PAK FA:Σε αβέβαιο μέλλον χρηματοδότησης

PAK-FA-24

Το χρονοδιάγραμμα για την ανάπτυξη του αεροσκάφους 5ης γενιάς PAK FA φαίνεται ότι εκτροχιάζεται λόγω προβλημάτων με την Ινδική πλευρά που είναι ένας από τους κύριους χρηματοδότες

 

Η Ινδική κυβέρνηση δια στόματος του Υπουργού Άμυνας της χώρας ανέφερε: «Δεν θα επαναλάβουμε τα λάθη του παρελθόντος με την Sukhoi» όπως στο πρόγραμμα προμήθειας των Su-30 MKI. H απόφαση «έχει ληφθεί σε ανώτερα κλιμάκια της Ινδικής Ηγεσίας«. Θα προχωρήσουμε στην ανάπτυξη και χρηματοδότηση (σε ποσοστό 50% ) του προγράματος FGFA (έκδοχο του PAK FA με βάση τις απαιτήσεις της Ινδικής Αεροπορίας) «αν και μόνο εφόσον υπάρχει πλήρη μεταφορά τεχνογνωσίας από την Ρωσική πλευρά προς εμάς μαζί με τις 41 προτεινόμενες τροποποιήσεις για τις Ινδικές ανάγκες».

Υπενθυμίζεται πως το πρόγραμμα προμήθειας 272 μαχητικών αεροσκαφών Su-30 MKI δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί και μένουν ακόμη 32 αεροσκάφη να παραδοθούν τα επόμενα χρόνια. Συνολικά το πρόγραμμα εγχώριας κατασκευής 140 αρχικά Sukhoi στοίχισε  55717 Rs crore ή 7,89 δις δολλάρια. Τα χρήματα αυτά όμως παρόλο που το μεγαλύτερο μέρος των αεροσκαφών κατασκευάστηκε στην Ινδία δεν βοήθησαν να αναπτυχθεί καθόλου η τεχνογνωσία στην χώρα. Ακόμη και σήμερα δεν μπορεί να υπάρξει κατασκευή εγχώριων ανταλλακτικών χωρίς την συνδρομή της Sukhoi καθώς στην πράξη αυτό γίνεται στις εγκαταστάσεις της Ινδικής Αεροπορικής Βιομηχανίας HAL είναι η συναρμολόγηση προ-κατασκευασμένων κιτ του Su-30 MKI. Τόσο τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά  αεροσκάφος όσο και οι μέθοδοι κατασκευής παραμένουν άγνωστες στην Ινδική πλευρά ακόμη και σήμερα.

Συνολικά η Ινδία προτίθεται να προμηθευτεί 127 βαρέα δικινητήρια αεροσκάφη FGFA (βελτιωμένη έκδοση του PAK FA με βάση τις Ινδικές Ανάγκες) την επόμενη δεκαετία. Τα αεροσκάφη αυτά θα είναι πολλαπλού ρόλου με έμφαση κυρίως στην εναέρια υπεροχή και στην στρατηγική κρούση.

Από την ινδική πλευρά μετά από σύσκεψη του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας τέθηκαν δύο προαπαιτούμενα για την συνέχιση του προγράμματος FGFA:

i) Το 1ο αφορά την πλήρη μεταφορά τεχνογνωσίας, συμπεριλαμβανομένων «πηγαίων κωδικών» ώστε να είναι δυνατή στο μέλλον η ενσωμάτωση και πιστοποίηση νέων όπλων απευθείας από την ινδική Αεροπορία HAL.

ii) Το 2ο αφορά την παροχή τεχνικής βοήθειας από την Ρωσική Πλευρά για τον σχεδιασμό και κατασκευή του εγχώριου μαχητικού 5ης γενιάς AMCA η ανάπτυξη του οποίου είναι στα σκαριά από το 2008. Σκοπός του AMCA είναι ο ίδιος με αυτόν του LCA Tejas με στόχο την πλήρη αντικατάσταση παλαιοτέρης γενιάς αεροσκαφών όπως τα Mig-21/Sepecat Jaguar/Mig-27. Ετσι στόχος της IAF είναι το κυριο μέρος του στόλου της να αποτελείται από Ινδικής Κατασκευής Μαχητικά αεροσκάφη. Μετά την αποτυχημένη ανάπτυξη του LCA Tejas και την αναμονή για είσοδο σε υπηρεσία ακόμη και σήμερα, η παραγωγή του αεροσκάφους δεν αναμένεται να ξεπεράσει τις 120 μονάδες. Ετσι υπάρχει χώρος για μετά το 2020 για την εισαγωγή σε υπηρεσία ενός 5ης γενιάς «100% εγχώριου «μαχητικού, στην περιπτωσή μας του AMCA. Για να αποφευχθούν τα λάθη του παρελθόντος και καθυστερήσεις απαιτείται από την Ρωσική πλευρά ενεργή εμπλοκή στην σχεδίαση και ανάπτυξη του αεροσκάφους από τα αρχικά στάδια του προγράμματος.

Υπενθυμίζεται ότι ένα χρόνο πριν τον Ιανουάριο του 2016 είχε υπογραφεί συμφωνία για τα κονδύλια ανάπτυξης του αεροσκάφους καθώς και δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση του όλου προγράμματος (βλέπε Ρωσία-Ινδία: Αρχική συμφωνία για το ινδικό PAK-FA ). Τότε είχε επιτευχθεί μείωση κατά 35% του κόστους του προγράμματος και μεγαλύτερη συμμετοχή της Ρωσικής πλευράς στην χρηματοδότηση του εγχειρήματος. Στόχος είναι η έναρξη πλήρους παραγωγής του FGFA το 2022-2023. Με λίγα λόγια τότε είχε διευθετηθεί το οικονομικό πλαίσιο αποφεύγοντας μελλοντικές υπερ-κοστολογήσεις και καθυστερήσεις.

Είναι πολύ πιθανόν οι νέες απαιτήσεις της Ινδίας να είναι μια διαπραγματευτική ευκαιρία ώστε να κερδίσουν ακόμη περισσότερα, ιδιαίτερα στον τομέα της τεχνογνωσίας. Η παραδοχή από ανώτερα στελέχη της Κυβέρνησης και της Αμυντικής Βιομηχανίας ότι η μεταφορά τεχνογνωσίας στην περίπτωση των Su-30 MKI ήταν μηδαμινή παρόλο που αφιερώθηκαν πάρα πολύ μεγάλα ποσά. Για να αποφευχθεί ένα παρόμοιο σενάριο και να διασφαλιστεί ότι η μεταφορά τεχνογνωσίας θα γίνει, θέτονται εκβιαστικά διλήμματα στην Ρωσική πλευρά η οποία αναζητά εναγωνίως οικονομικούς πόρους.

Λόγω καθυστερήσεων της εξεύρεσης χρηματοδότησης η Ρωσία στο δικό της πρόγραμμα PAK-FA θα εισάγει τα αρχικά μοντέλα παραγωγής PAK -FA (πιθανότατα 2-3 μοίρες μαχητικών) την περίοδο 2018-2020 με τον παλαιότερης γενιάς κινητήρα AL-41 F1. Παρόλο που αποτελεί κορυφαία επιλογή εντούτοις δεν αξιοποιεί πλήρως τις αεροδυναμικές αρετές του PAK FA ιδιαίτερα στον φάκελο πτήσης του super-cruise χωρίς μετάκαυση. Ο μελλοντικός κινητήρας που θα το εφοδιάσει θα του παρέχει δυνατότητες ελιγμών και επέκτασης του φακέλου πτήσης του, τις οποίες μόνο το Αμερικανικό Μαχητικό F-22 Raptor διαθέτει. Ο νέος κινητήρας με την προσωρινή κωδική ονομασία izdeliye 30 υπόσχεται 24,054lbs ώση και 39,566lbs ώση με μετάκαυση. Οι τιμές αυτές ισοδυναμούν με άυξηση της ώσης κατά  14.5% και 19.5% σε σχέση με τον AL -41 F1 που πετυχαίνει  21,000 και 33000 ώση αντίστοιχα.

Οποιαδήποτε καθυστέρηση ή κόλλημα στις διαπραγματεύσεις των δύο πλευρών αναμένεται να επηρεάσει το ήδη καθυστερημένο κατά 2 χρόνια πρόγραμμα ανάπτυξης του κινητήρα. Μένει να δούμε κατά πόσο η νέα τακτική της Ινδικής πλευράς είτε θα πετύχει πλήρως τους στόχους της είτε δεν θα πετύχει την «λεπτή κόκκινη γραμμή» για τις ηγέτιδες αμυντικές βιομηχανίες στην αεροδιαστημική που είναι η δυνατότητα μεταφοράς τεχνογνωσίας σε τρίτη χώρα.

 

 

One thought on “PAK FA:Σε αβέβαιο μέλλον χρηματοδότησης

  1. Ναι αλλά τα μεμέτια με τα μισά λεφτά και το 1/10 της τεχνογνωσίας θα φτιάξουν μαχητικό. Αυτά να τα βλέπουν όσοι δεν αντιλαμβάνονται τι κατάληξη θα έχουν οι φιλοδοξίες των δίπλα.

    Αρέσει σε 2 άτομα

Πείτε μας την άποψή σας...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s