sidewinder-media__main

Στις 12 Ιανουαρίου 2016 έγινε η πρώτη βολή πυραύλου AIM-9X blockII (WVR) από αεροσκάφος F-35A της 461 Μοίρας Δοκιμών. Το αεροσκάφος με αριθμό AF-1 εκτέλεσε επιτυχώς την βολή με βάση δηλώσεις της εταιρείας LM. H ανακοίνωση της εταιρείας έγινε στις 22 Ιανουαρίου σηματοδοτώντας την πρόοδο για την επιδιωκόμενη κύρηξη τον ερχόμενο Αύγουστο αρχικής επιχειρησιακής ικανότητας (IOC) για το F-35A.

Το αεροσκάφος βρισκόνταν σε ναυτικό πεδίο βολής του Ειρηνικού Ωκεανού. Το πεδίο βολής ονομάζεται Point Mungu και είναι κοντά στην Καλιφόρνια. Επισήμως ανήκει στο Αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό (USN). Η βολή επετεύχθη καθώς το αεροσκάφος πετούσε στα 6000 πόδια. Με την εξαπόλυση του  πυραύλου υπέρυθρης καθοδήγησης δοκιμάστηκε και η διασύνδεση του data link με το F-35A. Μέσω του τελευταίου το αεροσκάφος φορέας θα μπορεί να κλειδώνει στόχους και μετά την άφεση του πυραύλου διερύνοντας έτσι τις ικανότητές του σε εμπλοκές μικρής εμβέλειας εντός οπτικού πεδίου.

Την δυνατότητα αυτή θα την έχουν εκ κατασκευής όλα τα αεροσκάφη F-35 που θα παραληφθούν από το Block 3F και μετά, εντός του 2017. Μέχρι στιγμής το αεροσκάφος μπορεί να εφοδιαστεί μόνο με βλήματα BVR ΑΙΜ-120C Amraam και βόμβες με καθοδήγηση GPS-Λειζερ Paveway. Σε αντίθεση με τον πύραυλο Amraam του οποίου ο τερματικός ενεργός ερευνητής ραντάρ μπορεί να δεχθεί παρεμβολές από το σύστημα ηλεκτρονικού πολέμου του αεροσκάφους στόχου, ο υπέρυθρος ερευνητής IIR του πυραύλου ΑΙΜ-9Χ είναι ανεξάρτητος και χάρις στην βελτιωμένη επεξεργαστική του μονάδα μπορεί να διακρίνει με ευκολία το αεροσκάφος στόχο από αντίμετρα φωτοβολίδων.

Σε συνδυασμό με την δυνατότητα βολής κατά στόχου με πολύ γωνία από τον διαμήκη άξονα (high-off Boresight), το σύστημα ηλεκτροοπτικών αισθητήρων DAS αλλά και τις υψηλές δυνατότητες ελιγμών χάρις στα ακροφυσία κατευθυνόμενης ώσης του AIM-9X, το F-35A αποκτά ένα ιδιαίτερα φονικό συνδυασμό.

Το F-35 σε διαμόρφωση εναέριας υπεροχής μπορεί να μεταφέρει 2 πυραύλους AIM-9X και 4 πυραύλους AIM-120C Amraam σε εσωτερικούς πυλώνες, διατηρώντας έτσι τα χαρακτηριστικά Stealth και την ικανοποιητική ακτίνα δράσης του.

ΥΓ. Προκαλεί ερωτηματικά η μη αποδεύσμευση φωτογραφιών κατά την βολή του AIM-9X από το F-35A. Σε τέτοιες περιπτώσεις συνηθίζεται τόσο η εταιρεία όσο και η Αμερικανική Πολεμική Αεροπορία να αποδευσμεύουν φωτογραφικό υλικό από το σημαντικό αυτό στιγμιότυπο της πορείας του προγράμματος. Είτε η USAF έγινε ξαφνικά μυστικοπαθής (εν αντιθέσει με την αντίστοιχη εκτόξευση για το F-22 Raptor) είτε κάτι πήγε στραβά με τον φωτογραφικό φακό. Ελπίζουμε να μην είναι πάλι μια αστοχία την οποία θα μάθουμε ένα χρόνο μετά όπως στην περίπτωση των ελλατωματικών δεξαμενών καυσίμου που αναφέραμε λίγες μέρες πιο πριν. Οψόμεθα τις επόμενες μέρες μήπως αποδεσμευτεί κάποια φωτογραφία, θα σας κρατήσουμε ενήμερους