170645_1

Μετά την συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών, 3 Ινδικά πρωτότυπα θα κατασκευαστούν μέχρι το 2018

Μετά από πολύχρονες διαπραγματεύσεις, οι Ινδοί και οι Ρώσοι διαπραγματευτές κατέληξαν σε αρχική συμφωνία για την από κοινού ανάπτυξη του μαχητικού 5ης Γενιάς PAK-FA. Η συμφωνία περιλαμβάνει μια βελτιωμένη ινδική έκδοση του ρωσικού μαχητικού PAK-FA, με την κωδική ονομασία FGFA. Κατά την διαπραγμάτευση οι δύο πλευρές συμφώνησαν στην ανάπτυξη του FGFA στα πλαίσια μιας σύμβασης Έρευνας και Ανάπτυξης αξίας 4 δις $. Η αξία αυτής της σύμβασης αρχικά ξεπερνούσε τα 6 δις $ και μειώθηκε κατά 35%  μετά από διετείς διαπραγματεύσεις.

Η κακή κατάσταση της Ρωσικής Οικονομίας σε συνδυασμό με την πτώση της αξίας του ρωσικού εθνικού νομίσματος, ρούβλιου οδήγησαν σε μια πιο ευέλικτη ρωσική διαπραγμάτευση. Η προοπτική κατασκευής έως και 250 μαχητικών αεροσκαφών FGFA σε βάθος χρόνου είναι από μόνη της αρκετή για να επανακαθορίσει την θέση της η εταιρεία Sukhoi. Επίσης πέραν της μειωμένης τιμής συμφωνήθηκαν και σειρά άλλων όρων που διασφαλίζουν την βιωσιμότητα του προγράμματος και βελτιώνουν δραματικά την μεταφορά τεχνογνωσίας για την ινδική πλευρά.

Αρχικά οι κυριότερες ενστάσεις της Ινδικής Αεροπορίας και της αεροπορικής βιομηχανίας Hindustan Aeronautics Ltd, ήταν:

α) Το υψηλό τίμημα της σύμβασης, η οποία έφτανε τα 6 δις $. Το τίμημα αυτό για μια σύμβαση R &D δέσμευε πολύτιμους πόρους που θα απαιτούνταν για το πιο σύντομο χρονικά πρόγραμα MRCA στο οποίο το Rafale βγήκε νικητής

β) Την απόκτηση τεχνογνωσίας σχεδίασης ιδιαίτερα των Stealth χαρακτηριστικών του αεροσκάφους και κρίσιμων υποσυστημάτων τα οποία επιτρέπουν data fusion αναμεσα στους διαφορους αισθητήρες τους αεροσκάφους (ESM, radar X band, πτερυγικό radar L band, EO/IR 101KS Atoll) ωστε να παρέχεται μια ολοκληρωμένη εικόνα της τακτικής κατάστασης.

γ) Την ανάπτυξη ισχυρότερων κινητήρων από τους AL-41 F οι οποία παράγουν απλά 25% περισσότερη ώση από τους αντίστοιχους AL-31.

δ) Η Ρωσική συμμετοχή στο πρόγραμμα δεν ήταν αρχικά εξασφαλισμένη όσον αφορά το ύψος της. Υπήρχε η υποψία ότι το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων θα το κατέβαλε η Ινδική πλευρά.

Με την τελευταία συμφωνία επετεύχθη μείωση τιμής στα 4 δις $. Η ρωσική συμμετοχή συμφωνήθηκε να είναι σε ισάξιο επίπεδο. Οι δύο χώρες τον επόμενο χρόνο θα αφιερώσουν 1 δις $ η κάθεμια για την ανάπτυξη του μαχητικού ενώ τα επόμενα 6 χρόνια θα καταβάλλουν αλλά 500 εκ $ την χρονιά. Έτσι το συνολικό κόστος ανάπτυξης θα ισοσκελιστεί σε μια περίοδο 7 χρόνων με ένα πιθανό σενάριο πλήρης παραγωγής τα έτη 2022-2023. Η ινδική πλευρά επίσης πιέζει για 360 μοιρών κάλυψη ραντάρ (μέσα από συνδυασμό πτερυγικών και εμπρόσθιου ραντάρ AESA) καθώς και την ανάπτυξη 50 συνολικά βελτιώσεων σε σχέση με το υπάρχων T-50. Το συμβόλαιο R&D ανάμεσα στην Hindustan Aeronautics Ltd και την Sukhoi προβλέπει την κατασκευή και παράδοση 11 πρωτοτύπων, 8 αεροσκαφών PAK-FA για την ρωσική αεροπορία και 3 αεροσκαφών FGFA για την Ινδική Αεροπορία IAF. Κάθε χώρα έχει ήδη ξοδέψει 300 σχεδόν εκατομμύρια $ για την ανάπτυξη της «προκαταρκτικής σχεδίασης». Η φάση της αρχικής σχεδίασης έχει ήδη ολοκληρωθεί από τον Ιούνιο του 2013.

Φαίνεται πως οι Ινδοί μετά από τις σκανδαλώδεις συμβάσεις παλαιότερων δεκαετιών, κατάφεραν να βελτιώσουν τις διαπραγματευτικές τους ικανότητες. Τις τελευταίες ώρες δημοσιεύματα στον Ινδικό τύπο αναφέρουν αλλη μια μείωση της σύμβασης για την απόκτηση 36 μαχητικών αεροσκαφών Rafale πιο κοντά στα 8 δις $ (προφανώς με πλήρες πρόγραμμα υποστήριξης, οπλισμού και ανταλλακτικών για μακροχρόνια περίοδο) που έχει στόχο η Ινδική κυβέρνηση. Η αρχική πρόθεση της Γαλλίας ήταν να κλείσει η συμφωνία στα 11 δις $ (!).

Αν και ακόμη δεν έχουν έρθει σε συμφωνία οι δύο πλευρές, οι εξελίξεις στο πρόγραμμα ανάπτυξης του FGFA θα ταρακουνήσουν την Γαλλική πλευρά, για γρήγορο κλείσιμο του συμβολαίου. Την Δευτέρα ο Πρόεδρος της Γαλλίας, Φρανσουά Ολάντ θα επισκεφτεί το Νέο Δελχί, έχοντας στις βαλίτσες του την τελευταία πρόταση της Γαλλικής Dassault Aviation. Μένει να δούμε αν επίστρεψει με «γεμάτες τις βαλίτσες του».