Επιλογή αναδόχου για το τουρκικό LPD/LHD και η νέα διαφαινόμενη απειλή

H εξαιρετικά επιτυχημένη σχεδίαση ελικοπτεροφόρου LHD Juan Carlos I έχει ήδη επιλεγεί και για το αυστραλιανό πρόγραμμα ναυπήγησης LHD

H εξαιρετικά επιτυχημένη σχεδίαση ελικοπτεροφόρου LHD Juan Carlos I έχει ήδη επιλεγεί και για το αυστραλιανό πρόγραμμα ναυπήγησης LHD. Εφόσον καταλήξουν σε συμφωνία μετά απο διαπραγματεύσεις η Τουρκία θα είναι ο τρίτος χρήστης του τύπου

Μετά από καθυστέρηση πολλών ετών έγινε τελικά η επιλογή αναδόχου για το πρόγραμμα εγχώριας ναυπήγησης LHD για τις ανάγκες προβολής ισχύος του Τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού. Η σχεδίαση που επιλέχτηκε είναι αυτή των ισπανικών ναυπηγείων Navantia η οποία στηρίζεται στο ισπανικό μινι-αεροπλανοφόρο Juan Carlos I. H κατασκευή θα γίνει σε συνεργασία με τα  τουρκικά ναυπηγεία SEDEF Gemi İnşaatı A.Ş τα οποία είναι ο κύριος ανάδοχος. Τα 2 μέρη μπαίνουν πλέον στη φάση των διαπραγματεύσεων για την κατασκευή ενός πλοίου αμφίβιας επίθεσης LPD. Μαζί με το LPD θα κατασκευαστούν και 4 αποβατικά σκάφη μεταφοράς οχημάτων LCM, 2 αποβατικά μεταφοράς προσωπικού LCVP καθώς και 1 μικρό σκάφος διοίκησης. Θα αποκτηθεί επίσης και μια λέμβος RHIB.

Σε περίπτωση μη συμφωνίας τότε η Τουρκική Πλευρά θα προχωρήσει στην έναρξη διαπραγματεύσεων με τη δεύτερη επιλογή που είναι τα ναυπηγεία DESAN Deniz İnşaat Sanayi A.Ş η σχεδίαση των οποίων βασίζεται στο κορεάτικο LHD κλάσεως Dokdo .

Πρόθεση της Τουρκίας είναι η προμήθεια 27 αμφίβιων ΤΟΜΑ τα οποία θα επιχειρούν ταυτόχρονα με την υπόλοιπη αποβατική δύναμη. Για τη συγκεκριμένη προμήθεια θα υπάρξει στο μέλλον επιλογή. Φαβορί σε αυτή την περίπτωση είναι το κινέζικο αμφίβιο ΤΟΜΑ ZBD 2000. Επιπλέον η τουρκική εταιρεία FNSS διαθέτει άδεια για την εγχώρια κατασκευή αμερικανικών αμφίβιων ΤΟΜΑ AAV-7. Βέβαια η κατασκευή ελάχιστων μονάδων (ακόμη και αν αποκτηθούν επιπλέον οχήματα πέραν των 27 για το LPD) αναμένεται να κρατήσει το κόστος ανα μονάδα στα ύψη.

Η σχεδίαση του LHD Juan Carlos έχει τα εξής χαρακτηριστικά:

  • Εκτόπισμα 27000 τόννων
  • Δυνατότητα μεταφοράς 900 πεζοναυτών μαζί με τον εξοπλισμό τους
  • Δυνατότητα μεταφοράς έως 100 οχημάτων διαφορετικών τύπων. Ενδεικτικά μπορούν να μεταφερθούν στο εσωτερικό του πλοίου σε επιφάνεια 6000 m2, 42 άρματα μάχης Leopard 2.
  • Πλήρωμα 260-290 άτομα, ανάλογα την αποστολή.
  • Δυνατότητα μεταφοράς 4 LCM ή 1-2 χοβερκραφτ LCAC στη γάστρα του πλοίου.
  • Δυνατότητα μεταφοράς 6 μεσαίων ελικοπτέρων στο κατάστρωμα
  • Μεγιστη ταχύτητα 20 κόμβων
  • Αυτονομία 9000 νμ

To σκάφος θα χρησιμοποιηθεί για 4 διαφορετικούς ρόλους:

  1. Σαν πλοίο αμφίβιας επίθεσης από το οποίο δια θαλλάσης και αέρος θα εκτελούνται  αποβάσεις στρατευμάτων των Τούρκων Πεζοναυτών. Συνολικά μπορεί να μεταφερθεί μια ικανή δύναμη επιπέδου συντάγματος μαζί με τα απαραίτητα οχήματα και πυρομαχικά.
  2. Ως πλοίο προβολής ισχύος μεταφέροντας οποιαδήποτε χερσαία δύναμη τάχιστα σε κάποιο μακρινό σημείο κρίσης.
  3. Ως αεροπλανοφόρο, χρησιμοποιώντας όλους τους διαθέσιμους χώρους για την φιλοξενία μιας υπερενισχυμένης μοίρας 30 αεροσκαφών STOVL όπως το AV-8 Harrier ή το F-35Β.
  4. Σε ανθρωπιστικές αποστολές για μεταφορά εφοδίων/τροφίμων ή για εκκένωση πληγέντων.

Με βάση τις προδιαγραφές και τις επιθυμίες του Τουρκικού Ναυτικού σε μια τυπική διαμόρφωση μάχης το πλοίο θα μεταφέρει 13 βαρέα άρματα μάχης (Leo 2 ή Altay), 27 αμφίβια ΤΟΜΑ, 6 ΤΟΜΑ, 33 φορτηγά διαφόρων τύπων και πυρομαχικά. Στο αεροπορικό σκέλος θα μεταφέρονται τουλάχιστον 4 ελικόπτερα των 15 τόννων στο κατάστρωμα και άλλα 4 ελικόπτερα ίδιου μεγέθους στο εσωτερικό. Το πλοίο προβλέπεται να είναι συμβατό για επιχειρήσεις από UAV . Συνολικά θα μεταφέρονται 3 αεροσκάφη UAV για εναέρια επιτήρηση και περιπολία. Η μεταφερόμενη δύναμη πεζοναυτών θα είναι ενδεικτικά 700 άτομα αυξημένη έως 900 σε περίοδο πολεμικών επιχειρήσεων.

Πολύ πιθανόν βέβαια το Τουρκικό Ναυτικό να προχωρήσει στην απόκτηση UAV κάθετης απο-προσγείωσης τα οποία καταλαμβάνουν μικρό όγκο.

Έχει υπολογιστεί ότι το κόστος του πλοίου είναι περίπου 500 εκ $ ενώ θα απαιτηθούν περίπου 800.000 εργατο-ώρες στα ισπανικά ναυπηγεία Fene-Ferrol και San Fernando-Puerto Real. Αλλες 50000 εργατο-ώρες θα εκτελεστούν για την εγκατάσταση υπο-συστημάτων και ακόμη 28000 εργατοώρες στο Fabrica de Motores για την διαμόρφωση του χώρου και την προ-κατασκευή και εγκατάσταση των κινητήρων. Το κέρδος και το έργο για τα ισπανικά Ναυπηγεία της Navantia θα είναι μεγάλο.

Συνολικά το Τουρκικό Ναυτικό αναμένεται να αφιερώσει κοντά στο 1.7 δις $ για την κατασκευή και τον πλήρη εξοπλισμό του LPD και της δύναμης πεζοναυτών που αυτό θα μεταφέρει.

Ας πάρουμε μια ματιά από το εσωτερικό του πλοίου

Τουρκική απειλή

Το πλοίο αυτό αναβαθμίζει κατακόρυφα τις  δυνατότητες αμφίβιας επίθεσης του Τουρκικού Ναυτικού. Η Τουρκία πιστή στις επιδιώξεις της μετατρέπεται σε περιφερειακή υπερδύναμη στην περιοχή. Ο κύριος λόγος προμήθειας του πλοίου δεν είναι τόσο η χρησιμοποίηση του για την κατάληψη ελληνικών νησιών τα οποία βρίσκονται σε απόσταση αναπνοής από τα τουρκικά παράλια, όσο η δυνατότητα προβολής ισχύος και επίδειξης σημαίας. Καθώς η Μ.Ανατολή αποσταθεροποιείται πλοία αυτού του μεγέθους καθίστανται απαραίτητα για εκκενώσεις πολιτών  από εμπόλεμες χώρες, παροχή ανθρωπιστικής βοήθειας, διενέργεια ειρηνευτικών αποστολών στα πλαίσια του ΟΗΕ και τη διενέργεια ανθρωπιστικών αποστολών.

Παρόλαυτά η μεγάλη του μεταφορική ικανότητα και η δυνατότητα χρήσης πολλών μέσων από αέρος και θάλασσα μπορεί σε περίοδο πολέμου να το μετατρέψει σε μητρικό σκάφος που θα δράσει εναντίον της ελληνικής πλευράς.

Το πλοίο δεν είναι game-changer και σε καμια περίπτωση δεν είναι δυνατή η χρήση του κοντά σε εχθρικές θάλασσες. Το Αιγαίο με τα διάσπαρτα νησιά του τα οποία χρησιμεύουν ως βάσεις εκτοξευσεις μέσων πυροβολικού, ο Ελληνικός Στόλος ο οποίος υπο-βοηθούμενος από πλειάδα αισθητήρων (ιδιαίτερα τα ναυτικά παρατηρητήρια) καθώς και η ΠΑ η οποία βρίσκεται σε απόσταση ελάχιστων λεπτών από την προσβολή του καθιστούν αποστολή αυτοκτονίας τις αμφίβιες επιχειρήσεις στο Αιγαίο τουλάχιστον στα πρώτα στάδια του πολέμου. (βλέπε ΑΣΔΕΝ : Φλεγόμενος Φαέθων στο Αιγαίο και Συνδυασμένη Άμυνα Στόλου)

Αντίθετα στην περιοχή της Κύπρου η κατάσταση αντιστρέφεται. Ενδεικτικά το πλοιο στα πλαίσια μιας μεγαλύτερης αποβατικής δύναμης θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα μικρό θέατρο επιχειρήσεων στο νότιο τμήμα της Κύπρου. Πλέοντας σε απόσταση 200 km θα μπορούσε να εξαπολύσει την από αέρος διείσδυση τουρκικών επίγειων δυνάμεων στην περιοχή της Πάφου οι οποίες επικουρούμενες από αεροσκάφη πρώτου πλήγματος όπως το stealth αεροσκάφος F-35B θα προσπαθούσαν να εξουδετερώσουν πέραν του αεροδρομίου της Πάφου στρατηγικά σημεία στο νότιο μέρος του Νησιού όπως το λιμάνι της Λεμεσού (Παλιό και Νέο) καθώς και το λιμάνι της Λάρνακας (κέντρο πετρελαιοειδών).

Δεδομένης της ανυπαρξίας Κυπριακής Πολεμικής Αεροπορίας και Κυπριακού Πολεμικού Ναυτικού μια μικρή Τουρκική δύναμη επιπέδου ενισχυμένου συντάγματος θα μπορούσε να αποβιβαστεί στο νησί από το Νότο καταλαμβάνοντας στρατηγικά σημεία του κύριου οδικού Δικτύου. Οι αγκιστρωμένες στρατηγικά δυνάμεις της Εθνικής Φρουράς στο έδαφος πέραν των χερσαίων παράκτιων συστοιχιών Exocet δεν διαθέτουν κάποιο άλλο μέσο για την προσβολή ναυτικής δύναμης. Η Κύπρος επίσης βρίσκεται πολύ μακρια από τις βάσεις της ΠΑ με αποτέλεσμα (ελλείψη και αεροσκαφών εναερίου ανεφοδιασμού) να είναι αμφίβολη πιθανότητας επιτυχίας η όποια αποστολή TASMO, ελλείψη ασφαλούς ναυτικής εικόνας.

Ενδεικτικοί στόχοι των χερσαίων Τουρκικών Δυνάμεων θα μπορούσαν να είναι ο οδικός άξονας Α1 στο πέρασμα Αγιος Τυχών που συνδέει τα λιμανια της ελληνοκυπριακής πλευράς με την υπόλοιπη χώρα και ο οδικός άξονας Β8 που περνάει εναλλακτικά μέσα από την οροσειρά του Τροόδους.

Η Λεμεσός και οι οδικοί Άξονες Α1 και Β8 αναμένεται να είναι νο1 στόχοι για την εχθρική αποβατική δύναμη

Η Λεμεσός και οι οδικοί Άξονες Α1 και Β8 αναμένεται να είναι νο1 στόχοι για την εχθρική αποβατική δύναμη

 

Καταλαμβάνοντας το στενό αυτό πέρασμα κόβεται στα 2 η ελληνοκυπριακή διοικητική μέριμνα καθώς βόρεια βρίσκεται το όρος Όλυμπος. Η επιλογή της βόρειας αυτής διαδρομής  για την αποστολή ενισχύσεων και εφοδίων στις υπόλοιπες χερσαίες Κυπριακές Δυνάμεις που θα μάχονται στην πρώτη γραμμή θα προκαλέσει ένα κρίσιμο χρονικό κενό ενώ ο αντίκτυπος ότι στην πλάτη τους αποβιβάστηκαν τουρκικές δυνάμεις θα δημιουργήσει ένα ψυχολογικό σοκ. Το ισχυρό αυτό προγεφύρωμα θα μπορούσαν να ενισχυσουν περαιτέρω εκμεταλλευόμενοι τον τουρκικού στόλο μεταφορικών ελικοπτέρων και διαφορετικές διαδρομές προς τις επιθυμητές ΖΠ. Ο αποκλεισμός των ελληνοκυπριακών λιμανιών  θα δημιουργήσει ελλείψεις στον ντόποιο πλυθησμό σε τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης. Ο μελλοντικός σταθμός υγροποίησης φυσικού αερίου θα μπορούσε να καταληφθεί από τουρκικές δυνάμεις και στα πλαίσια μιας εκβιαστικής λογικής να απειλείται η ανατίναξή του γεγονός με ολέθριες συνέπειες για ολόκληρη την περιοχή!

Το όρος Όλυμπος στην καρδιά της Κυπριακής Δημοκρατίας, σύνορο ανάσχεσης αλλά και δύσβατη περιοχή για αποστολή ενισχύσεων

Το όρος Όλυμπος στην καρδιά της Κυπριακής Δημοκρατίας, σύνορο ανάσχεσης αλλά και δύσβατη περιοχή για αποστολή ενισχύσεων

 

Από τα πιο ευάλωτα νησιά της ελληνικής άμυνας ήταν, είναι και θα παραμένει το νησί της Κύπρου. Η δράση του LPD από μόνη της είναι αντιμετωπίσιμη . Δίνει όμως ένα ακόμη στρατηγικό όπλο ελιγμού που στις Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις για δημιουργία Δεύτερου Μετώπου στο κατατεμαχισμένο νησί της Αφροδίτης. Ο εκτεταμένος τουρκικός στόλων ελικοπτέρων μαζί με την πιθανή τουρκική αεροπορική κυριαρχία τον μεγαλύτερο χρόνο πάνω από το νησί εντείνει το χάος.

Οι Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις μετατρέπονται σταδιακά σε μια πολύ ισχυρή στρατιωτική μηχανή ικανή να υπερβεί τα φυσικά όρια του ελληνικού αμυντικού χώρου και να δράσει σε τόπο, χρόνο και με όγκο δυνάμεων που επιθυμεί η ίδια.

Καθίσταται σαφές ότι η Ελληνική πλευρά θα έπρεπε να επανεξετάσει την προοπτική ενεργοποίησης του Δόγματος του Ενιαίου Αμυντικού Χώρου. Η μεταστάσθμευση μιας μικρής ναυτικής δύναμης (ακόμη και με τη μορφή παραχώρησης υλικού, κατα προτίμησης υποβρυχίων) και η ετοιμότητα αποστολής αεροπορικού αποσπάσματος μαζί με 2 ενισχυμένες μοίρες αεροσκαφών στο αεροδρόμιο της Πάφου το οποίο οφείλει να διαθέτει επαρκή αντι-αεροπορική και αντιβληματική προστασία είναι αδιαπραγμάτευτα αναγκαία.

 

 

 

11 thoughts on “Επιλογή αναδόχου για το τουρκικό LPD/LHD και η νέα διαφαινόμενη απειλή

  1. Η Τουρκία απέχει μόνο 70 χιλιόμετρα από την Κύπρο οπότε με την χρήση ελικοπτέρων μπορεί πολύ εύκολα να καταληφθούν οι στόχοι που αναφέρεται χωρίς την ανάγκη ύπαρξης LPD/LHD.

    Μου αρέσει!

  2. Αγαπητε Emerson,
    Αλλο αντικτυπο θα είχε η μεταφορά από αέρος ενός συντάγματος πεζικού/καταδρομών με ελαφρύ οπλισμό και άλλο η μεταφορά μιας δύναμης 1000+ πεζοναυτών με ΤΟΜΑ + άρματα μάχης και οχήματα μαζί με δεκάδες τόνους πυρομαχικών και εφοδίων για πολλές μέρες αγώνα

    Μου αρέσει!

  3. Έχω την εντύπωση ότι με τα αποβατικά που διαθέτει η Τουρκία και τη μικρή απόσταση που τη χωρίζει από την Κύπρο μπορεί να μεταφέρει τα ΤΟΜΑ και τα Άρματα Μάχης πολύ πιο εύκολα παρά με τη χρήση .LPD/LHD. Ουσιαστικά τα αμφίβια ΤΟΜΑ καλύπτουν μικρότερη απόσταση από την Τουρκία στην Κύπρο παρά από το LPD/LHD στην Κύπρο!

    Μου αρέσει!

  4. Δεν διαφωνώ
    Ο λόγος απόκτησης του LPD είναι αυτός της προβολής ισχύος και επίδειξης σημαίας. Ιδιαίτερα υπάρχει επιθυμία για ακόμη μεγαλύτερη εμπλοκή σε ανθρωπιστικές επεμβάσεις
    Απλά μιας και θα το αποκτήσουν θα μπορούσαν να το χρησιμοποιήσουν δημιουργώντας δευτερο μέτωπο στην Κύπρο μεταφέροντας δια αέρος και θαλάσσης σε σύντομο χρόνο μια βαρια οπλισμένη δύναμη.
    Τα υπάρχοντα LCT/LCM (29 στον αριθμό) στα οποία στηρίζεται ο τουρκικός στόλος είναι καταλληλότερα για κλειστές θάλασσες όπως του Αιγαίου. Η δράση τους στην Ανατολική Μεσόγειο θα είναι υπό περιορισμούς η και αδύνατη.
    Τα υπάρχοντα επίσης τουρκικά LST (4 συνολικά, 1 Terrebine Parish,1 OSMAN GAZI και 2 SARUCABEY) θεωρούνται παρωχημένα και λίγα σε αριθμό συνυπολογίζοντας και τις αναγκες δράσης εναντίον ελληνικών νησιών.

    Μου αρέσει!

  5. Ελπίζω πάντως αν το χρησιμοποιήσουν για τη δημιουργία δεύτερου μετώπου να βρίσκεται στην περιοχή ένα ελληνικό υποβρύχιο να το «βαρέσει κατακούτελα» :)

    Μου αρέσει!

  6. Στο Βορρα πλέον οι Τούρκοι δεν έχει νόημα να μεταφέρουν βαριές ενισχύσεις καθώς το βαρύ τους υλικό είναι ήδη εκεί (ίσως και περισσότερο από ότι δηλώνουν). Η μεταφορά από αέρος προσωπικού είναι βέλτιστη
    Με το βλέμα της Κυπριακής Εθνοφρουράς στο Βορρά μια επιθετική κίνηση στο Νότο θα περιπλέξει τα πράγματα.
    Το LPD είναι πολυεργαλείο. Διαθέτει αεροσκάφη κρούσης, ελικόπτερα για μεταφορά στρατευμάτων από αέρος, LCM για μεταφορά αρμάτων και ΤΟΜΑ, αμφίβια ΤΟΜΑ , τόνους εφοδίων κτλ. Προσθέσε σε αυτή τη δύναμη και 2 LST και έχεις μια ικανη Task force (Βλέπε http://www.navyrecognition.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1031)
    Ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη αλλα σίγουρα αποτελεί κάποια απειλή. Τώρα αν αυτοί οι κούκοι γίνουν 2-3 στο μέλλον θα φανεί

    Μου αρέσει!

  7. Μα ηδη μπορει να στειλει αεροπλανα στην Κυπρο καθοτι απεχει 70χλμ απο τις ακτες της!!!
    Το ιδιο και ΤΟΜΑ/ΤΟΜΠ μπορει να μεταφερει ναυτικα σε τετοια αποσταση με τα αποβατικα της.

    Μου αρέσει!

  8. «Δεν με εννοάς»
    Το θέμα είναι το άνοιγμα δεύτερου μετώπου στο Νότο κάτω από οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες μέσα από μια κομπακτ δύναμη.
    Η απόβαση μπορεί να γίνει στην μέση η τελική φάση του πολέμου.
    Το LPD αυτό που αλλάζει είναι ο χρόνος που μπορεί να πραγματοποιηθεί η απόβαση (Νότια) ο οποίος μειώνεται κατά πολύ (αμφίβια ΤΟΜΑ, LCM, ελικόπτερα , αεροσκάφη κρούσης και όλα αυτά μόλις 60-100 km στο πρώτο κύμα)

    Μου αρέσει!

Πείτε μας την άποψή σας...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s