Ρωγμές κάνουν τα F-35Β επιχειρησιακά ανέτοιμα

Ένα F35 σε δοκιμές κοντά στην αεροπορική βάση  Edwards Air Force Base στην Καλιφόρνια (Πηγή www.cbc.ca)

You are just too good to be true…

Τις περασμένες μέρες αξιωματούχοι του Αμερικανικού Πενταγώνου ανέφεραν ότι τα αεροσκάφη F-35B κάθετης από-προσγείωσης θα παραμένει στάσιμη η εξέλιξή τους καθώς βρέθηκαν επιπλέον ρωγμές σε διάφορα σημεία στην άτρακτο. Οι ρωγμές εμφανίστηκαν κατά τη διάρκεια επίγειων δοκιμών σε συνθήκες που προσομοίωναν πραγματική πτήση.

Εκτιμήσεις κάνουν λόγο για περίπου 1 χρόνο καθυστέρηση καθώς θα χρειαστεί να επανασχεδιαστούν τμήματα, το αεροσκάφος να βαρύνει και να επανακαθοριστεί το φορτίο (εξοπλισμός + όπλα) που θα μεταφέρει. Σε αυτήν την εξέλιξη το Αμερικανικό Πεντάγωνο σχεδιάζει για το 2015 να χρηματοδοτήσει 34 νέα αεροσκάφη (από αρχική απαίτηση για 42) τα οποία 6 θα είναι της διαμόρφωσης F-35B.

Ένα από τα μελανά σημεία του προγράμματος του F-35 είναι ότι η ανάπτυξη του αεροσκάφους και η παραγωγή του γίνονται σχεδόν παράλληλα. Κάτι τέτοιο οδηγεί τις αμερικανικές Ένοπλες Δυνάμεις να παραλαμβάνουν αεροσκάφη που δεν είναι επιχειρησιακά διαθέσιμα ενώ οι επιπλέον προσθήκες και επανασχεδιάσεις ανεβάζουν κατά πολύ το κόστος. Για πολλούς το F-35 είναι όπως είχαμε πει παλαιότερα πολύ μεγάλο για να τερματιστεί και επιχειρησιακά εκτός προδιαγραφών για να συνεχιστεί.

Οι ρωγμές δεν είχαν προβλεφθεί κατά τη σχεδιάση του αεροσκάφους αλλά αυτό ήταν κάτι που ήταν αναμενόμενο από τους διαχειριστές του προγράμματος καθώς η εξέλιξη του συνεχίζεται. Στα παραπάνω προβλήματα έρχονται να προστεθούν και οι επανηλειμένες αποτυχίες του λογισμικού που όχι μόνο έχει διάφορα bugs που παραμένουν ανεπίλυτα αλλά καθυστερεί και την εκτέλεση του υπόλοιπου προγράμματος Δοκιμών και Αξιολόγησης.

Οι Αμερικανοί Πεζοναύτες πάντως δεν φαίνονται τόσο αισιόδοξοι ότι το F-35B θα είναι πλήρως επιχειρησιακό το δεύτερο μισό του 2015…

Κατά καιρούς ακούγονται σχέδια για έναν περιορισμό του προγράμματος σε πολύ μικρότερους αριθμούς από ότι αρχικά έχει προγραμματιστεί. Κύκλοι του πενταγώνου μιλούν για μια μερική προμήθεια ενώ υπάρχουν ακόμη και τώρα φωνές που ζητούν τερματισμό του προγράμματος πριν να έχουν διατεθεί πολλά κονδύλια με αποτέλεσμα ο υπόλοιπος στόλος αεροσκαφών της USAF να εμφανίζει προβλήματα υποστήριξης και επιχειρησιακών κενών λόγω της καθυστέρησης του JSF, της μη αναβάθμισης των F-22 και F-16. Χαρακτηριστικά το 2014 θα διατεθούν 29.6 δις$ για την αγορά νέων αεροσκαφών για τις ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας, των Πεζοναυτών και του Πολεμικού Ναυτικού. Από αυτά τα 6 δις $ θα αφορούν το πρόγραμμα F-35 αποροφώντας το 20% των κονδυλίων. Στο παραπάνω ποσό ωστόσο πρέπει να προστεθούν και 1.9 δις$ που αφορούν κονδύλι για την ανάπτυξης (R&D) του F-35.

Ίσως στο τέλος δούμε το πρόγραμμα του F-35B να ακυρώνεται πλήρως, καθώς έχει συσσωρεύσει τα περισσότερα προβλήματα και η επανασχεδιάση του αεροσκάφους ενάμιση χρόνο πριν την επίτευξη επιχειρησιακής ετοιμότητας φαντάζει άπιαστο όνειρο.

Η πραγματικότητα φαίνεται να λειτουργεί πολύ διαφορετικά για την εταιρεία Locheed Martin. H μετοχή της έχει σημειώσει αύξηση κοντά στο 90% από τον περασμένο Φλεβάρη, αγγίζοντας τα 168 $ ανά μετοχή (!).

4 thoughts on “Ρωγμές κάνουν τα F-35Β επιχειρησιακά ανέτοιμα

  1. Οι ρωγμες δεν ειναι μικρο πραγμα-επηρεαζουν την δομικη αντοχη και κατα συνεπεια τη λειτουργικοτητα του αεροσκαφους. Στην καλυτερη θα φανε 6 μηνες περιπου να φτιαξουν πρωτοκολλο για καλυτερη συντηρηση(αν φταιει αυτο).Στη χειροτερη θα επανασχεδιασουν το αεροσκαφος με αλλο υλικο…

    Και δεν βαζω καν το χρονο που θα φανε για τη διαγνωστικη τωρα.

    ΥΓ.Το ολο πακετο γινεται ολο και πιο ασυμφορο και ειδικα με τις νεες περικοπες εχει παρα πολυ γελιο.

    Μου αρέσει!

  2. Οι ρωγμές εντοπίστηκαν στα bulkhead κυρίως. Πιθανόν να αντικαταστήσουν καποια Bulkheads από αλουμίνιο με αντίστοιχα από τιτάνιο για μεγαλύτερη αντοχή. Κάτι τέτοιο όμως θα βαρύνει το αεροσκάφος και θα αναιρέσει την απόφαση του 2006 για αλλαγή σε υλικό από αλουμίνιο.
    Είναι δλδ μια οπισθοδρόμηση.
    (Ορισμός για Bulkhead 3η εικόνα χεδιαγραμμα)
    http://www.free-online-private-pilot-ground-school.com/aircraft-structure.html

    Μου αρέσει!

  3. Defencegreece,τρεχα γυρευε.Μπορει να φταιει η διαβρωση απο τη συντηρηση.Μπορει να πανε σε αλλο κραμα αλουμινιου με αλλες ιδιοτητες.Μπορει να πανε σε αλλο υλικο τελειως(πχ τιτανιο ή κραμα νικελιου κοκ).
    Θα τους φανε 4 μηνες το λιγοτερο για τη διαγνωση ωστε να τρεξουν τεστ να ειναι σιγουροι και αν πανε σε τελειως αλλο υλικο θελει λιγη ακομα δουλιτσα, ενας χρονος χαλαρα γιατι οι ρωγμες μπορει να εξαπλωθουν πολυ γρηγορα αν δεν το ψαξεις καλα.Ειναι γνωστο στους μηχανικους η ιστορια που λεμε για ενα πλοιο στις αρχες του 20ου που ειδε ο μαγειρας ρωγμες,ο μηχανικους του ειπε ελα μικρες ηταν και μεσα σε 2 μερες το πλοιο κοπηκε στα δυο.

    Μου αρέσει!

  4. To ὅλο πρόγραμμα JSF θα πρέπει σύντομα να περάσει τις συμπληγάδες,και το F-35B ἴσως θυσιαστεί για να ἐπιζήσουν οἱ ἄλλες δύο παραλλαγές.
    Αύτό βεβαίως,δέν θα εἶναι ἐπαρκής κίνηση για να σωθεί το μείζον του προγράμματος,μπορεί να εἶναι ἀπλῶς ἡ ἀρχή του ξηλώματος του πουλόβερ.

    Μου αρέσει!

Πείτε μας την άποψή σας...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s