orion.PNG

Τα Orion σταδιακά μέχρι το 2019 θα ξαναπετάνε στους ουρανούς του Αιγαίου

To Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό ανέθεσε οριστικά στην εταιρεία Locheed Martin συμβόλαιο αναβάθμισης 4 αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P-3B και την ενεργοποίηση και επισκευή ενός αεροσκάφους P-3B της λεγόμενης «ενδιάμεσης» λύσης. Κατά το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί δομική ενίσχυση της ατράκτου του αεροσκάφους και την εγκατάσταση νέων πτερύγων, γεγονός που θα επιτρέψει την επέκταση της επιχειρησιακής τους ζωής κατά 15000 ώρες πτήσης.

Το συνολικό κόστος του συμβολαίου θα φθάσει τα 142,936,871 $. Ο εκσυγχρονισμός Μέσης Ζωής των αεροσκαφών θα επιτρέψει στο Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό να ξαναποκτήσει την χαμένη του ικανότητα ενιαίας εικόνας επιφανείας μέσα από την χρήση ΑΦΝΣ σε πραγματικό χρόνο και τον διαμοιρασμό πληροφοριών στον υπόλοιπο στόλο.

Λειτουργεί έτσι ως ένας πολλαπλασιαστής ισχύος για την υφιστάμενη δομή δυνάμεων.Επιπρόσθετα της δομικής ενίσχυσης της ατράκτου και των νέων πτερύγων, η εταιρεία Locheed Martin θα παράσχει τεχνικές εργασίες και εξοπλισμό για την ανακατασκευή και συντήρηση των αεροσκαφών, ένα εγχώριο Ελληνικό σύστημα αποστολής και διαχείρισης μάχης M2IMS της εταιρείας ISI Hellas,  Modular σύστημα  διαμοιρασμού δεδομένων ULS της ίδιας εταιρείας, νέα avionics καθώς και επιπλέον τεχνικό εξοπλισμό για την μετέπειτα λειτουργία τους.

Καθώς υπήρχε απευθείας ανάθεση μέσω FMS, χωρίς την διενέργεια διαγωνισμού, το συμβόλαιο υπόκειται στον νόμο 10 U.S. Code 2304(c) (4). Το αμερικανικό Naval Air Warfare Center Aircraft Division που βρίσκεται στην πόλη New Jersey είναι υπεύθυνο για την ορθή εκτέλεση του συμβολαίου.

Μερικές παρατηρήσεις: 

  • To χαμηλό κόστος της παραπάνω συμφωνίας περιλαμβάνει την επαναφορά και εκσυγχρονισμό 4+1 αεροσκαφών P-3B. Η τιμή αυτή απέχει πολύ από τα 490 εκ $ που επισήμως έχει αποδεχθεί η Ελληνική πλευρά.
  • To υπόλοιπο ποσό που δεν περιλαμβάνεται στην συμφωνία θα αφορά κυρίως αισθητήρες και ίσως συστημα ηλεκτρονικού πολέμου. Δεν έχει ακόμη ξεκαθαριστεί τι τυπο ραντάρ θα φοράνε τα αεροσκάφη, τι συστήματα IRST θα φέρουν και αν θα υπάρχει πρόβλεψη για ανθυποβρυχιακό εξοπλισμό που είναι και ο κύριος ρόλος του.
  • Η εταιρεία Locheed Martin σαν υπερεργολάβος θα πάρει το 29% του συμβολαίου αν η αρχική τιμή είναι τα 490 εκ $. Το υπόλοιπο 30% θα πάει επισήμως σε ανταλλακτικά και εξοπλισμό υποστήριξης αφήνοντας ένα 40 % ή 200.9 εκ $ το οποίο θα κατανεμηθεί για την αγορά αισθητήρων παρατήρησης, συλογής πληροφοριών και αυτοπροστασίας. Αυτό ισοδυναμεί με περίπου 50 εκ $ για κάθε αεροσκάφος. Τα χρήματα αυτά φτάνουν για τον πλήρη εξοπλισμό των αεροσκαφών με συγχρονα συστηματα ISR/ELINT. Θεωρούμε ότι στο ποσό αυτό, το οποίο είναι αρκετά ευσεβές, το ΠΝ μπορεί να χωρέσει όλα όσα επιθυμεί για σύστημα ESM, ραντάρ επιφανείας ΑΕSA, ανθυποβρυχιακή κονσόλα ακουστικού επεξεργαστή, ακουστικούς αναλώσιμους αισθητήρες και σύστημα ηλεκτροοπτικών αισθητήρων IRST. Το τελευταίο δεδομένων της καλύτερης χρήσης του από ελικόπτερα θα μπορούσαμε να πούμε πως μπορεί να είναι και χαμηλότερων προδιαγραφών ώστε να εξοικονομήθούν χρήματα για τα προηγούμενα.
  • Το Ελληνικό Πεντάγωνο, τηρεί σιγή ιχθύος στον εξοπλισμό που θα περιλαμβάνουν τα P-3 B. Δεκτο και θεμιτό, δεν απαντάει όμως στο ερώτημα αν τα σκάφη θα έχουν και ανθυποβρυχιακό ρόλο έστω και χωρίς οπλισμό μοιράζοντας πληροφορίες σε άλλα μέσα όπως φρεγάτες MEKO/S ή και ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα S-70 Aegean Hawk.(βλέπε Εκσυγχρονισμός P-3B το ανάγνωσμα ! )

Η κατανομή έργου θα γίνει μέχρι το 2019 με βάση τον παρακάτων πίνακα σε διαφορετικά μέρη τόσο σε Ελλάδα όσο και σε ΗΠΑ :

 

Περιοχή

Τοποθεσία

Κατανομή Έργου

 Georgia, USA  Marietta  62%
 Attiki, Greece  Athens  15%
Voiwtia, Greece  Schimatari  13%
 Baltimore, USA  Maryland  9%
 South Carolina, USA  South Carolina  1%