M1A1 Abrams

M1A2 abrams in iraq

Στο παρόν άρθρο γίνεται μια σύντομη παρουσίαση στο M1 Abrams και συγκεκριμένα στην έκδοση Μ1Α1.

Το Μ1Α1 την παρούσα στιγμή είναι το κύριο άρμα μάχης του στρατού των ΗΠΑ όπως και μερικών συμμάχων τους στην Περιοχή της Μ.Ανατολής (Αίγυπτος 880 άρματα μάχης Μ1Α1,Κουβέιτ 218 άρματα Μάχης Μ1Α2,Σαουδική Αραβία 315 άρματα μάχης Μ1Α2).Γύρω στα 8800 άρματα μάχης Μ1 και Μ1Α1 και 77 Μ1Α2 έχουν κατασκευαστεί για τον αμερικανικό στρατό. Από αυτά 600Μ1Α1 έχουν αναβαθμιστεί στην πιο σύγχρονη έκδοση Μ1Α2 την περίοδο 1996-2001. Έπιπλέον το 2004 ο αυστραλιανός στρατός αγόρασε 59  Μ1Α1 , ενώ το 2005 η Αιγυπτος προμηθεύτηκε άλλα 125.Επιπλέον άλλα 58  Μ1Α1 τα οποία αναβαθμίστηκαν στην έκδοση Μ1Α2 παραδόθηκαν στην Σαουδική Αραβία την περίοδο 2006.


Το αρχικό Μ1 Abrams εισήλθε σε υπηρεσία τέλη της δεκαετίας 70 και ήταν αρχικά εφοδιασμένο με ένα ραβδωτό πυροβόλο 105 mm. To M1A1 εισήλθε σε παραγωγή την περίοδο 1985 -1993 .Συνολικά παρήχθησαν 4796 Μ1Α1 για τον αμερικανικό στρατό. Από την έδκοση αυτή και έπειτα αντικαταστάθηκε το ραβδωτό πυροβόλο των 105 mm Μ68Α1 από ένα λειόκανο 120mm Μ256 σχεδίασης Rheimentall κατασκευής Chrysler Defense. Το 120mm Μ256  Rheimentall κατασκευάστηκε κατόπιν άδειας για το Μ1Α1, είναι πανομοιότυπο με το L/44 που είναι εξοπλισμένα τα Leorpard 2 (τα Λεο 2 Α4) και η μόνη διαφορά βρίσκεται στο σύστημα ανάσχεσης ανάκρουσης (recoil) το οποίο στην περίπτωση του Μ1Α1 είναι σπειρωτών ελατηρίων ενώ στο αντιστοιχό του Λεο 2 υδραυλικό.

To M1A1 υιοθετεί μια σειρά από βελτιώσεις όπως ένα σύστημα προστασίας NBC από χημικό-βιολογικό-πυρηνικό πόλεμο καθώς και αναβαθμισμένη θωράκιση ενισχυμένη με απεμπλουτισμένο ουράνιο. Επιπλέον διαθέτει σύστημα διέλευσης βαθύ υδατινου κωλύμματος , σύστημα PLRS ευρεσης θέσης-τοποθεσίας,Ψηφιακή Ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου  (DECU) που βοηθάει εκτός των άλλων στην εξοικονόμηση καυσίμου.

Για λόγους μελλοντικής cost-effective υποστήριξης ,καθώς και για αύξηση των συνολικών δυνατοτήτων του άρματος αναπτύχθηκε  μια ακόμη έκδοση η M1A1D που ενσωματώνει τεχνολογίες που περνάνε το M1A1 στην πλήρη ψηφιακή εποχή αντικαθιστώντας το ΤΝΒ και ΗΝΒ (turret and hull network box)  όπως και νέα επιπλέον θωράκιση που μπορεί να μπει επιπρόσθετα . Παράλληλα ενσωματώνεται 2 γενιάς FLIR κάμερα (ίδιας με αυτή της έκδοσης Μ1Α2 )αυξάνοντας την ταχύτητα πρόσκτησης στόχων,ακρίβεια,επίγνωση της κατάστασης και κατεπέκταση φονικότητας του άρματος.

Οπλισμός Μ1Α1

Με το πυροβόλο Μ256 των 120 mm το Μ1Α1 μπορεί να εμπλέξει στόχους αποτελεσματικά σε αποστάσεις 4 km (αποδεδειγμένα σε πραγματικές επιχειρήσεις στην Desert Storm). Το κύριο βλήμα που χρησιμοποιείται εναντίον αρμάτων είναι το M829 120mm, APFSDS-T ενισχυμένο από απεμπλουτισμένο ουράνιο. Το απεμπλουτισμένο ουράνιο έχει 2.5 φορές υψηλότερη αντοχή από το ατσάλι ( όπως και βάρος 1.7 φορές μεγαλύτερο ) και χάρη σε αυτό του το χαρακτηριστικό το Μ829Α1 είναι ενα από τα πιο φονικά βλήματα διάτρησης θωράκισης αρμάτων με το μεγαλύτερο hit/kill ratio. Επιλεόν το απεμπλουτισμένο ουράνιο με το οποίο είναι κατασκευασμένο το βλήμα όταν χτυπάει στο στόχο γίνεται πυροφόρο και αναπτύσσεται τρομακτική πίεση με αποτέλεσμα να λιώνει το μέταλλο της αντίπαλης θωράκισης και το υπόλοιπο τμήμα του βλήματος που δεν έχει λιώσει  να εισέρχεται μαζί με λιωμένα τμήματα της θωράκισης στο εσωτερικό του αντίπαλου οχήματος και να προσκρούει σε οτιδηποτε δημιουργώντας ανάφλεξη-πυρκαγιά. Στις περισσότερες των περιπτώσεων τα θράυσματα  βρίσκουν το τμήμα βλημάτων -οπλισμού όπου η παραμικρή έκρηξη οδηγεί στην έκρηξη των βλημάτων που υπάρχουν μέσα στον πύργο του αντίπαλου άρματος και διάλυση από μέσα του πύργου.

Ο οπλισμός του συμπληρώνεται από ενα Μ2 Browing 12.7 mm με μεγεθυντική διόπτρα 3χ για τον commander, ένα ομοαξονικό  με το κύριο πυροβόλο  M240 7,62 mm  και άλλο ένα 7,62mm M240 στον πύργο .

Εξοπλισμός Μ1Α1

Η θέση του Αρχηγού πληρώματος  διαθέτει έξι περισκόπια  που προσφέρουν κάλυψη 360 μοιρών .Επιπλέον μια ανεξαρτητη θερμική κάμερα (ITV) κατασκευής της Texas Instruments προσφέρει 360 μοιρών σταθεροποιημένη θερμική παρατήρηση μέρα και νύχτα καθώς επίσης  και λειτουργίες όπως automatic sector scanning,automatic target cueing (αυτόματη ανάθεση στόχου στον πυροβολητή χωρίς να χρειάζεται προφορική επικοινωνία) και ένα πλήρες σύστημα back-up ελεγχου πυρός για τον αρχηγό πληρώματός όπου μπορεί να εμπλέξει ο ίδιος ανεξάρτητα από τον πυροβολητή τους στόχους. Έτσι η ύπαρξη δυνατότητας hunter-killer όπως και η φονικότητα των πυρομαχικών απεμπλουτισμένου ουρανίου επιτρέπει την ταχεία πρόσκτηση στόχων και την άμεση αποτελεσματική εμπλοκή τους.

      

Ο πυροβολήτής διαθέτει ένα ηλετκρο-οπτικό σκοπευτικό κατασκευής Hughes Aircraft Company καθώς επίσης και επίσης και του συστηματος TIS (night vision thermal). Το σύστημα πλαισιώνεται από ένα αποσταστιόμετρο laser μέτρησης της απόστασης του χτόχου επίσης της Hughes με ακρίβεια +/-10 μέτρων . Το ψηφιακό σύστημα ελέγχου πυρός του M1A1 abrams το οποίο συνδυάζει τα δεδομένα του αποστασιόμετρου laser ,την ταχύτητα του ανέμου ,την γωνία πρόσκτησης,τη γωνία κλίσης  του όπλου ,καθώς και δεδομένα από ένα στατικό εκρρεμες αισθητήρα κλίσης στο κέντρο του πύργου. Ο χειριστής -πυροβολητής (ακόμη και ο αρχηγός πληρώματος)  είσαγει τα δεδομένα βαρομετρικής πίεσης,τύπου πυρομαχικού και θερμοκρασίας καθιστώντας το όπλο έτοιμο για βολή.

Η θέση του οδηγού βρίσκεται στο κέντρο του σκάφους του άρματος και διαθέτει περισκόπιο 120 μκοιρών καθώς και σύστημα νυχτερινής όρασης. Το σύστημα επιτρέπει την οδήγηση υπό δύσκολες συνθήκες ορατότητας όπως κάτω από πυκνή ομίχλη-σκόνη καθώς και σε συνθήκες πλήρους συσκότισης όπως τη νύχτα.

Ο πύργος πλαισιώνεται από 2 6-pack συστηματα εκτόξευσης καπνογόνων ένα στην κάθε πλευρά του πύργου. Παράλληλα όπως σε πολλά άρματα υπάρχει δυνατότητα μέσω της μηχανής που το κινεί να δημιουργηθεί τείχος καπνού.

Θωράκιση Μ1Α1

Παρακάτω δίνονται τα εκτιμώμενα επίπεδα θωράκισης του Μ1 Abrams . (Πηγή http://collinsj.tripod.com/protect.htm ,http://www.fprado.com/armorsite/abrams.htm)

Μία από τις πιο ενδιαφέρουσες τροποποιήσεις της σειράς M1A1 ήταν η νέα σύνθετη  θωράκιση συμπεριλαμβανομένων απεμπλουτισμένου ουρανίου (DU) πλακών. Αυτή η θωράκιση αυξάνει σημαντικά την αντίσταση ενάντια σε κινητικής ενέργειας βλήματα. Κατά τη διάρκεια του Πολέμου του Κόλπου, M1A1 άρματα  μπορούσαν να εμπλακούν άμεσα εναντίον αρμάτων του εχθρού παρόλο που βρίσκονταν μέσα στο line of sight εχθρικών σκοπευτικών με μικρό κίνδυνο από ενδεχόμενη ζημία από βολές εχθρικών βλημάτων λόγω της πολύ ισχυρής μπροστινης τους θωράκισης ειδικά σε μακρινές αποστάσεις που το εχθρικό βλήμα έχει χάσει μέρος της κινητικής του ενέργειας. Αυτό σημαίνει ότι τα M1A1 άρματα  μπορούσαν να πλήξουν τους στόχους τους, ενώ παράλληλα τα ιρακινά Τ-72  αν τα χτυπούσαν, δεν θα μπορούσαν να διατρήσουν  τη θωράκιση των  M1A1 . Επίσης, λόγω της θωράκισης απεμπλουτισμένου ουρανίου , ούτε ένα περιστατικό διάτρησης δεν σημειώθηκε. Αμερικανικά  Μ1Α1 δέχτηκαν πολλά  εχθρικά πυρά από κοντινή απόσταση από Ιράκινά σοβιετικής κατασκευής Τ-72 και Τ-72 M , αλλά τα βλήματα δεν ήταν απλώς σε θέση να διεισδύσουν τη θωράκιση του M1A1. Το μοντέλο που είχε αυτό το χαρακτηριστικό ονομαζόταν M1A1 ΗΑ (Heavy Armor), και είχε θωράκιση που ισοδυναμεί  με 600 mm έναντιον ωλημάτων  κινητικής ενέργειας (APFSDS), και 1.300 mm έναντι χημικης ενέργειας βλημάτων ( ATGM  και  HEAT ). Χαρακτηριστικά μπορούμε να αναφέρουμε πως σε περίπτωση διατρησης της θωράκισης από εχθρικό  βλήμα HEAT οι πάνω θωρακισμένες  πλάκες DU απεμπλουτισμένου ουρανίου εκρύγνηνται προς τα έξω αντισταθμίζοντας τη ζημιά .

Πέρα από τη θωράκιση  απεμπλουτισμένου ουρανίου που διαθέτει το άρμα για τον πύργο έχουν γίνει κατάλληλες τροποποιησης ώστε η αποθήκη οπλισμού των πυρομαχικών -βλημάτων να βρίσκονται πίσω απο θωρακισμένες θύρες ασφαλείας μέσα σε θωρακισμένα πλαίσια. Έτσι ακόμη και αν κάποιο εχθρικό βλήμα διατρήσει τον πύργο η πιθανότητα να διαπεράσει και την εσωτερική θωράκιση της αποθήκης οπλισμού όπως και των θωρακισμένων πλαισίων αυξάνει την επιβιωσιμότητα του άρματος και μειώνει τη πιθανή ζημιά που μπορεί να προκληθεί.

Κινητήρας Μ1Α1 

Αφήσαμε το μελανό σημείο του Μ1Α1 για το τέλος .

 

Ο κινητήρας του Μ1Α1 Abrams είναι ο Honeywell AGT 1500hp  συνδεδεμένος με το Allison X-1100-3B κιβώτιο ταχυτήτων με 4 ταχύτητες για εμπρός κίνηση και 2 ταχύτητες για όπισθεν. Ο συγκεκριμένος κινητήρας είναι στροβιλοκινητήρας ο οποίος με σωστή εργοστασιακή συντήρηση έχει θεωρητικά «άπειρη διαρκεια» ζωής. Παρολαυτά η υψηλή του κατανάλωση η οποία είναι διπλάσια σε σχέση με το Λεο2 το καθιστά εξαιρετικά κοστοβόρο ενώ έχει και σαν αντίκτυπο στην επιχειρησιακή του εμβέλεια η οποία είναι γύρω στα 440 km σε σχέση με τα 550 km του Leo2 (τιμή για cruising speed , όχι  τη μέγιστη ταχύτητα που αναπτύσσεται στο πεδίο της μάχης)

Σε δοκιμές που έχουν γίνει ο αεριοστρόβιλος καταναλώνει απίστευτα στις υψηλές στροφές και στις υψηλες ταχύτητες με αποτέλεσμα να χρησιμοποιείται μονάχα στη διάρκεια της μάχης. Σε  δοκιμές παρατηρήθηκε διπλάσια κατανάλωση σε σχέση με το Λεο 2

Επιπλέον το 68% των προβλημάτων συντήρησης εντοπίζονται σε αυτον με αποτέλεσμα ο αμερικανικός στρατός να προχώρησε σε μια σειρά αναβαθμίσεων για να μειώση το κόστος αλλά και να αυξησει και τη διαθεσιμότητα (πηγή fas.org) .

Συμπεράσματα

Προσωπική άποψη του γράφοντος είναι ότι παρολη τη σημαντική αυτη παράμετρο της κατανάλωσης καυσίμου σε συνθήκες μάχης που κάνει τον ανεφοδιασμό σε καύσιμα πιο συχνό το συγκεκριμένο άρμα μάχης κατατάσσεται το 2ερο καλύτερο στον κόσμο σε συνολικά χαρακτριστικά. Ειδικά η θωρακιση του και η χρηση πυρομαχικών απεμπλουτισμένου ουρανίου το καθιστουν ιδιαιτερα φονικό και hard to kill.  Η πιθανή μελλόντική του απόκτηση τον προσεχή καιρό από τον ελληνικό στρατό καθώς και ενα πρόγραμμα απόσυρσης όλων των υπόλοιπων αρμάτων μάχης που υπηρετούν σήμερα στον ΕΣ εκτός από τα ΛΕΟ2 θα δημιουργήσουν ένα στόλο γύρω στα 800 άρματα μάχης συνολικα  3ης γενιας τα οποία επαρκούν για την κάλυψη κάθε παρούσας και μελλοντικής απειλής.

Μερικά LEO1 A5 μπορουν να παραμείνουν σε υπηρεσία μέχρι την πλήρη αξιοποίηση τους

Αυτο που απαιτείται είναι σωστός προγραμματισμός και οργάνωση  τόσο σε οικονομικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο ενταξής τους στις αντίστοιχες μονάδες.Δε χρειαζόμαστε σαβουρες του πολέμου του βιετναμ και της κορέας.Μ48Α5 καθώς και Leo1A5 μπορούν είτε να πωληθούν είτε να χρησιμοποιηθούν για άλλους σκοπους.Μια πιθανή προμήθεια Μ2Α2 Bradley θα δημιουργήσει ενα συγχρονο σχηματισμό στον Εβρο όπου με κατάλληλη εκπαίδευση δεν έχει σε τπτ να ζηλέψει σε σχέση με τους υπόλοιπους στρατούς.

One thought on “M1A1 Abrams

  1. 1oν) Τα Αbrams ειναι ασυμφορα, βαρια (δεν εχουν την ευελιξια ρωσικων), και κατα την προσωπικη μου γνωμη κακως πηραμε τα leo 2. Μας κοστισαν πανω απο τα διπλασια χρηματα αν αγοραζαμε Τ-80 ακομη και Τ-90!
    Τωρα οσον αφορα τα brandley που αναφερετε παρακατω, υψηλο κεντρο βαρους, καλη θωρακιση μεν αλλα οχι τοσο «φονικα», γρηγορα και ευελικτα.
    Προταση μου τα bmp-3 τα οποια ειναι πολυ φθηνοτερα, πιο οικονομικα και πιο καταλληλα για επιχειρησεις σε Εβρο, νησια και αρμοζοντα για πεζοναυτες.

    Μου αρέσει!

Πείτε μας την άποψή σας...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s