Πολεμικό Ναυτικό 2017: Σε τροχιά αβεβαιότητας

Στην δύση της ερχόμενης δεκαετίας ο προγραμματισμός του ΠΝ θα το βρεί μπροστά σε δύσκολες αποφάσεις απόσυρσης κύριων μονάδων επιφανείας και ταυτόχρονης αναβάθμισης της Τουρκικής Ναυτικής απειλής

Με αφορμή την συνέντευξη εφ’όλης της ύλης που παρέθεσε ο νυν Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχος Νικόλαος Τσούνης κρίναμε σκόπιμο να αναφέρουμε τις κυριότερες αναφορές του οι οποίες δίνουν το στίγμα των μελλοντικών εξελίξεων την επόμενη πενταετία.

 

Συγκεκριμένα ο Α/ΓΕΝ τόνισε τα παρακάτω:

  1. To πρόγραμμα εκσυγχρονισμου των P-3B προχωράει ομαλά και το πρώτο αεροσκάφος της ενδιάμεσης λύσης θα παραδοθεί εντός του 2017. Δεν έχει αποσαφηνιστεί ακόμη και τώρα τι εξοπλισμό θα φέρουν τα αεροσκάφη αυτά. Εδωσε όμως το στίγμα ότι προτεραιότητα του ΠΝ είναι τα αεροσκάφη αυτά να λάβουν πρωταγωνιστικό ρόλο σε επιχειρήσεις στην Ανατολική Μεσόγειο και να δίνουν ενοποιημένη ναυτική εικόνα. Τα αεροσκάφη αυτά δεν τα προορίζει το ΠΝ για ανθυποβρυχιακές αποστολές, κάτι το οποίο άλλα μέσα (ελικόπερα σε συνεργασία με φρεγάτες) μπορούν να κάνουν πολύ πιο αποδοτικά. Με λίγα λόγια επιβεβαιώνει τους φόβους μας ότι ο εκσυγχρονισμός τους θα επικεντρωθεί στην ναυτική επιτήρηση και στην συλλογή πληροφοριών (ELINT) παραμερόντας το κρίσιμο κομμάτι του ASW για το οποίο απορρίφθηκαν άλλες λύσεις όπως η ισραηλινή πρόταση για UAV Heron με ραντάρ SAR/GMTI και ESM.
  2. Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την εκκίνηση του προγράμματος εκσυγχρονισμού των 4 φρεγατών ΜΕΚΟ 200 ΗΝ. Τα πλοία αυτά τα οποία είναι τα πιο σύγχρονα και αξιόμαχα αναμένεται μονάχα να λάβουν to 2019 επιπλέον βλήματα ESSM Block 2 με ενεργό ερευνητη ραντάρ εξαλείφοντας έτσι τα μειονεκτήματα της τεχνολογίας SARH σε επιθέσεις κορεσμού καθώς πλέον δεν θα στηρίζονται (ή τουλάχιστον θα μπορουν να δρουν και αυτόνομα) στην τερματική καταύγαση των STIR
  3. Η απόκτηση νέων τορπίλλων δεν είναι στις άμεσες προτεραιότητες του ΠΝ καθώς τα υπηρετούντα υποβρύχια ήδη χρησιμοποιούν σύγχρονες τορπίλλες σε επαρκές απόθεμα.
  4. Η απόσυρση των υποβρυχίων U-209/1100 τα επόμενα χρόνια δεν θα συνοδευτεί από την προμήθεια δύο νέων υποβρυχίων U-214/1800 κλάσεως Παπανικολής.
  5. Η προμήθεια αντιτορπιλλικών Arleigh Burke από τις Ηνωμένες Πολιτείες δεν είναι ρεαλιστική καθώς τόσο το λειτουργικό  και η επάνδρωση είναι διπλάσιο σε σχέση με τις υπάρχουσες όσο και το Ελληνικό Αίτημα βρίσκεται στην 10η λίστα αναμονής πριν από 9 χώρες. Δεδομένου ότι οι ΗΠΑ μετατοπίζουν την προσήλωση τους στον Ειρηνικό χώρες όπως η Ιαπωνία, η Κορέα και η Ταιβάν. Στην τελευταία έχουν καταλήξει τα αντιτορπιλλικά Kidd έναντι 738 εκ $ για τα οποία παλαιότερα ενδιαφερόταν και η χώρα μας.
  6. Δεν αναμένεται προμήθεια νέων σκαφών ανορθοδόξου πολέμου/ υποβρυχίων για την ΔΥΚ
  7. Ενδιαφέρον του Πολεμικού Ναυτικού είναι η προμήθεια μεταχειρισμένων Ανθυποβρυχιακών Ελικοπτέρων SH-60 Seahawk από τα αποθέματα του USN. Το θετικό της υπόθεσης είναι πως το αίτημα προχωράει λόγω και του μικρού του κόστους. Σκοπός του ΠΝ είναι η προμήθεια 6-8 ελικοπτέρων για την αντικατάσταση των ΑΒ-212 ASW.
  8. Στο θέμα των αεροστρωμνων ταχείας μεταφοράς ενισχύσεων ZUBR, πλήρως επιχειρησιακά είναι τα 2 από τα 4 αεροστρωμνα ενώ εργασίες γίνονται αυτήν την στιγμή και στο 3ο σκάφος ώστε να καταστεί σύντομα επιχειρησιακό.
  9. Το 6ο και 7ο ΤΠΚ Ρουσεν προχωράνε κανονικά με τις παραδόσεις να μην εμφανίζουν σημάδια μεγάλων καθυστερήσεων.

Συμπερασματικά, το ΠΝ την τρέχουσα 5ετία δεν αναμένεται να προβεί σε κάποια κίνηση σημαντικής ενίσχυσης ενόψει της κατακόρυφης αύξησης της μαχητικής ισχύος του Τουρκικού Ναυτικού. Τα 500 εκ $ που θα στοιχίσει το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των P-3B όλως τυχαίως αντιστοιχούν με τα 400 εκ του προγράμματος Eκσυγχρονισμού Μέσης Ζωής ΜΕΚΟ 200 ΗΝ και το πρόγραμμα απόκτησης νέων εξελιγμένων τορπιλλών WASS White Shark ή DM2A4 Seahake κόστους κάτω των 100 εκ $.

Καθώς τα μόνα νέα πλοία θα είναι τα 2 νέα ΤΠΚ υπενθυμίζεται ο προγρμματισμός του Τουρκικού Ναυτικού για τα επόμενα χρόνια:

i) Προμήθεια 2 ακόμη κορβετών του προγράμματος Milgem ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό σε τέσσερα πλοία. Μέχρι το 2025 άλλα 4 μεγενθυμένα πλοία στο εκτόπισμα μιας φρεγάτας θα αποκτηθούν. Συνολικά δηλαδή θα παραδοθούν μέχρι το 2025 (4+4) 8 νέα πλοία των εκδόσεων Batch I και Batch II. Τα πρώτα θα αναλάβουν ανθυποβρυχιακές αποστολές ASW ενώ τα δευτερα θα αναλάνουν αποστολές ναυτικής κυριαρχίας AsuW. Για τον σκοπό αυτό τα πλοία της Batch II θα είναι επιμηκυμένα κατά 10 μέτρα ώστε να δεχθούν εκτοξευτή VLS ΜΚ41 για χρήση αντιαεροπορικών πυραυλων ESSM, 16 συνολικά πυραύλων εναντίον πλοίων SSM (πιθανότατα ATMACA), Phalanx CIWS (αντι για RAM) καθώς και συστήματος ενεργών αντιμέτρων κατά τορπίλλων. Το τελευταίο θα εγκατασταθεί και στα 4 πρώτα σκάφη της κλάσης

ιι) Προμήθεια 6 νέων υποβρυχίων T-214 με εγχώρια τουρκικά σόναρ και συστήματος μάχης. Το γεγονός αυτό θα δημιουργήσει μια κατώτερη κλάση από τα υποβρύχια Παπανικολής. Θα είναι όμως εφοδιασμένα με εξελιγμένες τορπίλλες MK 48 ADCAP mod6. H ολοκλήρωσή τους αναμένεται ανάμεσα στο 2022-2025. Ετσι ο συνολικός αριθμός υποβρυχίων του ΤΝ θα αριθμεί 14 υποβρύχια αποτελούμενα από 6 Τ214 AIP +8 U-209/1400. Στο τέλος του 2025 δεν είναι βέβαιο αν το Ελληνικό ΠΝ συνεχίζει να διατηρεί σε υπηρεσία 7 παλαιότερα U-209 1100/1200 πιθανότατα διατηρώντας μόνο τα 3 U-209/1200 μαζί με το εκσυγχρονισμένο με AIP Ωκεανός. Μια αναλογία 8 προς 14…

ιιι) Προμήθεια του αεροπλανοφόρου Anadolu το οποίο θα τεθεί σε υπηρεσία από το 2023 και μετά. Στο αεροπλανοφόρο αυτό αναμένεται να προστεθεί και μια μοιρα αεροσκαφών F-35 μαζί με 4 τουλάχιστον οργανικά  ελικόπτερα S-70B/B-28 ASW

iv) Ολοκλήρωση των εργασίων αναβάθμισης και εξοπλισμού με ESSM Block 2 τεσσάρων φρεγατών Perry με ΜΚ41 VLS μαζί με 3D ραντάρ Smart S MK2 (το τελευταίο είναι το κύριο ραντάρ έρευνας αέρος για τα 8 σκάφη του προγράμματος MILGEM). Ετσι το ΤΝ θα διαθέτει 4 φρεγάτες ΜΕΚΟ, 4 εκσυγχρονισμένες Perry και 8 κορβέτες/φρεγάτες του προγράμματος MILGEM. Με τον τρόπο αυτό το 50% του στόλου των κυριων μονάδων επιφανείας θα είναι νεοτευκτα σκάφη (!)

 

 

24 thoughts on “Πολεμικό Ναυτικό 2017: Σε τροχιά αβεβαιότητας

  1. Μπραβο στο επιτελειο και παντα τετοια ευχαριστα νεα να μας φερνουν. Συγχαρητηρια και στο νεο Α/ΓΕΝ καριερας που με την σειρα του όπως πηρε το ΠΝ ετσι θα το παραδωσει. Μπορει να προλαβει και μικροτερο αλλα τουλ θα εχουμε Ναυτικη Αεροπορια Επιτηρησης. Όπως ειχε πει τοτε «το ΠΝ», τα λοιπα εξοπλιστικα προγραμματα δεν θα επηρρεαστουν από τον εκσ των Ρ3Β. Ετσι τα F16 θα εκσ οποτε βρισκονται τα κονδυλια με …δοσεις, δεν επηρρεαζεται το υψος του ΕΜεσηςΖ των ΜΕΚΟ αφου …δεν θα γινει και δεν αγοραζονται Τ/Λ αφου ηδη εχουμε (τις …συγχρονες SUT) και πολύ κακως ειχε γινει διαγ/σμος τοτε στις εποχες των παχεων αγελαδων. Τα πλοια που μας ενδιαφερουν για την αντικ/ση των μη εκσ S είναι …διαβαθμισμενη πληρ/ρια όπως τα vertigo στα Ε/Π και για τις υπολοιπες Φ/Γ σχεδιαζονται πολλα για τα οποια πρεπει να αποφασισει ομως η επομενη κυβερνηση, η οποια αφου στρωσει τα ναυπηγεια ακολουθως θα βρει τα χρηματα απολυοντας συριζαιους και προσλαμβανοντας τους δικους της νδιτες που είναι φθηνοτεροι-αφου αυτοι είναι του κεφαλαιου. Μην τα περιμενουν ολα απο αυτην την κυβερνηση. Τα ιδια παντελακη μου τα ιδια παντελη μου

    Αρέσει σε 2 άτομα

  2. Μου προκαλεί μεγάλο πόνο οταν ανεβάζω τέτοιες ειδήσεις και παράλληλα γραφώ ενα ελπιδοφόρο σενάριο για τις δυνατότητες του Παπανικολής (που πλέον οφείλω να επανακαθορίσω). Το πρόβλημα μας είναι ο σχεδιασμός

    Αρέσει σε 1 άτομο

  3. Ναι σιγουρα ο σχεδιασμος, μαζι και η εκπεμπομενη σοβαροτητα και το timing των ανακοινωσεων και γενικα το συστημα στα ανωτατα επιπεδα. To θεμα του τι ειπωθηκε στην συνεντευξη εχει εντονη πολιτικη χροια γιατι δεν μπορει να αναφερεται μονο η δυσκολη οικονομικη θεση που ξερουμε οτι βρισκομαστε αλλα και τι κανουμε για αυτό, δηλ για τον σχεδιασμο που λες, τις προσπαθειες αλλα και ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΕΣ ενεργειες στην δομη του κρατους απ’οπου προερχονται τα εξοπλιστικα κονδυλια και στις ΕΔ ειδικοτερα. Δυο θεατες, ο ενας διαβαζει την συνεντευξη και λεει καλοπροαιρετα ότι ορθως ο Αρχηγος μας δεν μοιραζει φρουδες ελπιδες στους (πολυαριθμους) φαντασιοπληκτους, καχυποπτα ο αλλος θα πει «πολιτικη στηριξη μεχρι και τις εκλογες». Αυτό που λυπει εμενα είναι οτι μαλλον ισχυουν συστημικα και οι δυο θεασεις και η οικονομια προβαλλεται σαν δικαιολογια όπως ανεκαθεν και στο αντιθετο ακρο η πατριδοκαπηλια.

    Μου αρέσει!

  4. Το να μην χρησιμοποιηθεί η πλατφόρμα των P3 για ανθυποβρυχιακο πόλεμο και μονον για επιτήρηση η οποια μπορει να γινει απο αλλά μέσα ειναι λαθος. Η μη αγορα συγχρονων τορπιλων για τα υποβρύχια δεν δίνει την δυνατοτητα επιχειρήσεων που χρειάζεται το ναυτικο. Ο καραμέλα οτι δεν υπαχουν χρήματα δεν ισχύει. Υπαρχουν χρήματα ομως για αντικοινωνικα προγραμματα. Ευτυχώς που πηραν τις ΦΡΕΜΜ (not) να καλύψουν τα κενά και να εχουν προβολη ισχύος με τους Σκαλπ..

    Αρέσει σε 1 άτομο

  5. @som1els
    Το πρόβλημα δεν το έχει τόσο ο Α/ΓΕΝ όσο το γενικότερο σύστημα σχεδιασμού. Το να βασιζόμαστε επίσης στην αγορά μεταχειρισμένων αποκλειστικά (που θα γίνουν διαθέσιμα από το 2020 και μετα) δεν λύνει το πρόβλημα αλλά απλά το παρατείνει κατά μια 10-15 έτη.
    Ακόμη ομως και με λιγότερες μονάδες από το ΤΝ, στον σχεδιασμό του ΠΝ δεν φαίνεται να υπάρχει σκέψη για βελτίωση των υφιστάμενων συστημάτων. Ένας εκσυγρχονισμός των Phalanx έστω ή εγκατάσταση επιπλέον βλημάτων για τις ΜΕΚΟ? (Η λίστα μπορει να συνεχιστεί κατά πολυ)
    @Thegnostos
    Εθεσες ευστοχα την ιστορία με τις FREMM. Πηγαίναμε για μια μαξιμαλιστική λύση για ένα πλοίο που θα τα έκανε όλα εκτοξευοντας το κόστος σε τέτοια επίπεδα που τελικά δεν πήραμε τίποτα. Αν τότε (την εποχή των παχιών αγελάδων) είχε ξεκινήσει ένα συντηρητικό ΄ναυπηγικό πρόγραμμα 4 μονάδων φρεγατων γενικής χρήσης με εξοπλισμό αντίστοιχο των Milgem Batch II πιθανότατα να είχαν ολοκληρωθεί οι δύο μονάδες και έστω κάπως να υπήρχε μεγαλύτερη αισιοδοξία.

    2020 όταν φτάσει και ακόμη η παρτίδα σώζεται. 2025 αν φθάσουμε με τον υφιστάμενο στόλο θα πέσουν οι κύριες μονάδες επιφανείας στις 10 και θα κανιβαλλίζονται μια προς μια απο εκει και υστερα οι εκσυγχρονισμένες S…την ίδια στιγμή πέραν των 8 πλοίων του προγράμματος Milgem και του Αεροπλανοφόρου Anadolu Με την οργανική μοίρα 12-16 αεροσκαφών F-35B οι Τουρκοι πιθανόν να έχουν ρίξει για κατασκευή 4 νέες TF-2000 ανανεώνοντας πλήρως τον στόλο τους. Ετσι μετά το 2025 θα μπορούνε να μιλάνε για ποιοτική και ποσοτική κυριαρχία στις κύριες μονάδες επιφανείας…

    Μου αρέσει!

  6. Γενικα είναι θεμα σχεδιασμου και προληψης. Ειδικοτερα ομως εδώ εχουμε δηλωσεις που μονομερως αναφερονται στα προβληματα-δυσχερειες, αλλα όχι στις ενεργειες που κατά την ηγεσια πρεπει η’ προτιθενται στον χρονο της να γινουν (επι των εξοπλιστικων, όχι για την Κρητη η’ τους ΠΖΝ διπλα στα καραβια που τα λεγανε για τοσα χρονια). Αυτό ξεφευγει από τον επιχ σχεδιασμο, αφου ανετα μπορει να αποτελεσει στηριγμα στην πολιτικη δικαιολογια της μη (εγκαιρης) αντιμετωπισης. Ειπαμε ο καχυποπτος θεατης το εκλαμβανει ως μηνυμα παραβλεψης και μεταθεσης-ανευρεσης συσσωρευμενων κονδυλιων στο μελλον, όταν και αν η οικονομια το επιτρεψει. Και ολοι εχουμε καχυποψια μεσα μας ειδικα μ’αυτά που συνεχιζουμε να βλεπουμε. Είναι λαθος να το ερμηνευουμε με βαση τα επιμερους συστηματα-οπλα σε επιχ και τακτικο επιπεδο. Εννοειται ότι τις αναγκες τις ξερουν τα επιτελεια, είναι μεγαλυτερες από τις βελτιωσεις που αναφερεις γι’αυτό συνεχως αναβαλλονται. Αυτά γινονται σ’ολα τα κρατη κι επισημα με επικαιροποιησεις κι αναθεωρησεις λευκων βιβλων, επιτελικων σχεδιων, προμηθειων, προδιαγραφων κτλ. Αλλα στα ανεπτυγμενα κρατη που θελουν να εχουν ΕΔ και στο μελλον, απλα δεν παρεκκλινουν των στοχων δηλ όχι μονο επανακαθοριζουν αλλα και παρεμβαινουν για ν’αποτρεψουν τους κινδυνους μιας εκτεταμενης απομειωσης. Γιατι ξερουν οτι βαζοντας τα προβληματα στη ναφθαλινη αυτά μεγενθυνονται ακομα περισσοτερο και ανεξαρτητα της εξελιξης η’ όχι της απειλης. Αυτά τα προβληματα λοιπον θα τα βρουν μπροστα τους οι επομενοι Α/ΓΕΝ, θα συζητουνται παλι στα ΑΝΣ και ο ΥΠΕΘΑ κλασικα θα διερευνα λυσεις και «στοχευμενες» επαυξησεις και τα γνωστα. Το θεμα δηλ είναι η σημασια που προσδιδει η κυβερνηση στα της Αμυνας κατά την εφαρμογη της εσωτερικης πολιτικης που επελεξε. Αν προκειται για δελτιο τυπου «παραιτησης μεχρι νεωτερας», δεν είναι αβεβαιο αλλα δεδομενο το μελλον διακυβευσης της εκτελεσης πολεμικων αποστολων των πλοιων (επιφ και υπο).

    Μου αρέσει!

  7. Πολύ ενδιαφέρουσες πληροφορίες. Το ΠΝ από ότι φαίνεται κάνει κάποια αυτονόητα πράγματα όπως το πρόγραμμα με τα SH-60. Όσον αφορά την ΔΥΚ, τι τα θέλει τα σκάφη; σχετικά με τα ΑΦΝΣ, η έλλειψη τους είναι μεγάλο μειονέκτημα για τις ΕΔ. Αυτό που δεν μας είπε είναι πολλές φρεγάτες θα μείνουν στον στόλο τα επόμενα χρόνια.

    Μου αρέσει!

  8. Εφικτος στοχος για το ΠΝ θα ηταν να ΜΗΝ χαθουν οι F-123 που μεχρι το 2020 θα βαινουν προς παροπλισμο…
    Επισης τα S-210 θα ηταν καλη προσθηκη για την αντικατασταση των μη αναβαθμισμενων&γηρασμενων 209.
    Τελος μια ενοχληση στην Σιγγαπουρη για τα Enforcer δεν θα ηταν ασχημη σαν ιδεα…

    Μου αρέσει!

  9. Το διπλασιο λειτουργικο κοστος και η διπλασια επανδρωση των Arleigh ειναι νομιζω αστεια δικαιολογια με δεδομενο οτι τα πλοια αυτα προσφερουν πολλαπλασιες δυνατοτητες σε σχεση με τα πλοια με τα οποια γινεται η συγκριση.
    Δυστυχως ειμαστε κολλημενοι σε οροφες συστηματων, οι οποιες οροφες ειχαν καθοριστει με βαση τις δυνατοτητες συστηματων παλαιοτερων γενεων.
    Τα αντιτορπιλικα αυτα σε συνδυασμο με τα βληματα SM-6 (τα οποια ειναι αποδεσμευσιμα) θα αλλαζαν τα παντα στο Αιγαιο.
    Ο SM-6 εχει εμβελεια τουλαχιστον 450 χλμ και ειναι ιδιαιτερα αποτελεσματικος απεναντι σε στελθ αεροσκαφη.
    Δυστυχως οι προτεραιοτητες που δινονται δεν νομιζω οτι ειναι οι σωστες (βλεπε Ρ3Β).

    Αρέσει σε 1 άτομο

  10. Θα μπορούσαμε με άνεση να είχαμε εδώ και χρόνια δικής μας κατασκευής και σχεδίασης πλοίο,και όχι μόνο, εαν μας άφηνε η εθνική μας αγκύλωση. Δηλαδή οι μισοί να κατηγορούμε τους υπόλοιπους, και εν προκειμένω οι «φιλοϊδιώτες» τους «φιλοδημοσίους» και τούμπαλην. Όταν μάθουμε να συνεργαζόμαστε όπως κάνουν οι κρατικές με τις ιδιωτικές εταιρίες όλων τον προηγμένων χωρών, θα δούμε προκοπή αλλιώς θα μεμψιμοιρούμε γενικώς και εθνικώς.
    Κυρίως γι αυτό έχουν ξεφύγει εμπρός οι Τούρκοι και τους βγάζω το καπέλο. Ας προσέχαμε….
    Βέβαια πότε δεν είναι αργά, για να μη γκρινιάζω μόνο.
    Καλησπέρα και ευχαριστώ για το χώρο.

    Μου αρέσει!

  11. Φτηνές κι ανόητες διαιολογίες για να δικαιολογηθούν τα αδικαιολογητα. Δεν ξέρουν στο ΓΕΝ ότι τα τουρκιά υ/β μπορούν να επιχειρήσουν και στο Λιβυκό και στο Ιόνιο; Ότι έχουν βάση στην Αλβανία; Θα στείλουν εκεί φρεγάτες καιναυτικά ελικόπτερα; Δεν ξέρουν ότι λόγω δυνατοτήτωντα τα ΑΒ μπορούν 2 S το καθένα τους κι ότι αυτή ήταν η λογική του αιτήματος;

    Κοροιδία χωρίς τέλος. Ντροπή τους.

    Μου αρέσει!

  12. Προμάχε,συμμερίζομαι την δυσθυμία σου,αλλά πρόσφατα υποχρεώθηκα για πολλοστή φορά στην οδυνηρή διαπίστωση ότι το «κοινό» δέν θα συγκινηθεί ούτε ἄν όλη μαζί ἡ ηγεσία των Ε.Δ κάνει τελετουργικά χαρακίρι.
    Τα θύματα της κρίσεωςέχουν ούτως ἤ άλλως προσωπικό πρόβλημα επιβιώσεως,ενώ οἱ βολεμένοι επικοινωνούν με το περιβάλλον μέσω του παχέος εντέρου,και ξέρεις τί μπορείς να περιμένεις από εκεί:θόρυβο και δυσοσμία.

    Αρέσει σε 1 άτομο

  13. Δηλαδή, το ό,τι προηγούνται 9 χώρες της Ελλάδος στην αποδέσμευση Burke, πως να το εκλάβει κάποιος? Ποιες είναι αυτές οι χώρες, εκτός Ταιβάν? Η Ιαπωνία, Ν.Κορέα και Αυστραλία, ναυπηγούν δικά τους πλοία αντίστοιχων ή και καλύτερων δυνατοτήτων. Άρα, λογικά, βγαίνουν από το ‘κάδρο’. Ο Καναδάς, πάλι προσανατολίζεται σε νέες ναυπηγήσεις. Μπορεί κάποιος να μου βρει, 8 ακόμη χώρες, που ρεαλιστικά, έχουν πραγματική πρόθεση/δυνατότητα απόκτησης Burke? Ο Τσούνης, προφανώς και είναι βαλτός(ή βλαξ) με αυτά που αναφέρει περί επάνδρωσης/κόστους λειτουργίας. Με 4 Burke, πάμε μακροπρόθεσμα σε δομή(4 μεκο, 4 burke, 4 κορβέτες(ΑΛΣ?)) με παρόμοια επάνδρωση και κόστος λειτουργίας(ή και χαμηλότερο) με τις τωρινές 13(κανονικά θα ήταν 14…) φ/γ…
    Υ.Γ Ωραίοι οι αμερικάνοι… Όταν τίναζαν στον αέρα τον σχεδιασμό του ΠΝ με τις παραχωρήσεις(έναντι αστείου τιμήματος) OHP στο ΤΝ όλα ήταν καλά… Τώρα που έχουμε ανάγκη, μας φτύνουν. Ξέρω, σύμμαχοι…

    Αρέσει σε 1 άτομο

  14. Λοιπόν παίδες: Η πτώση της οικονομικής δυνατότητας της Ελλάδας αντανακλάται στο μεγαλύτερο βαθμό στον κλάδο που την δημιούργησε ως χώρα, στο ΠΝ. Από εκεί και μετά, πιστεύω πως οι ελληνικές ΕΔ είναι σε φάση αναδιοργάνωσης: Το ΠΝ αν έχω καταλάβει καλά, εγκαταλείπει τις μεγάλες μονάδες επιφανείας (επί του παρόντος), επιλέγοντας …κλεφτοπόλεμο. Σε αυτόν τον κλεφτοπόλεμο, προάρχουσας σημασίας είναι η ΔΥΚ, τα Ωκύαλος, οι πυραλαύκατοι όπου έχει ρίξει πολύ βάρος, τα ….ΑΦΝΣ και τα υποβρύχια.

    Τα τέσσερα πρώτα πάνε μαζί (όπως και η υπαγωγή της ΑΣΔΕΝ στο Αρχηγείο Στόλου): Η λογική λέει ΑΦΝΣ καταδεικνύουν 24 ώρες το 24ωρο το στόχο (βραχονησίδες και μικρονήσια κατά το δόγμα των ΕΔ) και εκεί η ΔΥΚ/Ζ ΜΑΚ μέσω των Ωκύαλος (τα οποία είναι και φτηνά) παίρνει την κατάλληλη θέση για να προστατέψει την βραχονησίδα πχ Σκυλοπνίχτης νο1 ενώ παράλληλα καταδεικνύει στο ΠΒ της ΑΣΔΕΝ που να βάλλει. Οι πυραυλάκατοι λειτουργούν ως πλωτές εγκαταστάσεις SSM, κινούμενοι από κολπίσκο σε κολπίσκο στο Αιγαίο, εμποδίζοντας την απόβαση με πλοία σε μεγάλα ή μικρά νησιά. Το γεγονός μάλιστα πως κινούνται, αυξάνει την επιβιωσιμότητα τους. Στην ίδια λογική, αν πχ επιχειρηθεί εναέρια ή αμφίβια απόβαση στις Οινούσσες μικρής κλίμακας, το ΠΝ καταδεικνύει την ακτή στο ΠΒ ή στο ΠΖ της ΑΣΔΕΝ (μέσω της ΔΥΚ και των ΑΦΝΣ) για να γίνει σωστά η στοχόποίηση (μην πυροβολείτε εδώ τον πιανίστα, εγώ γράφω τι σκέφτεται το ΠΝ). Ενώ μεγάλης κλίμακας αμφίβια απόβαση αποκλείεται λόγω των πυραυλάκατων.

    Τα υποβρύχια, επίσης στη λογική του κλεφτοπόλεμου, αναλαμβάνουν να εμποδίσουν την μεταφορά/μεταγωγή πλοίων από την Μικρά Ασία σε Κύπρο, Καστελόριζο ή και ακτές, κρυβόμενα στο Αιγιακό περιβάλλον. Επί της ουσίας, τα υποβρύχια είναι η σύγχρονη εκδοχή των πυρπολικών, τα οποία κλείνουν τον εχθρικό στόλο στα στενά, αναγκάζοντας τους γείτονες να επιχειρούν μόνο με εναέρια μέσα (με ό,τι και αν αυτό συνεπάγεται). Μιλάμε δλδ για στροφή του ΠΝ σε ενα ρόλο κυρίως άρνησης περιοχής και αναχαίτισης, ειδικά αν συνδυαστεί με τα mirage και τα exocet.

    Οι λόγοι πολλοί:
    Α.Ο πρώτος λόγος για τον οποίον επιλέγει το ΠΝ κάτι τέτοιο είναι ο προυπολογισμός. Απαιτεί μικρότερο κόστος να επιτύχεις αποτελεσματικά άρνηση περιοχής από το να μπορείς να διοργανώσεις νηοπομπή έως την Κύπρο.
    Β. Ο δεύτερος λόγος είναι το ….ίδιο το δόγμα, συνδυασμένο με τη γεωγραφία. Αν πιστεύεις πως θα πολεμήσεις όχι στη Σαμοθράκη αλλά στο μικρονήσι Ψαροκόκκαλο δίπλα από μεγάλο νησί, γιατί να δαπανήσεις λεφτά να αγοράσεις σοβαρό αντιτορπιλικό;
    Γ. Ο τρίτος λόγος είναι πως το επιτελείο πιστεύει πως μπορεί εύκολα να κάνει μικρής κλίμακας απόβαση απέναντι, δίχως σημαντική υποστήριξηαπό το ΠΝ λόγω της μικρής απόστασης παραλίων Μ.Ασίας-ελληνικών νησιών, ενώ δεν πιστεύει πως τα υποβρύχια των απέναντι θα συνεισφέρουν ουσιαστικά, επιχειρώντας στα δυτικά παράλια της χώρας μας (σε αυτό συμφωνώ και εγώ).
    Δ. Τέλος, αποφασίζοντας να εξοβελλίσει τις μεγάλες δυνάμεις επιφανείας από το δυναμικό του (πλην AB), αφαιρεί στόχους από την αντίπαλη αεροπορία και διευκολύνει την δική μας να επικεντρωθεί σε παιχνίδι αεροπορικής κυριαρχίας και όχι ναυτικής προστασίας ενώ παράλληλα οι exocet των μιράζ κάνουν ακριβώς αυτό που αρνείται το ΠΝ στους αντιπάλους: φθηνή και ανέξοδη ζημιά στο αντίπαλο ναυτικό (διαφωνώ με τη λογική και θα απαντήσω στο τέλος, ειδικά σε συνδυασμό με το Β). Μόνη ελπίδα για το ΠΝ φαίνεται να είναι τα AB. Πρέπει να τα κυνηγήσει όσο περισσότερο μπορεί. Πρέπει το ΠΝ εξοικονομήσει χρήματα για πιθανή αγορά τους, και να περιμένει όσο χρειαστεί με τις παρούσες δυνάμεις επιφανείας, δίχως σημαντικό εκσυχρονισμό ούτως ώστε όταν οι Αμερικάνοι αποφασίσουν να χαρίσουν τις μονάδες, να μην υπάρχει θέμα μπάτζετ.

    Προσωπικές ενστάσεις:
    Ι. ΜΕ το ΠΝ να αποφασίζει να μην κυνηγήσει πλοία με Α/Α παίρνει ΤΕΡΑΣΤΙΟ ρίσκο (για να μην πω κάτι πολύ βαρύτερο και προσβάλω μεγάλους ανθρώπους).
    ΙΙ. Ήλπιζα το ΠΝ να πάρει πιο στα σοβαρά το ρόλο του στην Α. Μεσόγειο. Αντιλαμβάνομαι πως στο Αιγιακό περιβάλλον οι τορπίλες με μεγαλύτερο βεληνεκές είναι ασήμαντη πολυτέλεια αλλά στην Α.Μεσόγειο, δεν ισχύει το ίδιο. Θα έπρεπε να κυνηγήσει το θέμα πιο σοβαρά.
    ΙΙΙ. Συμφωνώ πως δίχως τα AB, καμία μονάδα επιφανείας επί της παρούσης δεν μπορεί να διεξάγει σοβαρό Α/Α στην Α Μεσόγειο. ‘Όμως αυτός δεν είναι λόγος για πλήρη απεμπόληση των ικανοτήτων του ΠΝ να διοργανώσει νηοπομπή σε Κύπρο ή Καστελόριζο. Και αν ο πόλεμος ξεφύγει και οι απέναντι κάνουν απόβαση σε Σαμοθράκη, Κω και Χίο ταυτόχρονα (τα νησιά δεν είναι τυχαία); Δε θα έπρεπε σε εκείνο το σημείο ένα σχυρό ΠΝ να αναλάμβανε μόνο του την εμπόδιση της απόβασης στη Σαμοθράκη, απελευθερώνοντας τον ΣΞ να αναλάβει μόνος του τα άλλα δύο νησιά;

    Επιπροσθέτως, αν ο ΣΞ σπάσει το μέτωπο της Θράκης, ένα ισχυρό ΠΝ που μπορεί να διεξάγει απόβαση στη χερσόνησο του Ελλήσποντου, διευκολύνοντας έτσι την εφοδιαστική αλυσίδα, θα εξασφάλιζε την επιτυχημένη έκβαση της επιχείρησης σε εχθρικό έδαφος. ‘Ενα ξεδοντιασμένο ΠΝ που επιλέγει κλεφτοπόλεμο, επί της ουσίας στερεί επιθετικές δυνατότητες από τον ΣΞ. Αντιλαμβάνομαι πως λεφτά δεν υπάρχουν αλλά από την άλλη δεν μπορούμε να το γυρίσουμε σε πληρη κλεφτοπόλεμο. Στην τελική, δεν υπήρχαν το 1821 μόνο τα αντιτορπιλικά, υπήρχαν και οι μεγάλες μονάδες επιφανείας που οδήγησαν στη ναυμαχία των Σπετσών και του Γέροντα, εμποδίζοντας τον αντίπαλο να αποβιβάσει δυνάμεις όπου ήθελε και όποτε ήθελε. ‘Αλλωστε και το Μεσολόγγι έπεσε όταν η πολιορκεία του συνδυάστηκε τόσο από τη στεριά όσο και από τη θάλασσα.

    ‘Οσο για τα Ωριων, η γνώμη του γράφοντος είναι γνωστή: Η ανάθεση είναι σκανδαλώδης, ζέχνει, αξίζει να μπει εισαγγελέας στην υπόθεση και να οδηγήσει πολιτικούς και στρατιωτικούς στην δικαιοσύνη για κατασπατάληση δημοσίου χρήματος:
    http://www.defenseindustrydaily.com/norway-rewinging-refurbishing-its-p3-orions-03106/
    Περιπου 15-20 μυρια δολλαρια ανα αεροσκαφος η δομικη αναβαθμιση (16 μυρια ανα αεροσκαφος στους Νορβηγους).
    http://www.thinkdefence.co.uk/2014/01/future-maritime-patrol-part-3-dedicated-long-range-aircraft-p3-p1-atl-319/
    The contract cost for 8 upgraded aircraft (from 12 base airframes) and associated services was $423m, about £32m each.

    The Brazilian Air Force (FAB) signed a 2005 contract to have EADS-CASA (Airbus Defence) modernize and upgrade 8 stored P-3A Orion long-range Sea Control planes from the USA into P-3AMs, with upgraded T56-A-14 engines; the FITS combat system; upgraded sensors that include a modern EO/IR surveillance turret, magnetic anomaly detector (MAD), an acoustic system, and electronic support measures (ESM); a new weapon management system; and a Thales flight deck that includes a modern GPS-capable navigation system and flight management system, and a new autopilot.

    Πόσο είπαμε μας κόστισε;

    Αρέσει σε 2 άτομα

  15. Το ΠΝ δεν ειναι μονο η ΔΥΚ και η ΔΑΝ, ουτε ειναι υποχρεωμενο το ΠΝ (15000 ατομα) να περιστρεφεται γυρω απο αυτες τις 2 Διοικησεις (ζητημα αν ειναι 1000 ατομα και οι 2 μαζι).
    Ως εκ τουτου και εφοσον τα »κουκια» ειναι λιγα:

    -Αντικατάσταση των S (αναβαθμισμένων και μη) από τις F-123 όταν γίνουν διαθέσιμες και αμέσως σε κοινό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού με τις ΜΕΚΟ (πυρομαχικά LRARP, RWS πυροβόλων 30 και 7.62mm, όσο το δυνατό κοινά ηλεκτρονικά -Ρ/Ε, συσκευές επικοινωνιών, αισθητήρες, ΣΔΜ-, όσο το δυνατό κοινός οπλισμός -από πύραυλοι ε/ε και α/α εώς τορπίλες- και αύξηση αναχορηγίας αυτών, σύστημα ASIST για το οργανικό ε/π.
    -Αντικατάσταση των μη αναβαθμισμένων Υ/Β από τα νορβηγικά S-210 όταν γίνουν διαθέσιμα, αναβάθμιση υπαρχόντων τορπιλών SUT στο επίπεδο mod4 και »σάρωμα» για αγορά τυχόν μεταχειρισμένων SUT και στη συνέχεια αναβάθμιση αυτών.
    -Αναβάθμιση και των υπολοίπων Combantante και των Osprey/HSY-55 για ομοιογεννοποίηση με τα αντίστοιχα ΤΠΚ και HSY-56A.
    -Ενόχληση στην Σιγκαπούρη για τα LSTH/LPDH (μπορούν να χρησιμοποιηθούν και με τους 2 τρόπους) τύπου Endurance για συμπλήρωση του στόλου των Ιάσων&ΠΤΜ.
    -Αναβάθμιση της α/α προστασίας των Ιάσων με την αντικατάσταση των Bofors από CIWS (ενδεικτικά τα ΑΚ-630).
    -Τοποθέτηση RWS πυροβόλων σε όλα τα πλοία α’ γραμμής του στόλου.
    -Προμήθεια μεταχειρισμένου ΠΓΥ (με ελικοδρόμιο!) προς αντικατάσταση των Type-701
    -Προμηθεια μτχ ναυτικων ελικοπτερων (SH-60F).
    -Αναβαθμιση οπλισμου στα Ωκυαλλος-2 με πυραυλους επιφανειας (πχ Marte, Hellfire) ή/και α/τ και χρηση αυτων ως ταχεα περιπολικα πρωτης κρουσης.

    Μου αρέσει!

  16. @Πάτε καλά
    Πρίν όχι πολύ καιρό,είχα αναπτύξει σε αυτον εδώ τον χώρο,στην ανάρτηση «γιατί ανήκομεν εις την δύσιν»,την άποψη ότι το ΠΝ υποβιβάζεται σταδιακά σε ακτοφυλακή.
    Την δέ απαρχή αυτής της πορείας,την εντόπισα στην προηγούμενη προσπάθεια να πεισθεί ἡ Κυπριακή Δημοκρατία να αυτοκαταργηθεί, στο πλαίσο του σχεδίου Ανάν.
    Σήμερα βέβαια,έχουν προηγηθεί τα μνημόνια.
    Αλλά και αυτά μήπως,στην ίδια περίοδο δέν έχουν την αφετηρία τους;
    Ξέρω,κακά λογάκια,πιπέρι…
    Αλλά πώς το βλέπεις σήμερα,αυτό που έλεγα πέρυσι;

    Μου αρέσει!

  17. Αχέροντα,
    θυμάμαι καλά το διάλογο και μάλιστα είχα διαφωνήσει (ήταν τότε με αφορμή τα πλοία ανοικτής θαλάσσης). Με λύπη μου παραδέχομαι πως ο παρών Α/ΓΕΝ στρέφει ξεκάθαρα το ΠΝ σε μια εποχή «αναβαθμισμένης» ακτοφυλακής. Το αν είναι ξεκάθαρη επιλογή του ΠΝ ή απλά επιλογή της παρούσης ηγεσίας δεν μπορώ να το ξέρω (τα a/b μπορούν να αλλάξουν δραματικά την κατάσταση). Το ερώτημα είναι αν αυτό γίνεται λόγω βλακείας ή απεμπόλησης κυριαρχικών δικαιωμάτων. Θεωρώ το α) (όχι πως το β) δεν είναι πιθανό) γιατί η ανθρώπινη βλακεία είναι απύθμενη και το σημειο οπου ο ο τωρινος ΓΕΝ αναλυει πως η προμήθεια των ΑΒ δεν ειναι ρεαλιστική είναι για πολλές ντομάτες.

    Μου αρέσει!

  18. Αναβαθμισμένης ακτοφυλακης είναι παρατραβηγμενη ερμηνεια, εξαλλου για ν’αναζητουνται επιπλεον seahawk θα πρεπει να μπορουν να επιχειρουν και απο αντιστοιχες μοναδες. Το θεμα είναι τι μοναδες θα είναι αυτές στις οποιες προσανατολίζονται ηγεσια και κυβερνηση. Δεν κολλαμε στα ΑΒ, νομιζω θα τα θελαμε εάν αποδεσμευονται με τις δυνατότητες που θελουμε και δεν επιβαρυνουν την συνολικη μελλοντικη συνθεση Φ/Γ για την επανδρωση-κοστος τους, κι ενω εξαρχης μιλαμε για μικρο αριθμο Α/Τ για προβολη ισχυος, συμμαχικες υποχρεώσεις και Α/Α καλυψη πλαισιωμένα απο Φ/Γ γενικων καθηκοντων με νορμαλ εκτοπισμα. Κολλαμε ομως στα πλοια αντιστοιχων δυνατοτητων εστω σε μικρο αριθμο και η συνεντευξη αντιθετως προιδεαζει για εκ νεου εγκαταλειψη του σχεδιασμου και καθετη αποδυναμωση λογω της διαφαινόμενης ταυτοχρονα πολυ πιθανης μειωσης της οροφης. Αντι να παμε ένα βημα εμπρος η συνεντευξη μας προιδεαζει οτι θα παμε πολλα βηματα πισω, και μαλιστα σ’ενα συγχρονο αεροναυτικο περ/λον οπου οι γειτονες θα εχουν και ποιοτικο πλεονέκτημα με σημαντικοτερη απορροια αυτου το ηθικο που προκυπτει απο την πεποιθηση του ανωτερου και δεν ειχαν ποτε στη ναυτικη ιστορια τους. Ανεκαθεν είμασταν αριθμητικα λιγοτεροι αλλα το ενδοξο και νικηφορο ΠΝ δυστυχως πλεον κινδυνευει να καταντησει φαντασμα του παλιου εαυτου του. Οσο και να υπερβαλλουν εαυτον τα πληρωματα δε μπορουν να υποκαταστησουν τα διατιθεμενα μεσα, χρειαζεται ισορροπια και το ξερει πολύ καλα η στρατιωτικη ηγεσια αρα οφειλει και να κρουει τον κωδωνα στους πολιτικους προισταμενους κι όχι αθελα η’ σκοπιμα να κανει πλατες.

    Μου αρέσει!

  19. Somm1els,
    α). Τα AB αν αποδεσμευθουν θα ερθουν στη θεση αλλων μονάδων Φ/Γ, λιγότερο σύγχρονων, επομένως δεν επιβαρύνουν τίποτα και κανέναν. Πχ 2 AB στη θέση 3 φρεγατών (είχε αναλυθεί παλαιότερα ως σενάριο). Και φυσικά δεν κολλάμε στα AB αλλά αποτελούν αυτή τη στιγμή την πιο ρεαλιστική περίπτωση μονάδας ανοικτής θαλάσσης που μπορεί να διεκδικήσουν οι ελληνικές ένοπλες δυνάμεις (ναυπήγηση νέου σκάφους, δανέζικου/ολλανδικού ή ελληνικού είναι ανέκδοτο).
    β). Η υπάρχουσα ηγεσία έχει αποδεχθεί το ρόλο τους, που είναι δυστυχώς αυτός της αναβαθμισμένης ακτοφυλακής. Μας πονάει ο όρος αλλά ΠΝ που περιορίζει τον εαυτό του σε κλεφτοπόλεμο (γύρω από βραχονησίδες ή κάτω από τη θάλασσα) προκειμένουν να επιτύχει την άρνηση περιοχής/αναχαίτιση δυνάμεων, μόνο ως τέτοιο μπορεί να χαρακτηριστεί. Και φυσικά όταν η υπάρχουσα ηγεσία αποδέχεται τέτοιο ρόλο, της αξίζουν και οι αντίστοιχοι επιθετικοί χαρακτηρισμοί από τους πολίτες που πληρώνουν το μισθό τους.

    Αρέσει σε 1 άτομο

  20. @som1els
    «Αναβαθμισμένης ακτοφυλακης είναι παρατραβηγμενη ερμηνεια, εξαλλου για ν’αναζητουνται επιπλεον seahawk θα πρεπει να μπορουν να επιχειρουν και απο αντιστοιχες μοναδες.»
    Kαι Άμπραμς ανεζητούντο επί μία εξαετία,και Tico/ΑΒ επί άλλο τόσο περίπου,και F-35 ζητούνται προσφάτως…
    Εγώ φίλε μου θα συμμαχήσω με τον χρόνο,και θα περιμένω τις διαπιστώσεις σου.
    Στην πραγματικότητα είμαστε στο ίδιο μήκος κύματος,αφού και εσύ ομολογείς ότι «το ενδοξο και νικηφορο ΠΝ δυστυχως πλεον κινδυνευει να καταντησει φαντασμα του παλιου εαυτου του.»

    Μου αρέσει!

  21. Μην τα μαυριζουμε όλα, 10 φ/γ ηδη μπορουν να υπηρετησουν μεχρι το 2025, αυτό δεν είναι ακτοφυλακή… Τα σχεδια μελλοντικης συνθεσης προβληματιζουν οσον αφορα την εκπτωση ικανοτητων καθως μιλαμε για τις κυριες μοναδες επιφανειας μας. Δεν ξερω εάν τα ΑΒ είναι πιο ρεαλιστικη περιπτωση ειδικα συγκριτικα με αλλα μετ/να η’/και σταδιακες ναυπηγήσεις μετα το ξεκαθάρισμα με Σαφα κι ΕΕ, αλλα σιγουρα πρεπει να θεωρειται ως δυσκολη γεωπολιτικη κινηση-προσφορα από τις ΗΠΑ, δε μιλαμε για ΟΗΡ αλλα για κορυφαια Α/Τ αιχμης ακομα και με τον προτερο εξπλισμο τους. Το σιγουρο είναι ότι τα Α/Τ αυτά είναι κοστοβορα στον κυκλο ζωης τους και στους αυτοματισμούς τους δεν είναι για όλα τα πορτοφολια-μεγεθη Στολων. Αλλα συμφωνω για τυχον εισοδο μεχρι 2+1(κανιβ) πλοιων επειδη ότι πληρωνεις παιρνεις ενω ετσι παραλληλα αντισταθμίζεις οικονομικοτερα τον ναυπηγικο οργασμο και τα αντιστοιχα οραματα της γειτονος ως νεα ναυτικη δυναμη μεχρις οτου αποφασιστεί η συνθεση αντικ/σης των εκσ S. Οσον αφορα την κατα την γνωμη σου επικεντρωση στην αρνηση πρόσβασης προφανως είναι νωρις για να προκυψει τετοιο συμπερασμα. Νομιζω παντως ότι προκειται περισσοτερο για προτεραιοτητα απ’το επιτελειο στην ενισχυση των αμφιβιων ειδ δυναμεων (πλην προσφερομενων θωρακισμενων αμφιβιων εφοδου λογω χρηματων) και διαλειτουργικοτητα σε καταδειξη στοχων κι επικοινωνιες κατ’αντιστοιχο τροπο που τονισε ο κ Σταυριδης στο προσφατο 5ο συνεδριο αεροπορικης ισχυος περι τριαδας συγχρονων πολεμικων επιχειρησεων. Εξαλλου πως μπορει να δινει υπερμετρο βαρος το ΠΝ στην αρνηση περιοχης σε σχεση με την παρουσια, κυριαρχια, μεταφορα ενισχύσεων κι ασφαλη ναυσιπλοια, όταν λεμε ότι σκέφτονται ξανα μειωση της οροφης Υ/Β και θα εξακολουθούμε να’χουμε για οπλισμο SUT, SST4 και Μκ37 αντι πχ BShark, SUT και SST4. Και πληροφοριακα η αποκτηση ενός ακομη επακτιου συστηματος Κ/Β ηταν στα θελω του ΠΝ πριν ακομα την οικον κριση για τους ιδιους επιχ λογους που εξαρχης αποκτηθηκαν, και παλι όμως απο το ενδιαφερον και τις εταιρικες παρουσιασεις εως την αποκτηση υπαρχει ως γνωστον πολυς δρομος.

    Μου αρέσει!

  22. Μόνη ρεαλιστική λύση είναι η ναυπήγηση πλοίων Ελληνικής σχεδίασης και κατασκευής. Τέρμα στις εισαγωγές. Τέρμα στους ξενόδουλους. Ζήτω το Ελληνικό ναυτικό.

    Μου αρέσει!

  23. Περικλή, το σύστημα πρόωσης, τα ραντάρ, ο ηλεκτρονικος εξοπλισμός και ο οπλισμός των Ελληνικής σχεδίασης και κατασκευής σκαφών ξένα δεν θα ήταν από εισαγωγές; Εδώ θα κάναμε μόνο λαμαρίνες και συναρμολόγηση και ίσως ολοκλήρωση των συστημάτων στο πλοίο και στο σύστημα μάχης του (τεχνολογικά επικίνδυνο). Πού τέρμα στις εισαγωγές λοιπόν;

    Μου αρέσει!

Πείτε μας την άποψή σας...

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s