166821_1

Σε μια αναπάντεχα θετική εξέλιξη των διαπραγματεύσεων που είχε το τελευταίο διάστημα το κρατίδιο του Κουβέιτ με την Ιταλία, αποφασίστηκε η προμήθεια 28 αεροσκαφών Eurofighter (22 μονοθέσια και 6 διθέσια) για τις ανάγκες της Κουβειτιανής αεροπορίας. Η συμφωνία αυτή, της οποίας περαιτέρω λεπτομέρειες για το ύψος της σύμβασης και το συνοδευόμενο οπλισμό δεν έχουν γίνει ακόμη γνωστές, έγινε εκτοπίζοντας τις χρόνιες προσπάθειες του έταιρου Γαλλικού Ανταγωνιστή Rafale.Η ήττα της Dassault στο κράτος του Κουβέιτ και η αναβολή της απόφασης για την συμπαραγωγή του Rafale στην Ινδική Πολεμική Αεροπορία θέτει σε αμφισβήτηση το Γαλλικό μοντέλο Μάρκετινγκ.

Τα θετικά εύσημα για την επιλογή του Ευρωμαχητικού πήρε η Ιταλική πλευρά και η εταιρεία Finmeccanica η οποία είχε αναλάβει την εκτέλεση των διαπραγματεύσεων για λογαριασμό της κατασκευάστριας κοινοπραξίας. Ο πρόεδρος του κονσόρτιουμ, Alberto Gutierrez, ανέφερε:

«Αυτή η νέα συμφωνία είναι η επιβεβαίωση για την υπεροχή του Eurofighter έναντι των ανταγωνιστών του (μπηχτή για την Dassault) και δημιουργεί μια μεγάλη ευκαιρία για περαιτέρω μελλοντικές παραγγελίες. Είμαστε στην ευχάριστη θέση να καλοσωρίσουμε το Κουβέιτ στην οικογένεια των μελών-χρηστών του Eurofighter. Το μαχητικό έχει ήδη αποδείξει την αξία του και χαίρει της εμπιστοσύνης 6 εθνών, εκτελώντας αποστολές σε όλο το επιχειρησιακό φάσμα».

Στην περίπτωση του Κουβέιτ, έντονο ενδιαφέρον υπάρχει για τις δυνατότητες του ραντάρ ενεργής ηλεκτρονικής σάρωσης CEASAR, το οποίο μέχρι στιγμής δεν έχει εγκατασταθεί σε επιχειρησιακό μαχητικό. Αναμένεται λοιπόν το Κουβέιτ να είναι ο πρώτος χρήστης.

Μαζί με το Κουβέιτ οι συνολικές επιβεβαιωμένες παραγγελίες του Ευρωμαχητικού φθάνουν τα 599 αεροσκάφη. Στο πρόγραμμα αυτό συμμετέχουν πάνω από 400 εταιρείες σε διάφορες χώρες της Ευρώπης και συνεισφέρουν στην παραγωγή 100.000 υψηλά ειδικευμένων και καλά αμοιβόμενων θέσεων εργασίας. Ο συνολικός αριθμός ωρών πτήσεων έχει φθάσει τις 300.000 με πολύ μικρό δείκτη ατυχημάτων.

Το Ευρωμαχητικό έχει δεχθεί σκληρή κριτική ιδιαίτερα στο Γερμανικό Στρατόπεδο για το υψηλό κόστος χρήσης του, γεγονός που θέλει την διαθεσιμότητά του στην Γερμανική Αεροπορία να φθάνει το 37%. Με κόστος ανά ώρα πτήσης που αγγίζει τα 20000 $, η μειωμένη διαθεσιμότητα απουσία άμεσων απειλών επιβάλλεται για οικονομικούς λόγους. Ενδεικτικά το κόστος χρήσης για το F-16 είναι τα 7000 $ και του Gripen ta 4500 (!). Στην περίπτωση του Κουβέιτ που κολυμπάει σε πετροδόλλαρα δεν πιστεύουμε πως θα υπάρξει πρόβλημα χρηματοδότησης. Εξάλλου ο αριθμός των υπό προμήθεια αεροσκαφών φαντάζει ιδανικός για το μέγεθος τους εναερίου χώρου του κρατιδίου του Κουβέιτ.

Τα αεροσκάφη αναμένεται να αντικαταστήσουν τα 27 εν ενεργεία F/A-18C Hornet που υπηρετούν με τις τάξεις της Κουβειτιανής Αεροπορίας. Στις αρχές Μαιου υπήρχε φημολογία για προμήθεια έως και 40 αεροσκαφών Super Hornet από την Κουβειτιανή Αεροπορία. Η Boeing έχασε μια παραγγελία μέσα από τα χέρια της, αν και η μεριά του Κουβέιτ τόνισε ότι οι διαπραγματεύσεις με την Boeing συνεχίζονται και είναι ανεξάρτητες από την παραγγελία του Eurofighter.