Χαμηλή διαθεσιμότητα για τον στόλο των F-22

F-22 with drop tanks

Μια σπάνια φωτογραφία 5 μαχητικών Stealth F-22 με απορριπτόμενες δεξαμενες καυσίμου

Ο στόλος των αμερικανικών υπερμαχητικών F-22 αντιμετωπίζει εδώ και τουλάχιστον μια δεκαετία σοβαρά προβλήματα αξιοπιστίας και διαθεσιμότητας. Ο αρχικός στόχος της USAF ήταν ελάχιστη διαθεσιμότητα 70.6%. Δυστηχώς όμως παρόλες τις φιλότιμες προσπάθειες των τεχνικών και επιπλέον χρηματοδότητησης 11 περίπου δις $ για την μερική αναβάθμιση και αντικατάσταση προβληματικών απαρτιών η παρούσα διαθεσιμότητα δεν ξεπέρνάει το 60%…

Σύμφωνα με μελέτη του  Government Accountability Office το F-22 αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα διαθεσιμότητας κυρίως λόγω της συντήρησης που απαιτείται για να κρατάει τα χαρακτηριστικά Stealth εντός επιχειρησιακών προδιαγραφών. Τα κυριότερα συμπεράσματα της μελέτης:

  1. O υπάρχων ενεργός στόλος  F-22 αριθμεί 182 αεροσκάφη. Από τα 187 αεροσκάφη που έχουν κατασκευαστεί, 4 αεροσκάφη έχουν χαθεί σε δυστηχήματα, 5 αεροσκάφη παραμένουν μη επιχειρησιακά και 4 αεροσκάφη χρησιμοποιούνται από την κατασκευάστρια εταιρεία για δοκιμές.
  2. Από τα 67 δις $ που έχουν δαπανηθεί η USAF έχει αφιερώσει άλλα 11.3 δις $ τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για τον μερικό εκσυγχρονισμό του αεροσκάφους. Συνολίκα δηλαδή το κάθε μαχητικό F-22 κόστισε τουλάχιστον 430 εκ $ (!) για την απόκτησή του και την απαιτούμενη αναβάθμιση. Κόστος όσο μια φρεγάτα FREMM
  3. Το πρόγραμμα αναβάθμισης περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την αντικατάσταση των RAM coatings της ατράκτου του αεροσκάφους με νεότερης γενιάς κάτι που απαιτεί αρκετό χρόνο και είναι ουσιώδες για την αντοχή των χαρακτηριστικών Stealth στην διάβρωση και σε παρατεταμένες επιχειρήσεις με κακές καιρικές συνθήκες.
  4. Η συντήρηση που υφίσταται το αεροσκάφος ώστε να διατηρούνται τα Stealth χαρακτηριστικά του καταλαμβάνει το 50% του χρόνου που είναι το μαχητικό στο έδαφος. Το παραπάνω είναι και ο κύριος λόγος μη εκπλήρωσης της ελάχιστης διαθεσιμότητας 70% που απαιτεί η USAF. H διαθεσιμότητα παραμένει κάτω από 60% και αυτό δεν αναμένεται να αλλάξει την προσεχή δεκαετία.
  5. Σε περίπτωση που σε κάποιο αεροσκάφος απαιτούνται μερικές μικροαλλαγές (πχ εγκατάσταση νέου Panel) και διορθώσεις από τεχνικό εδάφους, αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να παραμένει καθηλωμένο το αεροσκάφος για μέρες (αντί για ώρες σε σχέση με ένα μη-Stealth αεροσκάφος) στο έδαφος
  6. Στα πλαίσια του προγράμματος εκσυγχρονισμού με την ονομασία F-22 modernization Increment 3.2B μεταξύ άλλων θα πιστοποιηθούν για χρήση και 2 νέοι τύποι πυραύλων (AIM-9X2 και AIM-120D) ενώ θα επεκταθεί επίσης και ο φάκελος άφεσης των βομβών της οικογένειας SDB.

Η Αμερικανική Αεροπορία φαίνεται πως πληρώνει πολύ ακριβά όχι μόνο σε χρήματα αλλά και όσον αφορά την συνολική διαθεσιμότητα του στόλου. Υπενθυμίζεται ότι το F-22 επικράτησε του YF-23 όχι τόσο γιατί ήταν ανώτερω τεχνολογικά αλλά επειδή ήταν πιο εύκολο στη συντήρηση και μπορούσε να δεχθεί σε μικρό χρόνο αναβαθμίσεις και προσθήκες στις δυνατότητές του. Επιπλέον τα σχέδια της USAF για το 2016 περιλαμβάνουν μια νέα σύνθεση του στόλου μαχητικών αεροσκαφών που θα αντιστοιχεί σε 149 αναβαθμισμένα Raptor και 33 αεροσκάφη σε εκπαιδευτικό ρόλο.

Η συνέχιση της χρηματοδότησης του προγράμματος F-22 από πολλούς χαρακτηρίζεται ως αδικαιολόγητη καθώς οι αντίπαλοι που αντιμετωπίζουν επί της τρέχουσας δεκαετίας οι ΗΠΑ, δεν διαθέτουν Stealth αεροσκάφη και οι υπάρχουσες δυνατότητες του Raptor τα επιτρέπει να υπερνικούν σχεδόν σε κάθε σενάριο τα οποία έχουν δοκιμαστεί. Παρόλαυτά η είσοδος σε υπηρεσία στις αρχές του 2020 κινέζικων και ρωσικών αεροσκαφών 5ης γενιάς σε συνδυασμό με την ολοένα παγκόσμια γεωπολιτική αστάθεια (Ουκρανία, Βιετνάμ, Μ.Ανατολή) δημιουργούν ένα ολοένα και πιο επικίνδυνο περιβάλλον.

Η διάδοση σύγχρονων ΑΑ συστημάτων όπως οι S-300 PMU-2 και τα κινέζικα αντίγραφά τους μαζί με την είσοδο σε ρωσική υπηρεσία των εξαιρετικά φονικών S-400 Triumf δεν αφήνουν χώρο για εφυσηχασμό. Δεν είναι τυχαία άλλωστε και η υπάρχουσα δυνατότητα του F-22 για μεταφορά SDB και βομβών JDAM. Ιδιαίτερα οι τελευταίες σε δοκιμές όταν εκτοξεύονται από το F-22 έχουν πολύ μεγαλύτερη εμβέλεια σε σχέση με την χρήση τους από άλλες πλατφόρμες. Ο λόγος είναι η ικανότητα supercruise (άφεση με ταχύτητα 1.5 Mach) και το πολύ μεγάλο ύψος άφεσης των 50.000ft.

H χαμηλή διαθεσιμότητα κάτω του 60% δημιουργεί αρκετά προβλήματα και στον σχεδιασμό των επιχειρήσεων όπου χρησιμοποιείται από πολλούς Διοικητές ο κανόνας του 1/3. Με βάση αυτήν την μεθοδολογία η οποία χρησιμοποιείται ευρέως σε CAP αποστολές 1 αεροσκάφος βρίσκεται στον αέρα, 1 αεροσκάφος οπλίζεται στο έδαφος και ένα αεροσκάφος επιστρέφει στη βάση.

Το μέλλον θα δείξει κατα πόσο η USAF θα καλύψει τις υπάρχουσες ανάγκες της σε μαχητικά εναέριας υπεροχής με τον υπάρχοντα στόλο αεροσκαφών ή θα προχωρήσει σε κάποιου είδους ενίσχυσης κυρίως με την μορφή περαιτέρω αναβαθμίσεων και προσθήκης νέων δυνατοτήτων. Μια από αυτές τις νέες δυνατότητες είναι η προσθήκη τερματικού επικοινωνιών Multifunction Advanced Data Link (MADL)  το οποίο επιτρέπει την ασφαλή επικοινωνία τόσο με άλλα αεροσκάφη Raptor όσο και με παλαιότερες αεροπορικές πλατφόρμες. Λαμβάνονταν πληροφορίες από οποιαδήποτε αεροπορικό, επίγειο και ναυτικό μέσο σε συνδυασμό με τους νέους πυραύλους AIM-120D το F-22 θα συνεχίζει να παραμένει κυρίαρχος των αιθέρων για πόλλα ακόμη χρόνια…

Μπορείτε να διαβάσετε την πλήρη ανάλυση του GAO εδώ

2 thoughts on “Χαμηλή διαθεσιμότητα για τον στόλο των F-22

  1. Οχι απλα ειναι φερετρο το F35, παιρνει τα λεφτα και απο σοβαρα μαχητικα. Πρεπει να εχει πολυ γερο δοντι το F35 στο πενταγωνο

    Μου αρέσει!

  2. Είναι το μεγαλύτερο πρόγραμμα προμήθειας αμυντικού υλικού σε ολόκληρη την ιστορία….Είναι πολλά τα λεφτά 400 δις $ και πολλοί οι επωφελούμενοι για το στρατιωτικοβιομηχανικό λόπμι των ΗΠΑ

    Μου αρέσει!

Πείτε μας την άποψή σας...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s