλη της δεκαετίας μεταχειρισμένα πλοία του τύπου θα ήταν μάνα εξ ουρανού για την AAW δυνατότητα του ΠΝ

Καθώς το ΠΝ δεν αναμένεται να διαθέσει πιστώσεις για νέες φρεγάτες άμεσα καθίσταται σαφές ότι η ενίσχυση του στόλου μπορεί να γίνει από μια μεγάλη δεξαμενή πλοίων που αποσύρουν δυτικές χώρες ιδιαίτερα ενόψει της μη ύπαρξης απειλών. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του πάλαι ποτέ ισχυρού ολλανδικού ναυτικού το οποίο έχει μείνει με 6 συνολικά κύριες μονάδες επιφανείας (4 LCF AAW και 2 φρεγάτες κλάσεως Μ).  Είναι πολύ πιθανόν με βάση πηγές στην Ολλανδία στα τέλη της δεκαετίας (2018 και μετά) το ολλανδικό πολεμικό ναυτικό να αποσύρει 2 φρεγάτες. Τα πλοία αυτά αναμένεται λογικά να είναι 2 φρεγάτες κλάσεως M. Είναι βέβαια πιθανόν λόγω της οικονομικής κρίσης να αποσυρθούν 2 δαπανηρότερες σε λειτουργία LCF. Κάτι τέτοιο θα ήταν μάνα εξ ουρανού για το ΠΝ το οποίο αναζητεί εναγωνίως πλοία AAW ιδιαίτερα για το περιβάλλον της Ανατολικής Μεσογείου.

Επίσης το Βέλγιο διατίθεται να αποσύρει άλλες 2 φρεγάτες κλάσεως Μ και έχει ήδη κάνει πρόταση στην Βουλγαρία (που δεν έγινε δεκτή). Το ΠΝ μπορεί  είτε να προχωρήσει στην απόκτηση 2 LCF AAW ( που είναι και το προτιμητέο αλλά και ποιο ακριβό σενάριο) είτε στην απόκτηση 4 (2 ολλανδικών και 2 βέλγικων ) φρεγατών M.

Τα αναφερόμενα πλοία είναι σχετικά σύγχρονης κατασκευής. Χαρακτηριστικά οι συγκεκριμένες φρεγάτες Μ χρονολογούνται από το 1991 μέχρι το 1995. Οι LCF έχουν ηλικία σχεδόν μια δεκαετία (από το 2002 και μετά) και ο οπλισμός τους είναι εντυπωσιακός. Περιλαμβάνει 32 βλήματα SM-2, 32 βλήματα ESSM, 1-2 συστήματα CIWS Goalkeeper, 8 SSM Harpoon, 1 πυροβόλο Oto Melara 127/54 ενώ υπάρχει πρόβλεψη για 8 ακόμη κελιά VLS Mk 41 (μελλοντικά τα συγκεκριμένα κελιά προορίζονται να εξοπλιστούν με πυραύλους cruise TLAM Block IV Tomahawk/το ολλανδικό κοινοβούλιο λόγω κόστους έχει αναστείλει την όποια προμήθεια).

Διαθέτει επίσης το σύστημα APAR το οποίο μέσω της εξελιγμένης τεχνικής ICWI μπορεί να καθοδηγήσει 32 βλήματα ημι-ενεργής καθοδήγησης όπως ο SM-2 ή ο ESSM από τα οποία 16 να είναι στην τερματική τους φάση. Το πλοίο είναι κατασκευασμένο ώστε να αντέχει παραπάνω από 3 πλήγματα και να παραμένει αξιόπλοο. Πρέπει να αναφερθεί πως το σύστημα APAR στηρίζεται σε 4 σταθερές κεραίες AESA η κάθε μια από αυτές μπορεί να κατευθύνει μέχρι 8 πυραύλους στον αέρα. Ένα πλεονέκτημα είναι ότι τα τόξη κάλυψης της κάθε κεραίας είναι 120 μοίρες πράγμα που σημαίνει ότι ακόμη και αν μια κεραία τεθεί εκτός μάχης (από πλήγμα) οι υπόλοιπες 3 συνεχίζουν να παρέχουν κάλυψη 360 μοιρών (!) .

Αντίστοιχα οι φρεγάτες M χαρακτηρίζονται ως πλοία πολλαπλού ρόλου εφοδιασμένα με μια πολύ καλή σουίτα ανθυποβρυχιακού πολέμου η οποία περιλαμβάνει το σόναρ γάστρας PHS-36 και το συρόμενο Παθητικό σόναρ VLF  Anaconda της Thales. Διαθέτουν επίσης ραντάρ Smart S-mk1 (το οποίο σχετικά οικονομικά μπορεί να αναβαθμιστεί) καθώς και το γνωστό στο ΠΝ ραντάρ έρευνας LW-08. Η απόκτησή τους θα ενισχύσει τις ASW δυνατότητες του στόλου.

Το κόστος απόκτησης των φρεγατών Μ δεν αναμένεται να ξεπεράσει τα 90-100 εκ Ε/ανά πλοίο ενώ το κόστος των LCF ίσως φθάσει τα 550 εκ Ε. Τονίζεται ότι τα παραπάνω κόστη είναι απλά προβλέψεις (40% της αξίας ενός πλοίου νέας κατασκευής) και μπορούν αναλόγως των διαπραγματεύσεων να μειωθούν περαιτέρω. Ιδιαίτερα για τις βέλγικες φρεγάτες M καθώς το Βέλγιο είναι ο δεύτερος χρήστης των πλοίων αυτών το κόστος μεταβίβασης θα είναι πολύ μικρότερο.

Και οι 2 παραπάνω επιλογές για τα ολλανδικά πλοία δεν αναμένεται να είναι αποδεσμεύσιμες πριν το 2018. Αντίθετα οι 2 «Βελγικές» φρεγάτες Μ ενόψει και BENELUX είναι άμεσα διαθέσιμες. Το ΠΝ δεν χρειάζεται άμεσα νέα πλοία αλλά προς το τέλος της τρέχουσας δεκαετίας όπου θα αρχίσουν να αποσύρονται πρώτα οι 2 μη εκσυγχρονισμένες και έπειτα οι υπόλοιπες 6 φρεγάτες κλάσεως S.

Λόγω πολιτικής επιλογής υπάρχει στο τραπέζι και η μίσθωση 2 φρεγατών FREMM οι οποίες θα παραληφθούν την περίοδο μετά το 2016. Παρολαυτά η συγκεκριμένη επιλογή με βάση κυβερνητικές διαρροές κοστίζει 80-100 εκ Ε σε ένα βάθος δεκαετίας. Κάτι τέτοιο εκτός του ότι αυξάνει το τελικό κόστος απόκτησης ενέχει ορισμένα μειονεκτήματα. Το κυριότερο μειονέκτημα είναι ότι οι φρεγάτες αυτές θα παραληφθούν στη διαμόρφωση που επιθυμεί το Γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό. Ακόμη και αν υπάρξει κάποια αλλαγή τονίζεται ότι το πλοίο θα έρθει με γαλλικά όπλα και αισθητήρες. Ακόμη και το σύστημα CIWS RAM που επιθυμεί να τοποθετήσει η ελληνική πλευρά δεν είναι αποδεκτό από τους Γάλλους και προτείνονται αναποτελεσματικές λύσεις όπως η ύπαρξη πυραύλων MICA VL. Το παραπάνω αν μη τι άλλο στερεί στον ΠΝ πολλές επιλογές και το επιβαρύνει με ένα ανισοβαρές πλοίο από άποψη δυνατοτήτων επικεντρωμένο σε ρόλους ASW. Στο ίδιο και χαμηλότερο κόστος υπάρχουν άλλες λύσεις για πλοία νέας κατασκευής όπως η έναρξη προγράμματος ναυπήγησης 4 νέων φρεγατών πολλαπλού ρόλου με συστήματα κομμένα και ραμμένα στις ανάγκες του ΠΝ .

Εκτός των παραπάνω επιλογών πιθανόν να υπάρχουν και άλλες. Απλά για λόγους ομοιοτυπίας και παρόμοιας επιχειρησιακής φιλοσοφίας αναφέρθηκαν οι παραπάνω προτάσεις. Υπενθυμίζεται επίσης ότι πλοία αεράμυνας περιοχής παλαιότερης γενιάς όπως οι φρεγάτες L ή τα γαλλικά αντιτορπιλλικά Cassard (βλέπε αφιέρωμα Navy Recognition) θα ήταν σποραδικές επιλογές για λιγότερο από μια δεκαετία ενώ το κόστος λειτουργίας τους για τα δεύτερα θα ήταν πολύ μεγάλο σε σχέση στο τι θα προσέφερε ο πύραυλος SM-1 έναντι σύγχρονων απειλών. Πέραν της αποδοτικότητας του SM-1 πρέπει να αναφερθεί ότι πριν το 2020 η κατασκευάστρια εταιρεία Raytheon σταμάτα την υποστήριξη του. Έτσι το Γαλλικό Ναυτικό θα αναγκαστεί να τα αποσύρει πρόωρα βασιζόμενο πλέον μόνο στις 2 Horizon και στις 2 Freda.

Απόκτηση 6 νέας κατασκευής  φρεγατών 

Η προτεινόμενη ALS NSD θεωρείται μαι αξιόλογη πρόταση για μια ελαφρά φρεγάτα

Η προτεινόμενη ALS NSD θεωρείται μαι αξιόλογη πρόταση για μια ελαφρά φρεγάτα που θα είναι ο κορμός της Δύναμης του ΠΝ

Πυρήνας του προγράμματος εκσυγχρονισμού του στόλου του ΠΝ δεν μπορεί να είναι άλλος από την απόκτηση 6 νέων φρεγατών για την πλήρη αντικατάσταση μετά το 2020 όλων των Kortenaer. To ΠΝ πάντοτε όπως και στην περίπτωση των ΜΕΚΟ έχει ξεκάθαρες προδιαγραφές και ανάγκες. Παλαιότερα λόγω της ένταξης στην ΟΝΕ και ατασθαλειών στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (υπερβάσεις κόστους, εκτός χρονοδιαγράμματος κτλ) αποφασίσθηκε το κόψιμο 2 από τις 6 ΜΕΚΟ 200 ΗΝ που προβλέπονταν να κατασκευαστούν.

Δυστυχώς πρέπει να αναφέρουμε ότι τα ελληνικά ναυπηγεία βρίσκονται ένα βήμα πριν το κλείσιμο και είναι αμφίβολο ποια θα είναι η κατάστασή τους το 2020. Ανεξάρτητα από το που θα ναυπηγηθούν τα πλοία πρέπει να αναφερθεί ότι σχεδόν το 80+ % του κόστους ενός πολεμικού πλοίου είναι ο εξοπλισμός και τα οπλικά συστήματα που τοποθετούνται. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η μελλοντική τιμή της νέας φρεγάτας να είναι εξαρτημένη από τα εγκατεστημένα συστήματα και τις επιλογές του ΠΝ.

Στην παρούσα φάση μπορούμε να τονίσουμε ότι τόσο η γαλλική σχεδίαση της FM 400 όσο και η ελληνική σχεδίαση του Εθνικού Πλοίου ALS NSD που προτείνονται θα μπορούσαν να είναι η βάση για ένα batch 4 φρεγατών πολλαπλών ρόλων 3000-4000 τόνων εφοδιασμένες με 16-απλό εκτοξευτή Mk41, 8 SSM, 2 συστήματα RAM, 1 CIWS Millenium, σόναρ όπως το Captas καθώς και σύστημα ραντάρ ενεργών φασικών διατάξεων AESA τοποθετημένο σε ιστό.

Καθώς η εκκίνηση του προγράμματος αφορά την περίοδο κοντά στο 2020 τότε ενα πλεονέκτημα αυτής της καθυστέρησης θα είναι ότι θα υπάρχουν πολλές διαθέσιμες επιλογές εξοπλισμού όπως το διπλής μπάντας αμερικανικό AMDR (είναι κλιμακωτής σχεδίασης, λειτουργεί στην S και Χ μπάντα κατάλληλο για εγκατάσταση σε κορβέτες μέχρι αντιτορπιλλικά), το Ceamount/Ceafar AESA (εγκατεστημένο στις εκσυγχρονισμένες MEKO 200 ANZAC), το Sea Master 400 ακόμη και το Ισραηλινό MLSTAR. Όλα τα παραπάνω συστήματα παρέχουν πολλαπλά κανάλια καθοδήγησης πυραύλων με αποτέλεσμα να καθίσταται δύσκολος ο κορεσμός της αεράμυνας της κάθε φρεγάτας. Η διαθεσιμότητα των επιλογών θα επιτρέψει σε πολύ μεγαλύτερη διαπραγματευτική ικανότητα και μειωμένη τιμή κατά τη διαδικασία επιλογής του εξοπλισμού.

Πέραν του μαρκετίστικου τρόπου του παραπάνω βίντεο, φαίνεται ότι το νέο  AESA ραντάρ AMDR του αμερικανικού ναυτικού θα κατευθύνει μια ποικιλία πυραύλων με πολλαπλές δέσμες. Επιπλέον πρέπει να τονιστεί η ικανότητα (υπάρχει και στο παρόν σύστημα AEGIS) συνεργατικής εμπλοκής εναέριων στόχων CEC με δεδομένα που λαμβάνει από άλλες πηγές όπως εναέρια ραντάρ. H αναφερόμενη δυνατότητα παρόλο που προσφέρεται από πολλά συστήματα μάχης CMS, σε λίγα είναι πλήρως λειτουργική.

Εάν υπάρξει σωστός προγραμματισμός το κόστος κάθε φρεγάτας δεν αναμένεται να ξεπεράσει τα 350 εκ Ε. Πέραν των αρχικών τεσσάρων φρεγατών οι υπόλοιπες 2 πρέπει να είναι διαμόρφωσης AAW ώστε να εξασφαλιστεί μια αρχική ικανότητα αεράμυνας περιοχής. Το κόστος βέβαια των φρεγατών AAW αναμένεται να είναι αυξημένο και να πλησιάζει τα 500-600 εκ Ε. Είναι όμως ουσιώδες να κατανοήσουμε τη δυνατότητα τέτοιων πλοίων να προστατεύουν ολόκληρο το κεντρικό Αιγαίο και να μετατρέπουν την αποστολή στρατηγικών ενισχύσεων στην Κύπρο παραπάνω από εφικτή. Εάν βρεθούν αξιόλογα μεταχειρισμένα AAW πλοία όπως οι LCF/Ticonderoga τότε το Πολεμικό Ναυτικό θα γλιτώσει ένα πολύ μεγάλο κονδύλι. Σε περίπτωση όμως που δεν καταστεί κάτι τέτοιο δυνατό πρέπει να δοθεί έμφαση στην συνέχιση του ναυπηγικού προγράμματος με 2 μεγεθυμένα πλοία AAW (6000 τόνων). Οι αυξημένες δυνατότητες των τελευταίων 2 πλοίων θα επιτρέψουν την αυτόνομη δράση του ΠΝ και την αύξηση διαθεσιμότητας στα μέσα της ΠΑ για άλλους ρόλους.

Αεροσκάφη Εναέριου Ανεφοδιασμού

Μετασκευασμένο Boeing 767-300 σε ιπτάμενο τάνκερ Β767 ΜΜΤΤ

Μετασκευασμένο Boeing 767-300 σε ιπτάμενο τάνκερ Β767 ΜΜΤΤ

Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι για πολλά χρόνια ακόμη η δυνατότητα AAW θα λείπει από το ΠΝ. Το κενό αυτό έρχεται να καλύψει η ΠΑ. Εδώ και δεκαετίες είναι γνωστή η ανάγκη της ΠΑ για αεροσκάφη εναέριου ανεφοδιασμού. Πέραν της τύχης του ευρωπαικού προγράμματος ιπτάμενων τάνκερ που συμμετέχει η ΠΑ, πρέπει να εξεταστεί η δυνατότητα αγοράς πολιτικών αεροσκαφών και μετατροπής τους σε ιπτάμενα τάνκερ. Ενόψει της ελληνο-ισραηλινής προσέγγισης η IAI διαθέτει μεγάλη εμπειρία σε τέτοιες μετασκευές. Ακόμη και η αγορά 2 ιπτάμενων τάνκερ θα ενισχύσει το ιδιαίτερο απαιτητικό περιβάλλον της Ανατολικής Μεσογείου. Χαρακτηριστικά ένα μετασκευασμένο Boeing 767 με ακτίνα δράσης 1000 km μπορεί να έχει ωφέλιμο φορτίο 120.000 lbs που μεταφράζεται στον ανεφοδιασμό τουλάχιστον 15 αεροσκαφών F-16. Με την ύπαρξη 2 ιπτάμενων τάνκερ καταλαβαίνει κάποιος ότι η μόνιμη παρουσία στον αέρα 12-15 αεροσκαφών επιτρέπει την προστασία της ναυτικής αρμάδας που θα μεταφέρει τις στρατηγικές ενισχύσεις στην Κύπρο. Καθώς θα κινείται η αρμάδα το κρίσιμο μέρος της επιχείρησης θα είναι το περιβάλλον της Ανατολική Μεσογείου έως στην Κύπρο. Το χρονικό διάστημα που απαιτείται για την πλεύση με μέση ταχύτητα 15 κόμβων δεν αναμένεται να διαρκέσει πάνω από μια μέρα (συγκεκριμένα γύρω στις 15 ώρες). Ένα πρόγραμμα τεσσάρων μετασκευασμένων αεροσκαφών εναερίου ανεφοδιασμού αποτιμάται κοντά στα 250 εκ Ε. και θα επωφελήσει άμεσα το ΠΝ πέραν της ΠΑ. Ακόμη και η απόκτηση 2 μετασκευασμένων αεροσκαφών εναερίου θα καταστήσει εφικτή την αεροπορική κάλυψη του στόλου κατά την έξοδό του προς την Κύπρο.

34145

Σχεδιάγραμμα με τις δυνατότητες ενός μετασκευασμένου κολομβιανού ιπτάμενου τάνκερ B767-200 MMTT

Μη επανδρωμένα οχήματα UAV, UUV

Skeldar

To Skeldar V 200 σε στατική έκθεση (Πηγή naval-technology)

O χώρος των μη επανδρωμένων οχημάτων έχει μεγάλο μέλλον και περιθώριο ανάπτυξης. Θεωρούμε ότι το ΠΝ πρέπει να πειραματιστεί δοκιμαστικά με ορισμένα ελικοπτεροφόρα UAV όπως το Skeldar 200 το οποίο έχει ακτίνα δράσης 100 km και μπορεί να αναλάβει τη ναυτική επιτήρηση και στοχοποίηση με ασφάλεια και κλάσμα του κόστους ενός ελικοπτέρου. Η χρήση UAV και οργανικού ελικοπτέρου θα επιτρέψει στο δεύτερο να επικεντρωθεί στην ASW αποστολή του η οποία είναι πολύ πιο απαιτητική. Τυπικά το φορτίο ενός UAV περιλαμβάνει ΕΟ/IR αισθητήρα, ραντάρ SAR, καταδείκτη laser κτλ. Το μέγιστο βάρος απογείωσης είναι 200 kg.

Όπως υπάρχουν UAV στον αεροπορικό τομέα έτσι υπάρχουν και στον υποβρύχιο. Ενδεικτικές είναι οι προσπάθειες του Γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού για μια φθηνή αναλώσιμη πλατφόρμα όπως το Alister AUV. Τα συγκεκριμένα AUV (ή UUV όπως προτιμάει ο καθένας) είναι πολύ ελαφρά μόλις 80 Kg με αποτέλεσμα να είναι δυνατή η εκτόξευσή τους ακόμη και από RHIB.

To κόστος τέτοιων μη επανδρωμένων οχημάτων είναι μικρό ενώ η απόκτηση τους παρόλο που δεν είναι στις άμεσες προτεραιότητες του ΠΝ μπορεί να αλλάξει τις ισορροπίες καθώς οι εφαρμοζόμενες τεχνολογίες ωριμάζουν και οι δυνατότητες αυξάνονται.

Πολιτική Απόφαση

Όπως σε κάθε ευνομούμενη δημοκρατική πολιτεία την απόφαση για τα εξοπλιστικά την παίρνει η κυβέρνηση. Η στρατιωτική ηγεσία του τόπου οφείλει να καταστήσει σαφές την τραγική κατάσταση που θα υπάρξει στο τέλος της δεκαετίας στον στόλο του ΠΝ αν δεν παρθεί κάποιο μέτρο ενίσχυσης. Οφείλει να ενημερώσει πλήρως την Ελληνική Βουλή και να αναδείξει τους κινδύνους που ελοχεύει η μείωση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του ΠΝ. Σε διαφορετική περίπτωση θα υπάρξει απώλεια εθνικής κυριαρχίας και οι τότε κυβερνώντες θα διοικούν μια αποστεωμένη από πόρους χώρα χωρίς προοπτική.

Το κόστος του συνολικού προγράμματος μέχρι το 2020 δεν είναι μεγάλο και μπορεί να βρεθεί με τον εξής τρόπο. Αντί να προχωρήσει στην ενοικίαση 2 πανάκριβων (100 εκ Ε) φρεγατών FREMM το ΠΝ μπορεί με το ίδιο κόστος σε λιγότερο από μια δεκαετία να καλύψει κρίσιμους τομείς, να αναλάβει νέους ρόλους και να παραμείνει ο νο1 αποτρεπτικός παράγοντας στις βλέψεις της γειτονικής χώρας. Στο βυθό των ελληνικών θαλασσών κρύβεται το κλειδί για την επιβίωση του ελληνικού κράτους. Με βάση εκτιμήσεις διεθνών οίκων η αξία των κοιτασμάτων Ελλάδας και Κύπρου αγγίζει το 1 τρις $. Αυτός ο πολύτιμος θησαυρός δεν δύναται να προστατεύεται από ξένα συμφέροντα τα οποία είναι εφήμερα και αλλάζουν εύκολα συμμαχίες. Είναι καθήκον όλων μας να προστατεύσουμε τα συμφέροντα της Ελλάδος και να δώσουμε στους υπερασπιστές του Αιγαίου τα πληρώματα του ΠΝ τα μέσα να φέρουν σε πέρας την αποστολή τους .

Δεν είναι θέμα επιλογής είναι θέμα επιβίωσης !

7 thoughts on “Συνδυασμένη Άμυνα Στόλου Μέρος Γ’: Μετατρέποντας το ΠΝ σε κυρίαρχο των ελληνικών θαλασσών

  1. Φίλε DG
    Ἰσορροπημένες προτάσεις,σε γενικό πλαίσιο δέν ἔχω ἑνστάσεις,ἀπλῶς ὑπό
    φυσιολογικές συνθήκες δέν θα ἔπρεπε κἄν να μας ἀπασχολοῦν,ὡς αὐτονόητες.
    Στην σημερινή Ἑλλάδα ὅμως,ἡ πολιτική,και σε μέγα βαθμό και ἠ κοινή γνώμη,ἔχουν τσακωθεί με το αὐτονόητο.
    Θα μου ἐπιτρέψεις τώρα κάποιες ἐπουσιώδεις παρατηρήσεις,που δέν ἀντικρούουν τις θέσεις σου.
    α)«-Αντικατάσταση/Αναβάθμιση των ελαφρών τορπίλων Μκ 48»
    Οἱ Μκ 48 εἶναι βαρέως τύπου,προφανῶς ἑννοείς τις Μκ 46.
    β)Οἱ LCF φέρουν δέν πυροβόλο των 76/62,ἀλλά 127/54 της Oto-Melara.
    γ)Το ἄν ὑπάρχει ἤ ὅχι κάποιος θησαυρός στον βυθό των ἑλληνικῶν θαλασσῶν,εἶναι ἀδιάφορο σε μακρά προοπτική,ὁ μεγαλύτερος θησαυρός εἶναι ἡ τιμή και ἡ ἀκεραιότητα της Πατρίδος,ὅταν ἔχεις ἐξασφαλίσει τα δύο προηγούμενα,τα ὑπόλοιπα ἔπονται.
    δ)Ἐκείνο το «σε κάθε ευνομούμενη δημοκρατική πολιτεία»,τί το ἤθελες;

    Μου αρέσει!

  2. Ευχαριστώ για τις επισημάνσεις, ορθότατες
    (Σε ένα κείμενο 5000 λέξεων τα typo λάθη)
    Επίσης πρέπει να τονίσω ότι τα βλήματα Vulcano ήταν μια επιθυμία του Ανωτάτου Ναυτικού Συμβουλίου για τον εξοπλισμό των FREMM-HN. Χαρακτηριστικά προβλέπονταν να μεταφερθούν σε πρώτη φάση 100 βλήματα ανα πλοίο.
    Ειδικά η έκδοση με τον IIR ερευνητή θα ήταν λουκούμι για «αόρατα» ναυτικά πλήγματα με βλήματα καμπύλης τροχιάς πέραν του ορίζοντα εκμεταλλευόμενοι την ύπαρξη των ελληνικών νησιών και την ιδιομορφία του Αιγαίου.

    Όσον αφορά το γ και δ νομίζω πως είναι κρίσιμο να κατανοήσουμε πως το συνολικό κόστος του προγράμματος κυμαίνεται λίγο πάνω από το 1 δις. μέχρι το 2020. Η διαφορετικά το 0.33% (300 δις όφελος σε 25 χρόνια) των ωφελημάτων που θα αποκομίσει
    το ελληνικό κράτος από τους υδρογονάθρακες.
    Μια ισχυρότερη χώρα είναι προς το συμφέρον όλων μας ακόμη και αν η εξωτερική μας πολιτική είναι αυτή που είναι. Ο χειρότερος ηγέτης του κόσμου να είσαι η ισχύς που σου αποφέρει στα χέρια σου μια τέτοια κίνηση σου εξασφαλίζει και προσωπικά οφέλη. To τελευταίο είναι σημαντικό για το νο2 της κυβέρνησης που η εξουσιομανία του οφείλει να ταιριάζει με την ισχύ της χώρας που θέλει να ηγηθεί. Δε θέλω να δώσω περαιτέρω πολιτική έκταση. Ακόμη και αν μας φαίνεται μακρινό όνειρο αυτό που θέλω να τονίσω είναι ότι η ελπίδα βρίσκεται στα χέρια μας !

    Μου αρέσει!

  3. υγ Αχερων ο τροπος σκεψης που αναφερεις στο (γ) ειναι ο πιο υγιης τροπος σκεψης.Η λεξη πατριδα και καθηκον σημαινει πολλα για μας.
    Για μερικους ομως δεν σημαινει τπτ.
    Λογω θολωμενης πολιτικης ηγεσιας δεν θα εχει ιδια απηχηση στα αυτια της τωρινης η μελλοντικης πολιτικης ηγεσιας.
    Το ΠΝ οφειλει να «δελεασει» την πολιτικη ηγεσια για το οφελος που θα εχει στην διαπραγματευτικη ισχυ της χωρας και και κατεπεκταση επιπλεον οικονομικα οφελη και ευημερια.Ευημερια που θα τους κρατησει στην εξουσια. Με μικρος κοστος καλυπτονται πολλαπλα εσωτερικα συμφεροντα. Η ελπιδα ειναι να γινει η χωρα μας ισχυρη ακομη και αν χρειαστει να συνεργαστουμε με τν διαβολο (πολιτικους) :-D.

    Μου αρέσει!

  4. DG,σου ὑπενθυμίζω ὅτι ὁ διάβολος ἀποκαλείται «το πνεύμα το πονηρόν»,και στο χωριό μου λένε ὅτι «συμφωνίες με τον διάβολο δέν γίνονται,γιατί δέν ἔχει μπέσα».
    Και ἑν πάση περιπτώσει,εἶναι κάτι ἄλλο να συμαχήσεις με ἕναν διάβολο ξένο,ἐκτός των τειχῶν,στον ὁποίο θα δείξεις,κατ΄ἐλπίδαν, την πόρτα ὅταν θα ἔχει τελειώσει ἡ δουλειά,και ἄλλο το να θυμιατίζεις τον ἐξαποδὼ μέσα στο ἴδιο σου το σπίτι.
    Ἄλλο να ἔχεις τον διάβολο δίπλα σου,ἄλλο να τον ἔχεις μέσα σου,και ἄλλο να σε ἔχει καβαλήσει.
    Χρειαζόμαστε ὡς Ἕθνος ἕναν ἐξορκισμό,γιατί μας ἔχουν καταλάβει τα δαιμόνια και μας καθοδηγοῦν στον χαμό.
    Το ψευδώνυμό μου ἔχει ἕναν συμβολισμό,μας ζητοῦν τα ναῦλα για να μας πάνε στον Ἄδη,και μάλιστα ὡς Ἕθνος συνολικά.
    Ἐγώ θέλω να πιστεύω ὅτι ἡ ἀναβάπτιση στα παγωμένα νερά του ποταμοῦ,θα μας ξυπνήσει,θα μας συνεφέρει,και θα μας συνετίσει.

    Μου αρέσει!

Πείτε μας την άποψή σας...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s