Iraqi Freedom

Η εισαγωγή των ελικοπτέρων OH-58D Kiowa είναι η αμέσως επόμενη αγορά για τον ΕΣ το 2016

Κατά την διάρκεια της ομιλίας του στην Βουλή για την διακρατική αμυντική συμφωνία με την Ρωσία, ο Έλληνας υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος έδωσε το στίγμα για τις εξελίξεις στις ΕΕΔ το 2016 και τους τρόπους ενίσχυσης της ρευστότητάς τους και του προυπολογισμου του Ελληνικού Πενταγώνου.

Αναφέρθηκε σε σειρά Ζητημάτων όπως:

-Πώληση αποσυρθέντου ή αποθηκευμένου πολεμικού υλικού όπως πυρομαχικά, πύραυλοι αέρος αέρος Magic-2 και τεθωρακισμένα οχήματα BMP-1

«Θέλω δε να σας πω ότι πλέον γίνεται μια πολύ μεγάλη προσπάθεια να διαθέσουμε πάρα πολύ μεγάλες ποσότητες πυρομαχικών τα οποία δεν χρησιμοποιούνται, τα έχει πληρώσει ο ελληνικός λαός και βρίσκονται στις αποθήκες των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων σε τιμές διάθεσης, παρότι πολλά εξ αυτών – τα περισσότερα – είναι ληγμένα που φτάνουν στο 45% ή 50% της αξίας αποκτήσεώς τους. Ήδη έχουμε προχωρήσει σε διαγωνισμούς. Ήδη έχουν πωληθεί – και από εκεί καλύπτουμε μεγάλα κενά που υπάρχουν από τον Προϋπολογισμό του Υπουργείου Άμυνας – στα Αραβικά Εμιράτα πύραυλοι αεροσκαφών οι οποίοι έληγαν μέσα στο 2015. Προχωράμε τώρα με την Αίγυπτο στο να δώσουμε 100 παλιά άρματα, τα BMP-1, τα οποία δεν χρησιμοποιούν πλέον οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις και ο Ελληνικός Στρατός και παράλληλα να δώσουμε και δουλειά στην ΕΛΒΟ για άλλα 100, τα οποία θα έχουν ως αποτέλεσμα 72 καινούργια να δοθούν στην Αίγυπτο».

-Προοπτική εξαγωγής υποβρυχίων σε τρίτες χώρες, οι οποίες ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για την κλάση Παπανικολής, Τύπου-214

«Για να παραχθούν υποβρύχια στα ελληνικά Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, που χειρίζεται, σας θυμίζω, αυτή τη στιγμή το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον η Ινδία, η Πολωνία, η Αίγυπτος και άλλες χώρες».

Βέβαια η Αίγυπτος ήδη έχει υπογράψει με την Γερμανία για την ναυπήγηση 2+2 υποβρυχίων U-209. Ήδη το πρώτο υποβρύχιο της κλάσης 209/1400 εκτελεί θαλάσσιες δοκιμές από τον Δεκέμβριο του 2015. Πόσο φιλοσοφικό είναι λοιπόν το ενδιαφέρον των χωρών αυτών και τι συνεργασία υπάρχει ανάμεσα στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και υποκατασκευαστές όπως την κατασκευάστρια του συστήματος AIP ή του συστήματος μάχης ISUS-90?

-Βιομηχανική συνεργασία με την Ινδία για την παραγωγή ενός νέου συστήματος αντιαεροπορικού πυροβόλου ή και SPAAG με βάση το Artemis

«Αν αύριο – πρώτα ο Θεός – συμφωνήσουμε με την Ινδία για την προσφορά που υπάρχει για το «ΑΡΤΕΜΙΣ», όπου η Ελλάδα θα δίνει το πυροβόλο, θα δίνει την κάννη, και δημιουργηθεί ένα σύστημα μαζί με το ινδικό σύστημα κατεύθυνσης, το οποίο θα συμπαράγουμε, εδώ, στα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, το οπλικό αυτό σύστημα θα έχει την πιστοποίηση και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΝΑΤΟ. Και αυτό είναι το μεγάλο προσόν για το οποίο οι τρίτες χώρες θέλουν τις συνεργασίες, ιδιαίτερα με την κρατική αμυντική βιομηχανία».

Όντως η Ινδία έχει εκφράσει ενδιαφέρον για το Artemis καθώς βρίσκεται στην διαδικασία αντικατάστασης 3000 αντιαεροπορικών πυροβόλων L70 AA (!). Αν καταφέρουν τα ΕΑΣ να μπουν σε αυτήν την συμφωνία έστω και μόνο με την κατασκευή του πυροβόλου θα μιλάμε για εξασφαλισμένη πολυετεή ροή εκατομμυρίων Ευρώ. Οι επιδόσεις του Artemis ακόμη και σήμερα είναι εξαιρετικές για ΑΑ πυροβόλο. Μένει να δούμε την κατάληξη του όλου εγχειρήματος.

-Για τους S-300 επιβεβαίωσε την πλήρη λειτουργία τους

«Θα σας πω ότι εμείς δεν δεσμευόμαστε από το ΝΑΤΟ για υλικά, τα οποία προέρχονται από χώρες μη μέλη του ΝΑΤΟ. Τα περισσότερα αμυντικά συστήματα της αεράμυνας προέρχονται από τη Ρωσία: Οι S-300, τα TOR-M1.
Δεν είναι κωδικοποιημένα από το ΝΑΤΟ. Είναι αυτόνομα συστήματα για τα οποία ελέγχουμε τους πηγαίους κωδικούς εμείς. Είναι αλήθεια ότι προστατεύουν, βεβαίως, γιατί είμαστε μέλη της Συμμαχίας, και συμμαχικές εγκαταστάσεις. Δηλαδή οι S-300 δεν πρέπει να καλύπτουν την άμυνα της Σούδας; Αν αύριο χτυπήσουν τη Σούδα, ο μη γένοιτο, θα τη χτυπήσουν, επειδή είναι βάση του ΝΑΤΟ; Μία ελληνική βάση θα χτυπήσουν. Έναν ελληνικό τόπο θα χτυπήσουν. Οι S-300, λοιπόν, κάνουν την «ομπρέλα» αυτή και καλύπτουν τη Σούδα και ως ελληνικό έδαφος και ως βάση συμμαχική, χωρίς να σημαίνει αυτό ότι τον έλεγχο των μέσων αυτών τον έχει το ΝΑΤΟ.

Η Σούδα σας πληροφορώ ότι αυτή τη στιγμή καλύπτεται από τους S-300, που είναι μη νατοϊκό όπλο το οποίο ελέγχουν οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Και αυτό εξηγούμε και στους συμμάχους μας στο ΝΑΤΟ και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ότι η Ελλάδα, υποχρεωμένη να λειτουργεί με διαφορετικά συστήματα, έχει στην κατοχή της και συστήματα τα οποία ναι μεν είναι ενταγμένα στην άμυνα της χώρας, αλλά την ίδια στιγμή προσφέρουν υπηρεσίες και στις συμμαχικές εγκαταστάσεις, χωρίς αυτό να έχει αλληλεξάρτηση».

-Όσον αφορά τα 10 ελικόπτερα CH-47D Chinook, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους έλαβε την εντολή πληρωμής για την προκαταβολή των 22 εκ Ευρώ. Η πληρωμή θα γίνει τις επόμενες μέρες.

Τα ελικόπτερα θα πληρωθούν μέσω FMS και το συνολικό κόστος του προγράμματος αυτό θα φτάσει τα 125 εκ Ευρώ. Τα ελικόπτερα πριν έρθουν στην Ελλάδα θα υποστούν ολική ανακατασκευή και επιθεώρηση. Σκοπός της ΑΣ είναι να παραλάβει τα ελικόπτερα τον Ιούλιο του 2016  και ήδη οι πρώτοι χειριστές που θα τα επανδρώσουν έχουν δεσμευτεί και προβλεφθεί να αναλάβουν καθήκοντα. Μελλοντικά η ΑΣ επιθυμεί την απόκτηση άλλων 5 ελικοπτέρων του τύπου ώστε ο Συνολικός Αριθμός τους να φθάσει τα 30. Με τον τρόπο αυτό καλύπτονται πλήρως οι ανάγκες για βαρέα ελικόπτερα και μονάδες όπως η 71 Α/Μ ΤΑΞ αποκτάνε φτερά για να μπορούν να επέμβουν προληπτικά σε όλο τον Ελλαδικό Χώρο.

-Επόμενη αγορά μέσα στο 2016 φαίνεται πως θα είναι τα 60 ελικόπτερα OH-58D Kiowa. Ηδη τα ελικόπτερα που ενδιαφέρεται η ΑΣ έχουν διαχωρισθεί και αναμένεται η ενημέρωση για το συνολικό κόστος του τιμήματος. Ακόμη και αν η αγορά υλοποιηθεί στο τέλος του 2016 ανάλογα των πολιτικών εξελίξεων, είναι βέβαια πως με την εισαγωγή αυτού του νέου τύπου ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην Ένοπλη Αναγνώριση. Απελευθερώνονται επίσης πόροι από τα 29 ελικόπτερα AH-64 A/D της ΑΣ τα οποία θα αφιερωθούν αποκλειστικά στον Αντιαρματικό Αγώνα στον Έβρο. Συζητήσεις γίνονται με την πλευρά του Ισραήλ για τις δυνατότητες υποστήριξης των παλαιότερων -Α όπως εργοστασιακά κάνει η Ισραηλινή Βιομηχανία εδώ και μια δεκαετία με αντικατάσταση των ελατωμματικών μερών από εγχώρια συστήματα.