Eurofighter: Το μεγαθήριο των μεγεθών που παρολίγο να καθηλώσει την ΠΑ

Το κόστος συντήρησης των αεροσκαφών Eurofighter ευθύνεται για την καθήλωση ολόκληρης της αυστριακής αεροπορίας

Το κόστος συντήρησης των αεροσκαφών Eurofighter ευθύνεται για την καθήλωση ολόκληρης της αυστριακής αεροπορίας

Πόσο κοστίζει το Eurofighter; Το ερώτημα δεν τίθεται για πρώτη φορά, πολλά και διάφορα είδαν μέχρι τώρα το φως της δημοσιότητας. Το τελευταίο είναι αυτό: Το υπουργείο Άμυνας στο Βερολίνο δεν έχει ιδέα, λέει η ομοσπονδιακή ελεγκτική αρχή του κοινοβουλίου στην Γερμανία.

Τα λεγόμενα ενημερωτικά σχόλια που έγιναν από την ομοσπονδιακή ελεγκτική αρχή της Γερμανίας για την οικονομική διαχείριση του υπουργείου Άμυνας και των Γερμανικών Ενόπλων Δυνάμεων, σε σχέση με την πρόσφατη ετήσια έκθεση, είναι προφανές ότι έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον – επειδή πρόκειται για πάρα πολλά χρήματα στον γερμανικό αμυντικό προϋπολογισμό.

Στις νέες παρατηρήσεις που δημοσίευσε η ελεγκτική αρχή, στο επίκεντρο το πιο ακριβό οπλικό σύστημα των Γερμανικών Ενόπλων Δυνάμεων – με ένα (οικονομικά) καταστροφικό αποτέλεσμα: Μετά από έναν – νέο – προσδιορισμό του λεγόμενου κόστους κύκλου ζωής και το κόστος για το υλικό συντήρησης, η ελεγκτική αρχή θεωρεί ως επιβεβαίωση ότι το υπουργείο Άμυνας στο Βερολίνο δεν έχει ιδέα για το πόσο κοστίζει αυτό το μαχητικό αεροσκάφος.

Το 1997, το υπουργείο Άμυνας της Γερμανίας σχεδίαζε να αποκτήσει 180 Eurofighter για περίπου 11,8 δισ. ευρώ. Το ποσό αυτό θα πρέπει να έχει αξιοποιηθεί πλήρως με την προμήθεια 140 Eurofighter. Το υπουργείο Άμυνας ανέμενε το κόστος του κύκλου ζωής σε τουλάχιστον 30 δισ. ευρώ.

Οι Γερμανικές Ένοπλες Δυνάμεις χρησιμοποιούν τον όρο «κόστος κύκλου ζωής» για τις δαπάνες που πραγματοποιούνται καθ ‘όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής ενός οπλικού συστήματος και μπορούν να αποδοθούν στην λειτουργικότητα του συστήματος. Όπως είναι κατανοητό, σε αυτές τις δαπάνες δεν συμπεριλαμβάνονται μόνο η κεροζίνη, τα λιπαντικά, η συντήρηση του ραντάρ και οι ώρες κατάρτισης για την μετάβαση στον τύπο, αλλά πολλά περισσότερα στοιχεία. Με τη γνώση του κόστους κύκλου ζωής, οι αναλυτές αναμένουν τις δαπάνες να είναι μακροχρόνια προβλέψιμες, έστω κατά προσέγγιση.

Παρά το γεγονός ότι ο στόλος των 180 Eurofighter στην Γερμανία πρέπει να μειωθεί σε 140 μονάδες, το κόστος κύκλου ζωής, σύμφωνα με τους υπολογισμούς από την ομοσπονδιακή ελεγκτική αρχή, είναι περίπου δύο φορές υψηλότερο όσο κατά την έναρξη της προμήθειας. Ιδιαίτερα έντονη είναι η αύξηση των λειτουργικών εξόδων, ιδίως το κόστος του υλικού συντήρησης.

Ειδικά, με την αύξηση της επαγωγής νέων αεροσκαφών, το κόστος συντήρησης του στόλου αντί να μειωθεί, παρουσίασε αύξηση – ανά μονάδα! Κατά τα έτη 2011 και 2012, η Γερμανική Πολεμική Αεροπορία δαπάνησε ανά έτος 400 εκατομμύρια ευρώ μόνο για το υλικό συντήρησης του στόλου των Eurofighter – το ένα τρίτο των εξόδων ιδίας κατηγορίας για το σύνολο των αερομέσων της Γερμανικής Πολεμικής Αεροπορίας. Οι δαπάνες θα ήταν κατά πολύ υψηλότερες εάν κατά το χρόνο είχεν παραδοθεί όλα τα Eurofighter που προέβλεπε το χρονοδιάγραμμα, και εάν οι πτητικές ώρες ήταν περισσότερες.

Από το 2020 και μετά, η Γερμανική Πολεμική Αεροπορία σχεδιάζει να πετά ετησίως 28.400 ώρες με έναν στόλο από 140 Eurofighter, δηλαδή κάπου 203 ώρες ετησίως ανά αεροσκάφος (οι πτητικές ώρες ανά αεροσκάφος είναι ένα διαφορετικό μέγεθος των ωρών ανά χειριστή). Αυτό είναι τρεις φορές περισσότερο από τις πτητικές ώρες των 86 Eurofighter κατά το 2012, δηλαδή κάπου 110 ώρες ετησίως ανά αεροσκάφος.

Εάν εισήρθατε στον πειρασμό της αριθμητικής, τότε θα έχετε καταλήξει ότι για το 2012 οι Γερμανοί έχουν ξοδέψει μόνο για υλικό συντήρησης ανά αεροσκάφος το απίστευτο ποσό των 4.600.000 ευρώ! Οι Γερμανοί πληρώνουν για κάθε ώρα πτήσης περί τα 42.000 ευρώ μόνο για το υλικό συντήρησης.

Συγκριτικά, και σε συνέχεια για τους φίλους ταχυδακτυλουργούς της αριθμητικής, τα F-16 των Πολωνών, κατά την περίοδο επαγωγής, έχουν συπληρώσει 500 ώρες ετησίως – ανά αεροσκάφος. Αυτό σημαίνει ότι με ένα αεροσκάφος στην Πολωνία, πληρώντας μάλιστα και τις προδιαγραφές του ΝΑΤΟ, κατάφεραν να εισάγουν στο ενεργό δυναμικό τρεις φορές περισσότερο χειριστές, προφανώς και με πολλά λιγότερα έξοδα για το υλικό συντήρησης ανά αεροσκάφος.

Επιπλέον, όπως αναφέρεται στα σχόλια των Γερμανών ελεγκτών, υπάρχει μια σημαντική χρηματοδοτική ανάγκη για τις πρόσθετες εξελίξεις και βελτιώσεις, η οποία όμως εμφανίζεται μόνο σε περιορισμένη έκταση στον προϋπολογισμό και το χρηματοδοτικό σχέδιο. Μόνο τα τελευταία χρόνια, η Γερμανική Πολεμική Αεροπορία απαίτησε 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ για να καλύψει αυτές τις ανάγκες, όλα κονδύλια εκτός προϋπολογισμού.

Να υπενθυμιστεί ότι η μόνη μικρή αεροπορική δύναμη που τόλμησε να προμηθευτεί αυτό το μαχητικό μεγαθήριο των μεγεθών, δηλαδή η Αυστριακή Πολεμική Αεροπορία, κινδυνεύει να εξαφανιστεί από τους ουρανούς, εξαιρουμένων των επιδείξεων. Μία άλλη, που παρολίγο να το αποκτήσει, επιμένει να είναι στους ουρανούς με το παλαιότερης τεχνολογίας μεν, αλλά κατά πολύ οικονομικότερο F-16. Έχει φανταστεί κανείς σας το Eurofighter στην Πολεμική Αεροπορία; O μέσος όρος ανά ιπτάμενο και έτος θα είχε πέσει πολύ πιο κάτω από το σημερινό (2010-2013) – μετά βίας – επίπεδο των 100 ωρών. Θα είχαμε όμως γλιτώσει τουλάχιστον τις αναχαιτίσεις: Σύμφωνα με στοιχεία του ΓΕΑ, κατά μέσο όρο 3.000 ώρες ετησίως το διάστημα 2000-2008, περί τα 40-50 εκατομμύρια ευρώ ετησίως – το ισοδύναμο του υλικού συντήρησης ανά έτος, στην Γερμανία, για… 10 μαχητικά αεροσκάφη Eurofighter.

Ηθικό δίδαγμα: Η προμήθεια του ΝΜΑ είναι ευτύχημα που δεν προχώρησε κατά το παρελθόν. Και όποιος πιστέψει ότι αυτά τα μεγέθη είναι πολύ συναρπαστικά για να είναι πραγματικά, ας δοκιμάσει την απόλαυση στα γερμανικά. 

Από τον αμυντικό ιστότοπο fox2magazine.net

One thought on “Eurofighter: Το μεγαθήριο των μεγεθών που παρολίγο να καθηλώσει την ΠΑ

  1. Πως τη γλιτωσαμε με την κριση και δεν μας φορτωσανε την καταβοθρα χρηματων.

    Αποδεικνυεται πως διχως τους Γαλλους, Αγγλοι,Γερμανοι,Ιταλοι και Ισπανοι σοβαρο μαχητικο να απειλησει τα αντιστοιχα ρωσικα και αμερικανικα ΔΕΝ μπορουν να φτιαξουν.

    Αντιθετως,οι Γαλλοι οπως φαινεται σε Ινδια, μια χαρα μπορουν και μονοι τους.

    ΥΓ.Ευχαριστη εκπληξη η Saab-πιστευω πως Αγγλοι και Γερμανοι εχουν να διδαχθουν απο τους Σουηδους σε οτι αφορα την αεροναυπηγικη βιομηχανια.

    Μου αρέσει!

Πείτε μας την άποψή σας...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s