68517_1303

Το CIWS Mk15 Searam πάνω στο αντιτορπιλλικό USS Porter κλάσεως Arleigh Burke. Είναι εφοδιασμένο με την βελτιωμένη έκδοση Block 2 του συστήματος

Στις 4 Μαρτίου 2016, το πλήρωμα του αμερικανικού αντιτορπιλλικού USS Porter (DDG 78) εκτέλεσε με επιτυχία σειρά δοκιμών αποδοχής του συστήματος τερματικής αεράμυνας CIWS SeaRAM. Κατά τις δοκιμές έγινε και επιτυχής εκτόξευση/αναχαίτιση βλήματος RIM-116C Block II του υβριδικού συστήματος Mk 15 SeaRAM

To SeaRAM χρησιμοποιεί τους αισθητήρες (ραντάρ και ηλεκτροοπτικούς) και τα μηχανικά μέρη του συστήματος Mk 15 Phalanx Block 1B, αντικαθιστώντας το εξάκαννο πυροβόλο M-61 Vulcan, τύπου Gattling των 20 mm με κάλαθο 11 πυραύλων RIM-116C Block II. To τελευταίο έχει κάποιες σημαντικές διαφορές με τον προκάτοχό του Block 1A που εντοπίζονται κυρίως στον ισχυρότερο κινητήρα και τα 4 πτερύγια ελέγχου (αντί για δύο στο Block 1A) που επιτρέπει βελτιωμένες κινηματικές επιδόσεις και στην προσθήκη Βελτιωμένου αισθητήρα ανίχνευσης Η/Μ κυμάτων Evolved Radio Frequency (ERF) τα οποία εκπέμπουν οι ενεργοί ερευνητές radar των αντιπολοικών πυραύλων SSM όπως ο Exocet ή ο Harpoon.

Οι κυριότερες διαφορές της έκδοσης Block 1A και της νεότερης έκδοσης Block 2 είναι :

RIM 116 RAM Block 1A Block 2
Μήκος 2,83 μέτρα 2,88 μέτρα
Διάμετρος 12,7 εκατοστά 15,87 εκατοστά
Βάρος 74,4 κιλά 88,2 κιλά
Εκπέτασμα Πτερύγων 44,5 εκατοστά 32,17 εκατοστά

 

Συνολικά το Αμερικανικό Ναυτικό έχει παραγγείλει 502 πυραύλους RAM Block 2 για την περίοδο 2015-2019 ώστε να ανεφοδιάσει τα περισσότερα πλοία του με αυτό.

Η ύπαρξη του SeaRAM στα πλοία του Αμερικανικού Ναυτικού εξασφαλίζει την αυτόνομη λειτουργία των συστημάτων CIWS ανεξάρτητα από τις η/μ εκπομπές ραντάρ των κύριων ιστών ραντάρ. Έτσι το πλοίο μπορεί να λειτουργεί σε συνθήκες EMCON ή και radio silent σε περίοδο πολέμου και να αποφεύγει τον εντοπισμό από αντίπαλα συστήματα ESM. Το σήμα του ραντάρ Mk15 είναι ισχυρό μόνο για ανίχνευση στόχων σε μικρή εμβέλεια της τάξης των 10 περίπου χλμ. Έτσι ένα σύστημα συλλογής πληροφοριών ηλεκτρονικών εκπομπών ELINT/ESM που βρίσκεται σε απόσταση εκατοντάδων χιλιομέτων θα ήταν πολύ δύσκολο να το ανιχνεύσει. Τα υπάρχουσα συστήματα RAM βασίζονται στους αισθητήρες του πλοίου φορέα για αρχική καθοδήγηση των βλημάτων.

H Andria Slough, κυβερνήτης του πλοίου ανέφερε: «Η προσθήκη αυτού του ιδιαίτερα εξελιγμένου συστήματος στο οπλοστάσιο του Porter (πλοιου) είναι ιδιαίτερα ευπρόσδεκτη. Ο συνδυασμός και η συνεργασία πολλών ξεχωριστών προγραμμάτων και υπηρεσιών, τόσο στην θάλασσα όσο και στην στεριά, εξασφαλίζει ότι σε εμάς στην πρώτη γραμμή, διαθέτουμε τις ικανότητες που μας είναι αναγκαίες την στιγμή που τις χρειαζόμαστε«.

Το σύστημα SeaRAM εγκαταστάθηκε επειγόντως αυτόν τον καιρό σε 4 αντιτορπιλλικά Arleigh Burke που βρίσκονται στην Ευρώπη μετά από την έκδοση Επείγουσας Διαταγής Επιχειρησιακής Ανάγκης. Το USS Porter ήταν το πρώτο από τα 4 πλοία που έλαβε το σύστημα Mk 15 SeaRAM μαζί με τους πυραύλους RAM Block 2.

Προφανώς οι εξελίξεις στο μέτωπο της Συρίας όπως και η ολοένα αυξανόμενη ένταση στην Ουκρανία και πέριξ στην Ανατολική Ευρώπη, ταρακούνησε τις θέσεις κάποιων αξιωματικών του Αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού να δράσουν έγκαιρα και προληπτικά. Η συγκέντρωση όλο και περισσότερων δυνάμεων στην Ανατολική Μεσόγειο με την ύπαρξη του καταδρομικού  Varyag κλάσεως Slava και το καλοκαίρι του ρωσικού αεροπλανοφόρου Kuznetsov, δημιουργεί ιδιαίτερη επικινδυνότητα για την παρουσία του Αμερικανικού Στόλου στην Ανατολική Μεσόγειο. Ασχέτως των προθέσεων της πολιτικής ηγεσίας στην Αμερική για σύγκρουση ή όχι με την Ρωσία, το US Navy με τις κινήσεις αυτές της παρουσίας 4 αντιτορπιλλικών DDG εξοπλισμένων με αντιαεροπορικά συστήματα νέας γενιάς περνάει και ένα μήνυμα αποτροπής στην ρωσική πλευρά. Επίσης ενισχύει και το ηθικό των Νατοϊκών χωρών (ιδιαίτερα των ανησυχιών των Άγγλων λόγω των βάσεων τους στην Κύπρο) για την αυξανόμενη ρωσική ναυτική παρουσία στην περιοχή.

.