Προσομοιωτής Μάχης: Command Modern Air/Naval Operations

Από Stealth Βομβαρδιστικά B-2 μέχρι πυραυλακάτους τύπου Skodj ο συγκεκριμένος προσομοιωτής μάχης είναι ότι πιο κοντινό έχουμε δει στην πραγματικότητα

Από Stealth Βομβαρδιστικά B-2 μέχρι πυραυλακάτους τύπου Skodj ο συγκεκριμένος προσομοιωτής μάχης είναι ότι πιο κοντινό έχουμε δει στον πραγματικό πόλεμο…Και έχει ελληνική πινελιά !!!

Tις προηγούμενες μέρες έπεσε στα χέρια μας ένας πολλά υποσχόμενος προσομοιωτής Αεροναυτικών Επιχειρήσεων, το Command: Modern Air/Naval Operations. Ο συγκεκριμένος προσομοιωτής δίνει έμφαση στον ρεαλισμό, την «ομίχλη» του πολέμου και στην τεράστια γκάμα οπλικών συστήματων της βάσης δεδομένων του. Μπορούμε να πούμε ότι καλύπτεται επαρκώς κάθε λογής οπλικό σύστημα από αντιπλοικούς πυραύλους Exocet μέχρι αντιαεροπορικά συστήματα S-300 και διηπειρωτικούς βαλλιστικούς πυραύλους ICBM.  Σαν παίκτης βρίσκεσαι πίσω από την οθόνη ενός κέντρου επιχειρήσεων, ενός war room για την ακρίβεια και διοικείς όχι μόνο μια μονάδα μάχης όπως ένα αεροσκάφος ή πλοίο αλλά όλες τις διατειθέμενες φίλιες δυνάμεις.

Στο παιχνίδι πέραν των αεροναυτικών μονάδων υπάρχουν και χερσαίες δυνάμεις σε κάποιο βαθμό όπως Α/Κ πυροβόλα, μονάδες ειδικών επιχειρήσεων σε αποστολές βαθειάς αναγνώρισης κτλ. To ενδιαφέρον είναι ότι δεν είναι απαραίτητο να διαχειρίζεσαι την κάθε μια μονάδα ξεχωριστά αλλά μέσω του πολύ χρησιμού mission editor να εκτελείς επιτελικά καθήκοντα και να δίνεις τις κατευθυντήριες γραμμές. Μπορείς για παράδειγμα να επιλέξεις μια περιοχή ενδιαφέροντος όπου θα αποστείλεις ένα πακέτο μαχητικών αεροσκαφών σε ρόλο εναέριας περιπολίας CAP. Εφόσον το πακέτο αεροσκαφών συμπεριληφθεί στην αποστολή, αυτό αυτόματα θα εμπλέξει τους εχθρικούς στόχους ή θα γυρίσει πίσω στη βάση σε περίπτωση που τελειώνουν τα καύσιμα ή το φορτίο κύριου οπλισμού  έχει εξαντληθεί.

Αναλάβαμε να εκτελέσουμε και ένα σενάριο παρακολουθώντας τις τουρκικές κινήσεις στην Κύπρο...

Αναλάβαμε να εκτελέσουμε και ένα σενάριο παρακολουθώντας τις τουρκικές κινήσεις στην Κύπρο…

Πολύ ενδιαφέρουσα και η δυνατότητα να ορίσεις τους κανόνες εμπλοκής. Θα γίνετε βολή όταν οι παράμετροι βολής το επιτρέπουν ή όταν οι παράμετροι βολής είναι βέλτιστοι ? Θα εμπλέκονται  στόχοι αναγνωρισμένοι ως εχθρικοί ή ακόμη και μη ταυτοποιημένοι στόχοι έχοντας υπόψιν τον κίνδυνο να χτυπήθουν πολιτικοί στόχοι? Μπορεί επίσης να ορίσεις αν η συγκεκριμένη μονάδα θα προσπαθήσει να εκμεταλλευτεί τα stand-off όπλα της και να διατηρήσει ασφαλή απόσταση από τον αντίπαλο,  παίρνοντας το πλεονέκτημα σε σχέση με τον αντίπαλο. Ο κάθε παίκτης μπορεί είτε να φτιάξει το δικό του σενάριο σε οποιοδήποτε σημείο της υφηλίου ανάμεσα σε οποιαδήποτε πλευρά μέσω του πολύ ισχυρού και χρηστικού mission editor είτε να παίξει ένα από τα δεκάδες προεγκατεστημένα σενάρια μερικά απο τα οποία αποτελούν και πραγματικές μάχες, όπως η μάχη του Dong Hoi στο Βιετναμ ανάμεσα στο αμερικανικό ναυτικό (USN) και βιετναμέζικες δυνάμεις  το 1972 και η επιχείρηση Wooden Leg το 1985 κατά την οποία καταστράφηκαν από την Ισραηλινή Πολεμική Αεροπορία(IAF) τo Αρχηγείο της παλαιστινιακής οργάνωσης PLO στην Τυνησία. Υπάρχει επίσης και το σενάριο της άσκησης Πυρπολητής 1/14 (!). Ένα σενάριο το οποίο βρήκαμε ιδιαίτερα δύσκολο για τις επιτιθέμενες δυνάμεις. Η βύθιση πλοίων τα οποία έχουν επαρκείς αντιαεροπορικές ικανότητες όπως οι φρεγάτες ΜΕΚΟ και καλύπτοναι από σύγχρονα μαχητικά αεροσκάφη όπως τα F-16 block 52+ δημιουργεί ένα φονικό περιβάλλον για τον επιτιθέμενο. Ο χειρισμός των μονάδων είναι ιδιαίτερα εύκολος και εστιάζεται περισσότερο σε αυτοματισμούς και διαταγες προς τις μονάδες παρά στον μικροέλεγχο της κάθε μιας μονάδας ξεχωριστά.

Μπορείς επίσης να εκτελέσεις βολή με ένα όπλο με ενεργό ερευνητή ραντάρ, bearing-only attack χωρίς να γνωρίζεις την ακριβή θέση του αντιπάλου αλλά γνωρίζοντας την κατεύθυνση του στόχου να βασιστείς στην ενεργοποίηση του ενεργού αισθητήρα του πυραύλου λίγα χιλιόμετρα πριν τον στόχο. Η συγκεκριμένη λειτουργία μας φάνηκε ιδιαίτερα χρήσιμη όταν σε περιβάλλον ελέγχου η/μ εκπομπών EMCON χρησιμοποιούσαμε τους παθητικούς αισθητήρες ESM για να εξάγουμε την κατεύθυνση του στόχου ακόμα και αν η περιοχή ασάφειας ήταν μερικά  χιλιόμετρα στο μήκος.

H λίστα οπλικών συστημάτων του παιχνιδιού είναι απαράμιλλη. Περιλαμβάνεται σχεδόν κάθε οπλικό σύστημα που έχει κατασκευαστεί εδώ και 60 χρόνια...

H λίστα οπλικών συστημάτων του παιχνιδιού είναι απαράμιλλη. Περιλαμβάνεται σχεδόν κάθε οπλικό σύστημα που έχει κατασκευαστεί εδώ και 60 χρόνια…

Ενα ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι μπορείς να ορίσεις το επίπεδο επαγγελματισμού της κάθε πλευράς. Το λεγόμενο Level of Profficiency. Με τον τρόπο αυτό μπορείς να προσομοιώσεις όσο γίνεται τον ανθρώπινο παράγοντα ο οποίος με ευχάριστη έκπληξη μπορεί να κάνει θαύματα. Προηγμένης τεχνολογίας αεροσκάφη ή πολεμικά πλοία στα χέρια καλά εκπαιδευμένων μαχητών είναι πολύ δύσκολος αντίπαλος ακόμη και εάν οι δυνάμεις του αντιπάλου είναι πολλαπλάσιες. Παρατηρήσαμε βέβαια ότι ακόμη και με παλαιότερης τεχνολογίας οπλικά υστήματα αλλά πιο επαγγελματικές και καλά εκπαιδευμένες μονάδες μπορεί να αντιμετωπίσεις έναν ανώτερο τεχνολογικά αλλά ανεπαρκώς εκπαιδευμένο αντίπαλο.  Όλα τα σενάρια εκτελίσσονται είτε σε πραγματικό χρόνο είτε σε διαδοχικά χρονικά στιγμιότυπα κάθε 5, 15, 30, 60, 300, 900 ή 1800  δευτερόλεπτα.

Όσον αφορά τις αεροπορικές επιχειρήσεις εξαιρετικής σημασίας είναι ο σωστός προγραμματισμός και η φόρτωση αντίστοιχων όπλων στα αεροσκάφη QRA τα οποία θα αναλάβουν την πρώτη επαφή. Καθώς ο ανεφοδιασμός, η συντήρηση και ο επανεξοπλισμός των αεροσκαφών που λαμβάνουν μέρος στις επιχειρήσεις διαρκεί ορισμένες ώρες  συνίσταται προνοητικότητες κινήσεις. Τεράστιο ρόλο παίζει επίσης η εκτίμηση ζημιών (BDA) σε έναν αντίπαλο. Σε πολλές περιπτώσεις η εικόνα που έχει ο κάθε χειριστής είναι εντελώς διαφορετική από την πραγματική λόγω του υψηλού βαθμού ρεαλισμού. Έτσι ενώ μπορεί για παράδειγμα να θεωρηθεί ότι ο αντίπαλος χυπήθηκε πολλαπλές φορές και να μην έχει επιτευχθεί το επιθυμητό kill, αυτό οφείλεται λόγω λαθεμένων παραμέτρων βολής. Αντίστοιχα το ίδιο μπορεί να ισχύει και για τον εχθρό. Σε ένα σενάριο που αντιμετωπίσαμε μια εχθρική δύναμη ρωσικών πλοίων βόρεια της Νορβηγίας η ναυτική μάχη μετά την εξαπόλυση μπαράζ κυμάτων πυραύλων SSM από τους 2 αντιμαχόμενους στόλους, εξελίχθηκε γρήγορα  σε μάχη με ναυτικά πυροβόλα. Εκεί τα ταχέως κινούμενα ΤΠΚ τύπου Skodj με το πυροβόλο 76/62 Super Rapid αποτελείωσαν τις πληγωμένες  ρωσικές φρεγάτες τύπου Pr 2038.5 Improved Steregushchy (!).

Υπάρχει ακόμη και η δυνατότητα εισαγωγής πραγματικών δορυφορικών φωτογραφιών όπως και πραγματικών δεδομένων από αισθητήρες (!). Αρκετά cool προσέγγιση να βλέπεις την πραγματική εικόνα της αεροπορικής βάσης της Badirma ή της Σούδας και να σχεδιάζεις αντίστοιχα αποστολές προσβολής… Όπως και στον πραγματικό κόσμο νικητής δεν βγαίνει αυτός που έχει εξολοθρεύσει ολοκληρωτικά τον αντίπαλο αλλά αυτός που έχει πετύχει τους στρατηγικούς του στόχους. Έτσι και εδώ σε διάφορα σενάρια δίνεται έμφαση στην επίτευξη συγκεκριμένων αποστολών όπως την πρόληψη εκτόξευσης βαλλιστικού πυραύλου παρά σε μια  στυγνή αντιπαράθεση μεταξύ ενόπλων δυνάμεων αντίπαλων χωρών. Αρκετά σενάρια αφορούν θερμά επεισόδια και δυνατότητα διαχείρισης κρίσεων. Και άμα τα προεγκατεστημένα σενάρια δεν φθάνουν υπάρχει ενεργή συμμετοχή των χρηστών αλλά και των developers που ανεβάζουν συχνά πυκνά επιπλέον σενάρια. Τις τελευταίες μέρες θραύση έχει κάνει ένα σενάριο ανάμεσα σε Ουκρανία και Ρωσία με επίκεντρο την Κριμαία. Το συγκεκριμένο σενάριο ανανεώνεται κάθε μέρα με βάση πραγματικές ειδήσεις και μεταφορά στρατευμάτων και αεροσκαφών από το ΝΑΤΟ, την Ουκρανία και τη Ρωσία…

Μια εικόνα ίσον χίλιες λέξεις...Στο συγκεκριμένο σενάριο έχουν ανεβεί και δορυφορικές φωτογραφίες ....

Μια εικόνα ίσον χίλιες λέξεις…Στο συγκεκριμένο σενάριο έχουν ανεβεί και δορυφορικές φωτογραφίες ….

Ένα υποθετικό σενάριο για το πως το αμερικανικό ναυτικό  θα επικρατήσει στα Στενά του Ορμούζ απέναντι στις Ιρανικές Δυνάμεις

Ένα υποθετικό σενάριο για το πως το αμερικανικό ναυτικό θα επικρατήσει ή όχι στα Στενά του Ορμούζ απέναντι στις Ιρανικές Δυνάμεις

Αναπτύσσεται παράλληλα και μια στρατιωτική έκδοση με περισσότερα εργαλεία και δυνατότητα εισαγωγής διαβαθμισμένων χαρακτηριστικών των οπλικών συστημάτων και των φακέλων πτήσης και εμπλοκής. Με τον τρόπο αυτό μπορεί ο χρήστης να εισάγει και «απόρρητα» οπλικά συστήματα όπως πιθανοί τύποι UAV ή βόμβες EMP που διαθέτουν ένοπλες Δυνάμεις ορισμένων χωρών και δεν θέλουν να διαρρεύσει το μυστικό τους. Υπάρχει και η δυνατότητα να εξάγεις τα δεδομένα μιας μάχης σε xml μορφή κάτι ιδιαίτερα χρήσιμο για Debriefing (!). Στα σκαριά υπάρχει και η Multiplayer έκδοση που επιτρέπει την συμμετοχή πολλών χρηστών σε πολλές διαφορετικές πλευρές. Κάλιστα θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα σενάριο με την εμπλοκή Ελλάδας, Κύπρου, Τουρκίας και Ισραήλ σε μια πιθανή διένεξη λόγω ΑΟΖ νοτίως της Κύπρου.

Συνοπτικά: Eίναι περισσότερο ένας προσομοιωτής πολέμου, παρά μάχης ο οποίος είναι εξαιρετικά εθιστικός, λεπτομερής και απίστευτα ακριβής. Η γκάμα των όπλων και των αεροσκαφών μας ταξίδεψε σε μια ιστορία μέχρι και 60 χρόνια πίσω, ενώ η ύπαρξη καθοδηγούμενων πυρομαχικών PGM με 20 διαφορετικούς τρόπους καθοδήγησης μας έκανε να χάσουμε τον ύπνο μας. Καλύπτεται κάθε πτυχή του πολέμου από αεροσκάφη AWACS, αεροσκάφη ηλεκτρονικού πολέμου EA-18G Growler και SEAD F-4G Wild Weasel V μέχρι και πυρηνικά υποβρύχια SSBN Borei εξοπλισμένα με SLBM Bulava. Έχετε φανταστει πως μπορεί να εξελιχθεί μια πραγματική αεροναυτική μάχη? Πώς θα αντιδράσουν οι φίλιες δυνάμεις όταν αρχίσουν να προσεγγίζουν το ένα κύμα εχθρικών βλημάτων μετά το άλλο ? Ταυτόχρονα πακέτα αεροσκαφών που πετάνε σε χαμηλό ύψος κάνουν την εμφάνισή τους προσπαθώντας να εξαπολύσουν το φονικό τους φορτίο. Ο καταιγισμός πληροφοριών στο κέντρο ελέγχου και διοίκησης εντείνει ακόμη περισσότερο την αγωνία. Ποιες θα είναι οι επόμενες κινήσεις και πρωτοβουλίες ? Ποιο θα είναι το πιθανό αποτέλεσμα? 

Contact! Designated GOBLIN #8 – Detected by USS Stockdale [Sensors: AN/SQS-53C(V)1] at 187deg – 9,8NM!!!

 Contact: has been positively identified as: D-30 Towed Artillary Bty [Target] – Determined as: Hostile!!!

Ένα απαραίτητο εργαλείο για κάθε στρατιωτικό αναλυτή και οποιονδήποτε ασχολείται με τον χώρο της άμυνας. Από τα πιο καλοδουλεμένα εργαλεία που έχουμε δει (!). Ιδανικό δώρο προαγωγής για στρατιωτικούς 😉

ΥΓ. Ο συγκεκριμένος προσομοιωτής μας παραχωρήθηκε από τον «πατέρα» του Command, κ.Δ.Δρανίδη τον οποίο συναντήσαμε αυτοπροσώπως και τον ευχαριστούμε θερμά. Με χαρά ανακαλύψαμε ότι πρόκειται για ένα σπάνιο είδος Έλληνα, καινοτόμος, εργατικός και παθιασμένος με τη δουλειά του. Με λύπη βέβαια ανακαλύψαμε ότι η ελληνική πλευρά παρόλες τις όποιες προσπάθειες επαφής, δείχνει να αγνοεί επιδεικτικά το συγκεκριμένο εγχείρημα. Εν αντιθέσει με το US Naval Institute το οποίο ανέφερε:

 «Command will find a following not only among civilian gamers but might have value among military, government, and policy circles as a simulator of modern warfare«.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφθείτε το site της εταιρείας:

http://www.matrixgames.com/products/483/details/Command:.Modern.Air.Naval.Operations

21 thoughts on “Προσομοιωτής Μάχης: Command Modern Air/Naval Operations

  1. Είναι σαν το Harpoon, αλλά έχει πολύ μεγαλύτερο scope. Αρχίζει από αεροπορικές & ναυτικές επιχειρήσεις και επίσης περιλαμβάνει μονάδες στην ξηρά (από «κλασικές» μηχανοκίνητες μονάδες ως και ειδικές δυνάμεις), δορυφόρους & συστήματα ASAT, στρατηγικές δυνάμεις κλπ.

    Μια καλή ιδέα για το τι μπορεί κανείς να εξομοιώσει με αυτό είναι τα community scenarios που είναι διαθέσιμα: http://www.warfaresims.com/?page_id=1876
    Και φυσικά η σειρά από videos του Baloogan που πλεον έχει πάρει θρυλικές διαστάσεις: http://baloogancampaign.com/

    Το περασμένο Σάββατο είχαμε ένα live screencast με υποθετική κλιμάκωση στην Ουκρανία. Στη διάρκεια του session είχαμε αλεπάλληλες αεροπορικές & ναυτικές συγκρούσεις (με αρκετά «collateral losses»), χερσαίο πόλεμο με άφθονο CAS/BAI (Hind rules! Τουλαχιστον με όχι σοβαρή αντίπαλη αεράμυνα…), επιθέσεις με τακτικά βαλλιστικά βλήματα, μια συστοιχεία S-400 σε μεγάλη ρέντα, και massive ICBM strike για επιδόρπιο. Μπορείς να το παρακολουθήσεις εδω: http://www.youtube.com/watch?v=g6Pg1hzN4ks&feature=c4-overview&list=UU2F5VVrGfSlZXCxoUppJoWA

    Thanks!

    Μου αρέσει!

  2. Καλησπερα defence εδω και μια εβδομαδα εχω επιτελους το CMANO με το update 1.05 εγκατεστημενο, είναι πραγματικα μεγαλο κολλημα, το εχω λιωση …..αλλα και το αντιστροφο.
    Φτιαχνω ένα σεναριο SEAD με δυο πακετα τον τεσσαρων μαχητικων F-16 8 στο συνολο, 4 με HARM και 4 με JSOW, (για την μετεπειτα προσβολη τον εκτοξευτων) από σουδα με προφιλ πτησης LOW-HI-LOW εναντιον συστοιχιων ενος PAC-3 και ενός RAPPIER απεναντι από ροδο στο Bozdurum, αλλα δεν τα καταφερνω και πολύ καλα με το χειρισμο, ενώ προσεγγιζω αθεατος σε πολύ χαμηλο υψος μεχρι την ροδο, στο υψος του αεροδρομιου Διαγορας, εκτελω pop-up στα 2.000 ποδια για εγλωβισμο των στοχων από τους HARM, την θεση των οποιον μου εχει δωσει το EMB-145 που πεταει στο μεσο της κρητης, εεε λοιπον εδώ αρχιζει το….. γλεντι, με το που κανω pop-up το PAC-3 με εντοπιζει και μου ριχνει οτι εχει και δεν εχει μεχρι και καρεκλες, παρολα αυτά ο εγκλωβισμος από μερους μου είναι ταχυτατος και εκτοξευω 4 HARM, 1 από το κάθε αεροσκαφος, (ο χειρισμος τον οπλων από μερους μου είναι στο manual), το σταδιο αυτο της πτησης μετα από την εκτοξευση τον Harm το θελω σε min.altitude με μετακαυση για διαφυγη, αλλα αντε που δεν μπορω!!!!!
    Με ένα συρφερτο πυραυλων στον πισινο μου να με κυνηγαει τα μαχητικα κανουν τα δικα τους ελιγμους διαφυγης και ανεβαινουν συνεχεια σε υψομετρο, φτανουν τα 30000 ποδια και βαλε, ότι και να κανω δεν μπορω να τα κατεβασω δεν υπακουν, τα αποτελεσματα τα φανταζεστε, τι κανω λαθος βρε παιδια;

    Επισης σε αερομαχιες σε άλλο σεναριο ριχνουν τους BVR….και τα μαχητικα γυρνανε σπιτι τους, ενώ θελω να συνεχισουν σε κλειστη εμπλοκη. Προφανος η απειρια μου φταιει στον εξομοιωτη . Κατι κανω λαθος αλλα δεν ξερω τι είναι.

    Συγνωμη αν σας κουρασα

    Ευχαριστω εκ των προτερων.

    Μου αρέσει!

  3. Καλησπέρα φίλε Crash!

    1) Αν θέλεις μπορείς να απενεργοποιήσεις τους αυτόματους ελιγμούς διαφυγής και να αναλάβεις ολοκληρωτικά τον έλεγχο. Για να το κάνεις αυτό θέτεις το Doctrine Setting «Auto Evade» σε «NO» σε κάθε ΑΦ που θέλεις (ή σε επίπεδο group ή mission για λιγότερα κλικ). Πλέον μπορείς να ορίσεις ακριβώς τον τρόπο διαφυγής.

    2) Και αυτό μπορείς να το ελέγξεις με το setting «RTB when Winchester» (δηλ. την κοπανάμε όταν τα πρωτεύοντα όπλα τελειώσουν) θέτοντάς το σε «NO». Προσοχή με αυτό όμως γιατί πλέον ο πιλότος θα το παίξει εντελώς Maverick και θα την κοπανήσει μόνο λόγω low fuel state!

    Στη διάθεσή σου για οτιδήποτε αλλο μπορούμε να βοηθήσουμε.

    Μου αρέσει!

  4. Καλησπέρα Crash Override,
    Καλωσήλθες στο club των Serious Wargamers.
    Στα τεχνικά νομιζω σε κάλυψαν οι απαντήσεις του Dimitris
    Οσον αφορά το θέμα της τακτικής. Μπορείς να κάνεις και το εξής αν είσαι καλός στο micromanagement. Βαλε ένα πακέτο 2 αεροσκαφών με ελαφρύ οπλισμό να προηγείται του πακέτου με τους HARM και προσπάθησε να τα έχεις σε μέγιστο ύψος (μεγαλύτερα περιθώρια ελιγμών) στα όρια του Βεληνεκούς των PAC-3. Με αυτόν τον τρόπο θα έχεις απασχολημένη την συστοιχία των Patriot (κάτι ανάλογο κάναν και οι Αργεντινοί στα Falkland) όταν εκτοξευτούν οι πρώτοι HARM…

    Επίσης μπορείς και να τους εκτοξεύσεις κάπως «τυχαία» (από πληροφορίες από το ESM του Erieye) μέσω της επιλογής Bearing only launch προς το σημείο που πιστεύεις ότι είναι το ραντάρ χωρίς να κάνεις POP-UP και να ανοιξεις τα ραντάρ σου. Θα έχεις βέβαια μεγαλύτερα ποσοστά αστοχίας. Πρόσεξε όμως μη τους ξοδέψεις όλους γιατί έχουμε απόθεμα 80-90 HARM…
    Οπως κατάλαβες η Τουρκική Ενδοχώρα έχει ένα ιδιότυπο γεωγραφικό ανάγλυφο το οποίο μπορεί να δημιουργήσει πολλά σημεία αθέατης εισόδου…

    Μου αρέσει!

  5. Αγαπητοί φίλοι Dimitris και Defence, ευχαριστώ πολύ για τις συμβουλές, τις δουλεύω τώρα, πραγματικά έχω φάει κόλλημα με τον εξομοιωτή, οι δυνατότητες που έχει είναι τεράστιες, θα ήθελα να ρωτήσω αν υπάρχει κάποιο forum για τακτικές και σενάρια που μπορούμε εκτός από το defencegreece, για ελληνικού ενδιαφέροντος σενάρια περισσότερο, και επίσης αν υπάρχει δυνατότητα για επεξεργασία της βάσης δεδομένων για εμπλουτισμό της με νέα οπλικά συστήματα.
    Κάθε μέρα μαθαίνω και καλύτερα

    Ευχαριστώ για την ανταπόκριση.

    Μου αρέσει!

  6. Καλησπέρα σε όλους και πάλι, μια απορία εχω σχετικά με αυτό που γραφετε στο άρθρο όταν λέτε ¨ Υπάρχει ακόμη και η δυνατότητα εισαγωγής πραγματικών δορυφορικών φωτογραφιών όπως και πραγματικών δεδομένων από αισθητήρες (!). Αρκετά cool προσέγγιση να βλέπεις την πραγματική εικόνα της αεροπορικής βάσης της Badirma ή της Σούδας και να σχεδιάζεις αντίστοιχα αποστολές προσβολής…¨ καλά οι δορυφορικές φωτο αλλά τα πραγματικά δεδομένα από αισθητήρες τη εννοεί ο ποιητής; Πως γίνετε αυτό; Όσο και αν έχω ψάξει δεν έχω βρει κάτι στο επίσημο φόρουμ η κάπου αλλού.
    Ευχαριστώ και πάλι για την βοήθεια σας.

    Μου αρέσει!

  7. Εννοούσα βασικά εικόνες από ραντάρ SAR
    Δες εδώ

    Επίσης καλό είναι να ενεργοποιήσης την επιλογή View->Relief Layer για πιο αναλυτικη εικόνα του γεωγραφικού περιβάλλοντος (Checkare το είναι αρκετά cool)

    Μου αρέσει!

  8. Κάτσε καλά εξομοιωτής. Μετά από 2 χρονια ακόμη δεν μπορώ να ξεκολήσω.
    Κύριε Δημήτρη αν υπήρχε δυνατότητα για custom loadouts και mission profiles το κάψιμο θα ήταν ατελειωτο.
    Συνεχείστε την καλή δουλειά

    Μου αρέσει!

Πείτε μας την άποψή σας...